• پنجشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401101509486
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

متخصص قلب و عروق:

انتخاب غذای سالم خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد

انتخاب غذای سالم خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص قلب و عروق گفت: انتخاب غذای سالم می‌تواند طول عمر را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، سرطان و سایر بیماریهای مزمن را کاهش دهد.

دکتر رضا حیدری مقدم با اشاره به نقش تغذیه در کنترل بیماریها از جمله بیماریهای قلبی عروقی، اظهار کرد: الگوی غذایی خاصی که یک فرد انتخاب می کند تحت تأثیر طیف گسترده ای از عوامل مانند ترجیحات شخصی، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی و همچنین ملاحظات اقتصادی است.

وی افزود: با کمک پزشکان می‌توان بهترین الگوی غذایی سالم را بر اساس شرایط افراد مختلف تعیین کرد. 

حیدری مقدم ادامه داد: دستورالعمل‌های غذایی خاص ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی یک رژیم غذایی با کیفیت بالا و سالم بر مصرف محدود گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده، چربی‌های ناسالم (چربی‌های ترانس اشباع و صنعتی)، شکر، سدیم و الکل و مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات کامل تاکید دارد.

وی تصریح کرد: اجزای خاص رژیم غذایی سالم مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، فیبر، لبنیات کم چرب و برخی غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی و محصولات سویا می‌باشد.

این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: مصرف گوشت ماکیان و تخم مرغ به میزان حداکثر سه عدد در هفته، مصرف محصولات لبنی معمولی یا کم چرب به میزان سه وعده در روز و ترجیحا ماست یا پنیر، مصرف روغن های گیاهی مانند زیتون، سویا، آفتاب گردان و کلزا جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی توصیه می شود.
 
وی گفت: مصرف مناسب مواد پروتئینی با اولویت پروتئین های گیاهی، مصرف غلات کامل(سبوس دار) سه بار در روز، مصرف چای و قهوه به میزان سه تا چهار بار در روز ، مصرف مغزهای گیاهی(گردو، بادام، فندق…)، محدودیت مصرف غلات بدون سبوس و نشاسته، محدود کردن مصرف گوشت های فرآوری شده و فست فود، عدم مصرف الکل، عدم مصرف روغن های صنعتی و مخصوصا روغن های ترانس، افزایش فعالیت فیزیکی، کاهش تماشای تلویزیون و داشتن هفت تا هشت ساعت خواب نیز از جمله عوامل انتخاب یک الگوی تغذیه‌ای و زندگی سالم است.

حیدری مقدم با بیان اینکه قند و شکر و شیرینی مضر بوده و مصرف آنها باید محدود شود، افزود: مصرف این مواد در کودکان باعث تغییر ذائقه و عدم مصرف غذاهای کمتر شیرین و مفید می‌شود. همچنین مصرف جایگزین شیرین کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین به عنوان پلی برای ترک شکر و شیرینی کاربرد دارد، هر چند بی خطر بودن این مواد ثابت نشده است.

وی در خصوص مصرف مکمل‌ها نیز گفت: مصرف مکمل‌ها شامل کلسیم، منیزیم و انواع ویتامین‌ها به صورت معمول توصیه نمی شود، مگر در موارد کمبود این مواد که پزشک تشخیص می‌دهد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha