• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۰۵:۵۹
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 1401101610273
  • خبرنگار : 71506

پنجاه و پنجمین سالگرد جهان پهلوان غلامرضا تختی

میراث "تختی"!

میراث "تختی"!

هر ساله آمدن و رفتنش را پاس می‌داریم تا در روزگاری که سخت محتاج مروت و جوانمردی است، به پهلوانی مردی مردمدار ببالیم، پهلوانی که همیشه سمت مردم بود و پناهشان؛ و همین شد رمز جاودانه شدنش.

به گزارش ایسنا، غلامرضا تختی پنجم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ در محله خانی‌آباد در جنوب تهران، چشم به جهان گشود و سرانجام در یک روز سرد زمستانی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در سن ۳۷ سالگی چشم از جهان فروبست. عمرش کوتاه بود اما عمق وجودش چنان بلند که سال‌هاست، پهلوانی را با نام زیبایش معنا می‌کنیم.

تختی یک مدال طلا، دو نقره و یک مقام چهارمی المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان به همراه طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه زرین و پرافتخار خود دارد.

به عشق مردم پنجه در پنجه حریفان انداخت و بارها از سکوهای افتخار بالا رفت، او مدال‌هایش را از مردمی می‌گرفت که حتی شکست جهان پهلوانشان را پیروزی می‌دیدند و پرشورتر از همیشه به استقبالش می‌رفتند.

چه در میدان مبارزه و چه در کوچه و بازار، مردانگی و مردمداری را از یاد نبرد و برای گرفتن پست و قدرت به هر شیوه‌ای متوسل نشد، نقش بازی نکرد و خود واقعی اش بود، تختی لحظه‌ای از یاد مردم غافل نشد، لحظه‌ای روبروی مردم قرار نگرفت و همیشه پای مردم ماند.

خیلی ها آمدند و رفتند، همپای تختی مدال آوردند، درخشیدند و از سکوهای جهانی و المپیک بالا رفتند اما هرگز تختی نشدند؛ بنده ثروت و قدرت شدند، حق و عدالت را نادیده گرفتند و مردم را فراموش کردند و چه زود فراموش شدند!

برخی اما میراث تختی شدند، قهرمان شدند و پهلوان ماندند، در کنار مردم و فدای مردمشان شدند، مردمی غریب و تنها که هنوز هم دلخوش تختی و میراث اویند.

کاش بودی تا در تاریکی و ناامیدی، امیدمان می‌شدی و دلخوش به حضورت بودیم؛ روحت شاد جهان پهلوان.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۷ ۰۸:۱۶

از ما گفتن. همین امروز رئیس نامحبوب و غیر مردمی فدراسیون مصاحبه می کند: تختی بزرگتر است یا کشتی؟ همین یک جمله را بلدند. از فرط غرض و کینه ناشس از حس حقارت که تا آخرین لحظه عمر دست به گریبان ایشان - و البته رفیق کشتی گیرشان در شورای شهر که یک بار با هم خوش و بش فیزیکی هم داشتند - خواهد بود، سه تا کنایه هم به جهان پهلوان رسول خادم و جهان پهلوان امیررضا خادم می زنند و این می شود دیکته دیکته شده امروزشان تا خود را بیش از پیش منفور عام و خاص کنند!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۷ ۲۱:۴۸

انتقاد به علیرضا دبیر دلیلی نمیشود که نام مقدس جهان پهلوان رو بر برادران خادم بگذاری بگذاریم جهان پهلوان شخص غلامرضا تختی بماند و بس

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۰۷:۵۹

لطفاً مقدس‌سازی و بت‌سازی نکنید از افراد. تختی هم یک انسان بوده مثل بقیه. ذات و مرام بهتری داشته. هر صد سال یکی مثل تختی، مثل برادران خادم که همواره طرف مردم ایستادند، یا مثل پوریای ولی می‌آید. چه بالاتر از عملکرد وقتی اکثر آقایانی که با پول مردم به مسابقات اعزام شده‌اند، آن طرفی غش کرده‌اند یا در سوراخ موش پنهان شده و یا موش زبانشان را خورده و لالمونی گرفته‌اند. کلمات را تصرف‌به‌مطلوب و تفسیر به مطلوب نکنید. فقط آقای تختی در طول تاریخ، جهان‌پهلوان نبوده‌اند. همین بت‌سازی‌ها از برخی از افراد احساسی و متعصب هم‌فکر و هم‌مرام با شما، کار این مملکت را به اینجا کشاند!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۱۰:۱۹

دوست گرامی. چقدر متأسف شدم از نوع و جنس نگاه و تحلیلتون. عمده مشکلاتی که ما توی کشورمون داریم بواسطه وجود افراد متعصب و کاملاً احساسی مثل شماست که تخصص‌شون فقط در حیطه مقدس‌سازی و بت‌سازی از آدم‌های زمینیه. آقای تختی هم مثل من و شما انسان بودن. قدیس نبودن. فقط ذات و مرام پاکتری داشتن که پاداشش موندگار شدن بوده. اینکه مسأله شما با برادران خادم چیست و چه چیزی حالتون رو دگرگون کرده من کنجکاو نیستم و علاقه ای هم ندارم بدونم. بی شک، مسأله شخصیه. ولی مگر تختی رو جز طرف مردم ایستادن در روزهایی که خیلی از ورزشکاران اون زمان، طرف دیگه ای ایستاده بودن و جز اقدامات خیریه و منش والا تختی کرد؟ (تختی آپولو هوا نکرد؛ اقدام محیرالعقولی نکرد!) مگر برادران خادم در ایامی که خیلی پُر هارت و پورتهای دیروز در سوراخ موش به سر می برند و بخاطر منافع شخصیشان لالمونی گرفته اند - و بعضیها هم شدن کامنتگذاران سازماندهی شده فضای مجازی - جز این کرده اند. برادران خادم، تاوانش رو هم هر روز دارن بصورتهای مختلف بخاطر مردم می پردازن. تختی اگر الان زنده بود، توسط چون شمایانی به سرانجام داود ایوب دچار میشد و در غربت و فراموشی فوت میکرد و هیچکس هم خدماتشون رو یادشون نمیومد و پیکرشون پشت دربهای بسته سالن افراسیابی میموند. چون با زنده‌کشان مرده‌پرستی مثل شما هموطنیم. کلمه جهان پهلوان برای آقای تختی ابداع نشده و مختص ایشون نیست. قبل از ایشون بوده و بعد از برادران خادم هم خواهد بود. منتها در هر صد سال شاید یک پوریای ولی، یک تختی و یک رسول خادم پیدا بشه. زنده کش و مرده پرست نباشیم!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۸ ۰۲:۳۹

هرروز میگن اقتصاد اقتصاد... این اقصاد هم زمانی مرده رفته.. کو اقتصاد.... برنامه اقتصادی اینطوریست.......... برنامه اقتصادی مرده... من قبول ندارم الصن..... نه..... جانان....

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۳:۵۳

وات د فاز