• چهارشنبه / ۱۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401101409253
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی۱۴دی؛دیدار با رهبری/ آزادی «ترانه»/مجازات فیلترشکنی

اخبار سیاسی۱۴دی؛دیدار با رهبری/ آزادی «ترانه»/مجازات فیلترشکنی

«دیدار رهبری با بانوان در آستانه روز زن» «تعیین مجازات برای فروشندگان فیلترشکن» «روابط تهران – ریاض» «آزادی ترانه علیدوستی» از جمله خبرهای حوزه سیاست در چهاردهم دی ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا،‌ در پی درخواست سال گذشته جمعی از بانوان برای برگزاری یک دیدار با رهبرانقلاب، امروز(چهارشنبه) در آستانه ایام سالروز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها، جمعی از بانوان فرهیخته، مادران برگزیده و فعالان عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

پیش از این نیز اقشار مختلف بانوان کشور دیدارهای اختصاصی با رهبر انقلاب داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به اجتماع صدهزار نفری در ورزشگاه آزادی و دیدارهای بانوان در جریان سفرهای استانی رهبر انقلاب اشاره کرد.

مقام معظم رهبری در این دیدار به مسئله حجاب پرداختند و گفتند: حجاب بی‌تردید یک ضرورت شرعی و خدشه‌ناپذیر است اما این ضرورت خدشه‌ناپذیر نباید موجب شود کسانی که به صورت کامل حجاب را رعایت نمی‌کنند به بی‌دینی یا ضدانقلابی متهم شوند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان افزودند: چند سال قبل در یکی از سفرهای استانی و در جمع علمای آن منطقه گفتم که چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، ضعیف‌الحجاب است، متهم می‌کنید در حالی که در استقبال مردمی شماری از خانم ها چنین حجابی داشتند. اینها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت می‌کنند.

****

بر اساس ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی، هر شخصی که مرتکب تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله نرم افزارهای غیر قانونی شود به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بنابراین طبق تصمیمات اخذ شده در کشور، قوه قضائیه موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتی و سایر دستگاه‌های ذیربط، با فروشندگان فیلتر شکن‌ها و وی پی ان های غیرمجاز برخورد قانونی و متخلفین را مجازات کند.

****

انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی از سوی یک نشریه فرانسوی، حسین امیرعبداللهیان با انتشار توییتی این اقدام را توهین آمیز و خارج از نزاکت عنوان کرد و نوشت: به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد. آنها قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده اند. پیشتر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم.

همچنین این روزها موضوع روابط تهران و قاهره،‌ در پی دیدار و رایزنی اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رییس‌جمهور مصر در حاشیه برگزاری اجلاس "بغداد ۲ "در اردن بار دیگر مورد توجه تحلیل‌گران و فضای رسانه ای کشور قرار گرفته است.

تحلیل گران معتقدند گسترش روابط دو کشور منوط به ترمیم روابط ایران با آمریکا و غرب و عربستان سعودی است، امابه نظر می رسد عادی شدن روابط تهران و ریاض می تواند نقش مهمی در گشایش روابط ایران با جهان عرب به خصوص مصر داشته باشد.

****

با توجه به تشدید وضعیت آلودگی هوای کشور به خصوص در شهرهای بزرگ، این موضوع تبدیل به یکی از چالش های مهم دستگاههای مسئول در این باره شده است.

در همین راستا معاون قضایی دادستان کل کشور از احضار متهمان پرونده آلودگی هوا خبر داده و گفته است که پرونده آلودگی هوا در مرحله جمع آوری تحقیقات تکمیلی است و تاکنون حداقل نام ۴ دستگاه از سازمان‌ها و نهادها که موظف به اجرای قانون هوای پاک بودند، تحت عنوان ترک فعل در این پرونده گزارش شده‌ است.

در جلسه امروز هیات دولت  هم سید ابراهیم رئیسی وزیر کشور را به عنوان مسئول اجرای قانون هوای پاک مامور کرد تا با پیگیری دقیق عملکرد دستگاه‌های مسئول در این قانون، نسبت به اقدامات انجام شده اطلاع‌رسانی مقتضی را انجام دهد.

همچنین حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهوری از عملکرد حوزه مدیریت محیط زیست در مقابله با آلودگی هوا انتقاد کرده و با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ۷۰۰ روز هوای ناسالم داشتیم، نوشته است: عوامل انسان ساخته آلودگی هوا در سکوت و ترک فعل مجریان قانون، هزاران بیمار به مردم تحمیل کرده و تنها در تهران بیش از صد هزار عمر در سال به واسطه استنشاق ذرات آلوده و آلاینده موجود در فضای شهری از بین رفته است.

****

پس از انتشار اخبار ضد و نقض و غیرموثق در فضای مجازی درباره آزادی ترانه علیدوستی، زهرا مینویی در گفت و گو با ایسنا آزادی موکلش با تودیع وثیقه را تایید کرد.

لازم به ذکر است بنا بر اعلام  قوه قضاییه در هفته‌های گذشته، در پی برخی اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر و همچنین انتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی از سوی برخی چهره‌ها و تعدادی از سلبریتی‌ها،  برخی از این افراد جهت پاسخگویی به مقام قضایی به دادستانی تهران احضار و برخی نیز با دستور قضایی بازداشت شدند. که در همین راستا، ترانه علیدوستی با توجه به اینکه در مورد برخی ادعاهای مطرح‌شده‌اش مستند و سندی را ارائه نکرده بود، به دستور مقام قضایی بازداشت شده بود.

*گزارش ایسنا از جلسه علنی امروز (چهارشنبه) چهاردهم دی ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

*همچنین گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha