• پنجشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401101509472
  • خبرنگار : 50491

تحقق وعده دولت در گلستان

لایروبی خلیج گرگان جلوتر از برنامه

لایروبی خلیج گرگان جلوتر از برنامه

ایسنا/گلستان مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی لایروبی خلیج گرگان خبر داد و گفت: در اجرای این پروژه از برنامه پیش بینی شده جلوتر هستیم.

نوراله عباسی امروز پنج شنبه ۱۵ دی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در زمینه احیای خلیج گرگان و علاج بخشی آن طبق مصوبات ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور طرح جامع پنج ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ مصوب شد و براساس آن باید ۱۵ اقدام عملیاتی برای خلیج گرگان انجام شود که یکی از این اقدامات لایروبی بود.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور در جریان سفر اسفند ماه سال گذشته به گلستان از خلیج گرگان بازدید کردند که در این بازدید در جریان شرایط بحرانی، بسیار حاد و تبعات ناشی از عدم لایروبی خلیج گرگان قرار گرفتند و در نتیجه بازدید میدانی رئیس جمهور، تأکید استاندار و توجیهات قانع‌کننده بر مبنای مطالعات پژوهش‌های ملی اقیانوس‌شناسی صراحتاً دستور لایروبی خلیج گرگان را به وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی صادر کردند.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به تلاش همه جانبه استاندار گلستان برای آغاز لایروبی خلیج گرگان، گفت: برای لایروبی خلیج گرگان با قرارگاه خاتم الانبیاء قرارداد منعقد شد و یک تیم بی‌نظیر در  کوتاه‌ترین مدت کار خود را آغاز کرد.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات خشکه‌برداری و لایروبی به طور همزمان در خلیج گرگان در حال انجام است، تأکید کرد: مدت زمان این قرارداد یک ساله و از خرداد ماه سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۲ است که خوشبختانه پروژه لایروبی تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه براساس برآورد انجام شده باید یک میلیون و ۱۶۰ هزار مترمکعب لای‌برداری از کانال آشور(چهارپایه) انجام شود که تاکنون ۵۸۰ هزار مترمکعب از آن انجام شده است، بیان کرد: در عملیات لایروبی خلیج گرگان ۲۱ کمپرسی، ۱۳ بیل مکانیکی، ۳ لودر، یک بلدوزر و ۲ لایروب مشغول به فعالیت هستند.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه پروژه لایروبی خلیج گرگان به ۱۰ فاز تقسیم شده و فاز به فاز در حال انجام است، گفت: طول تمامی مسیر که نیاز به لایروبی دارد از دهنه ورودی کانال آشوراده تا اسکله بندرترکمن هفت و نیم کیلومتر است که برای تبادل آسان آب و تسهیل در تردد قایق‌های تفریحی باید لایروبی کل مسیر لایروبی انجام شود.

به گزارش ایسنا، خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

شهریور سال گذشته گزارش شد که ۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شده و احتمال دارد فاجعه دریاچه ارومیه در خلیج گرگان هم تکرار شود حال احیای خلیج گرگان مطالبه‌ای بود که پس از کش و قوس‌های فراوان روند اجرای آن آغاز شده و باید منتظر بود تا ببینیم عملیات لایروبی که یکی از اقدامات لازم برای احیای آن است چه نتیجه‌ای را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha