• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401101710945
  • خبرنگار : 50034

یک مسئول خبر داد

رشد ۰.۳ درصدی جمعیت همدان طی پنج سال

رشد ۰.۳ درصدی جمعیت همدان طی پنج سال

ایسنا/همدان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان از سرشماری ثبتی محور در استان خبر داد و گفت: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ جمعیت استان همدان رشد سه دهم درصدی داشته است.

تورج الوانیان شنبه ۱۷ دی‌ماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه آمار جمعیتی استان همدان تغییر جدی نداشته است، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره آمار جمعیت همدان، اظهار کرد: در سال ۹۵ جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر بوده و در تخمین مرکز آمار این عدد در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است که رشد سه دهم درصدی دارد.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال آمار واقعی از جمعیت استان هستیم، تصریح کرد: به دنبال سیاه‌نمایی از جمعیت نیستیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که آمار دقیقی از جمعیت استان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سرشماری نفوس و مسکن نیمه هر دهه انجام می شود که سرشماری اصلی در سال ۱۴۰۵ خواهد بود، بیان کرد: یک جامعه برای رشد و تعالی نیاز به برنامه ریزی دارد و برنامه ریزی نیز نیازمند آمار دقیق از وضعیت موجود و آینده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، تصریح کرد: این برنامه به عنوان سندی است که در پنج سال آینده ملاک عمل خواهد بود و به محض اینکه در مجلس مصوب شود برش استانی را خواهیم داشت.

الوانیان خاطرنشان کرد: در این سرشماری به جای سرشماری سنتی از طریق اطلاعات ثبتی افراد صورت خواهد گرفت تا با کاهش خطاها و هزینه ها سرشماری انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از شعارها دولت الکترونیک است، یادآور شد: با توجه به اینکه سرشماری اصلی در سال ۱۴۰۵ انجام می‌گیرد، اجرای این سرشماری مقدمه ای‌ است برای اینکه دولت الکترونیک را محک بزنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان همدان تنها استانی است که تمام نقاط جغرافیایی شهری و روستایی آن سرشماری می شود، ادامه داد: در سرشماری سال ۹۵ گروهی از مدیران ارشد استانی نسبت به آمار ثبت شده اشکال دارند و معتقدند آمار ثبت شده کمتر از جمعیت موجود است.

الوانیان با بیان اینکه زیرساخت هایی که در استان همدان وجود دارد باعث شده تا در تمام نقاط استان سرشماری صورت بگیرد، افزود: به گفته شرکت پست در تمام نقاط استان کد پستی ثبت شده است و می‌خواهیم این زیرساخت‌ها را برای سرشماری اصلی محک بزنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان بیان کرد: از سال ۹۵ به بعد هر ساله آمار جمعیتی را به صورت تخمینی ارائه می‌دادند که سال گذشته هم با انجام سرشماری آمار تخمینی صحت سنجی شد.

الوانیان خاطرنشان کرد: برای سرشماری مردم با هر دستگاه الکترونیکی از جمله موبایل و کامپیوتر می‌توانند وارد سامانه ثبت احوال کشور شده و گزینه تغییر نشانی را انتخاب کرده و آدرس خود را تایید کنند.

وی تصریح کرد: در این سرشماری فعلاً هدف جمعیتی افراد بالای ۱۵ سال‌ است چراکه نیاز به رمزی که پشت کارت ملی ثبت شده، دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از سال ۹۵ تا کنون آمار جمعیتی افراد به ترتیب سن و آمار زاد و ولد وجود دارد، گفت: هدف این است که هر فرد را به یک موقعیت مکانی انطباق دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان با اشاره به اینکه سرشماری تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد، اظهار کرد: سرشماری ۱۴۰۱ هیچ‌گونه مراجعه کننده‌ای تحت عنوان آمارگیر نخواهد داشت و مردم لازم نیست اطلاعات خود را در اختیار کسی قرار دهند.

وی درباره سرشماری سال گذشته و عدم اعلام نتایج آن، با بیان اینکه قرار نبود آمار جمعیت استان به صورت رسمی اعلام شود، گفت: سال گذشته به دنبال این بودند که مشخص شود تخمین ها چقدر با واقعیت همخوانی دارد و قرار نبود آمار جمعیت اطلاع رسانی شود.

الوانیان با اشاره به اینکه ۳۵ شهر برای سرشماری ثبتی محور انتخاب شدند، تصریح کرد: این شهرها براساس تقاضای مسئولان استانی انتخاب شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha