• پنجشنبه / ۱۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401101509835
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی:

تجاری سازی بازار، یکی از چالش‌های اقتصاد دانش بنیان است

تجاری سازی بازار، یکی از چالش‌های اقتصاد دانش بنیان است

ایسنا/اصفهان دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی طب سنتی گفت: یکی از چالش‌های اقتصاد دانش بنیان، موضوع تجاری سازی بازار است و بسیاری از محصولات در بازار امکان عرضه ندارند و باید زیست بوم عملی و فناوری متشکل از بازار باشد و برای گیاهان دارویی به ویژه گل محمدی باید دفتر زیست بوم ایجاد شود.

مهدی سیف سهندی، امروز(پنجشنبه، ۱۵ دی)در سالن جلسات اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان اظهار کرد: تولید و صادرات گیاهان دارویی و طب سنتی، ظرفیت بزرگی در کشور است و سالانه یک میلیارد دلار گردش مالی دارد و هدف گذاری ما افزایش این درآمد تا ۱۵ میلیارد دلار در سال است.

وی تصریح کرد: تولید دانش و محصول، جریانی است که از دانشگاه شروع شده و به بازار می‌رسد اما این جریان مدت‌ها قبل، در دنیا منسوخ شده چون امروز دنیا از بازار به دانشگاه می‌رسد و باید نیازهای بازار رفع شود.

به گزارش ایسنا، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: سند ملی گیاهان دارویی از کشت و کشاورزی آغاز و تا صنعت تولید محصولات گیاهان دارویی پایان می یابد و اگر در کنار دانشگاه، مراکز شتاب دهنده ایجاد شود می‌توانیم به این چشم انداز بازار ۱۵ میلیارد دلاری گیاهان دارویی برسیم.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان خوبی داریم و باید ساختارهایی ایجاد شود که تجاری سازی محصولات دانش بنیان تسهیل شود. توسعه اکوسیستم نوآوری نیازمند استفاده از ابزارهای تجازی سازی و توسعه دانش فنی است و تلاش می‌کنیم مسیر توسعه نوآوری را اصلاح کنیم.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: باید روند تبدیل ایده به محصول تسهیل شود و برای تبدیل ایده‌های دانش‌بنیان به محصول با مشکل روبرو هستیم و نمونه آن، صنعت گل محمدی در کاشان است که برای صادرات و ارزش ریالی مشکلاتی دارد و باید به دنبال رفع آن باشیم.

رضا مظلومی افزود: کسب و کارهای نوین ایده محور هنوز به درستی سامان داده نشده و متصدی دقیق آن مشخص نیست،این حوزه باید توسط معاونت ریاست جمهوری تعیین تکلیف شده و مشخص شود کدام وزارتخانه متصدی این حوزه است.

وی اظهار کرد:  صنعت گل محمدی ارزآوری زیادی دارد، اما در کاشان هنوز نتوانسته‌ایم راحتی برداشت محصول و خشک کردن گل را ایجاد کنیم که این مهم در صادرات و ارزش قیمت، اثرگذار است.

 مدیر جهاد کشاورزی کاشان، تصریح کرد: منطقه کاشان به ‌واسطه شرایط اقلیمی، در حوزه تولید محصولات گیاهی از موقعیت و امتیازات برجسته‌ای برخوردار است و تلاش می کنیم در حوزه تولید مواد خام در صنعت گیاهان دارویی، به جایگاه خاص خود برسد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha