• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401101711051
  • خبرنگار : 30188

چگونه از دستکاری دستگاه‌های ردیابی GPS در مدیریت ناوگان جلوگیری کنیم

چگونه از دستکاری دستگاه‌های ردیابی GPS در مدیریت ناوگان جلوگیری کنیم

علیرغم این واقعیت که ناوگان‌ها هرگز نباید اطلاعات مشتریان خود را فاش ‌کنند و اطلاعات مکان را فقط برای اطمینان از امنیت دارایی خود جمع‌آوری کنند؛ اما در گذشته، چندین ناوگان؛ متوجه دستکاری دستگاه‌های ردیابی GPS در خودروهای ناوگان خود شده اند.

به گزارش ایسنا به نقل از اُلستیک، علیرغم این واقعیت که ناوگان‌ها هرگز نباید اطلاعات مشتریان خود را فاش ‌کنند و اطلاعات مکان را فقط برای اطمینان از امنیت دارایی خود جمع‌آوری کنند؛ اما در گذشته، چندین ناوگان؛ متوجه دستکاری دستگاه‌های ردیابی GPS در خودروهای ناوگان خود شده اند.

در این مقاله به خطرات دستکاری دستگاه های GPS در مدیریت ناوگان، نحوه شناسایی آن‌ها و اقداماتی که ناوگان‌ها برای جلوگیری از آن‌ها باید انجام دهند، خواهیم پرداخت.

چگونه از دستکاری دستگاه‌های ردیابی GPS در مدیریت ناوگان جلوگیری کنیم.

انواع دستگاه‌های ردیاب GPS در مدیریت ناوگان:

مدیران ناوگان‌ها فقط باید اطلاعات مکان دارایی‌های خود را بدانند و در مواردی Geofence ایجاد کنند تا اطمینان حاصل کنند که دارایی آن‌ها در محدوده جغرافیایی ایمن قرار دارد. برای این منظور، دو نوع دستگاه ردیابی GPS در بازار برای مدیریت ناوگان موجود است:

دستگاه ردیابی GPS بی سیم:

دستگاه های Plug-n-play یا بی سیم؛ برای ردیابی دارایی‌ها و همچنین ردیابی شخصی بسیار محبوب هستند. دستگاه‌های بی سیم، مستقیماً به پورت OBD-II خودرو متصل می‌شوند. این دستگاه‌ها جمع و جور هستند، منبع انرژی مخصوص به خود را دارند و به راحتی در خودرو پنهان می‌شوند و نصب آن‌ها نسبتاً آسان است.

یکی از مزایای این دستگاه ها این است که قابل حمل بوده و می توان آن‌ها را از خودرویی به وسیله نقلیه دیگر منتقل کرد.

دستگاه ردیابی GPS سیم‌دار:

این دستگاه‌ها با منبع تغذیه خودرو کار می‌کنند و نیاز به اتصال سه سیم به خودرو دارند و معمولاً در زیر کاپوت یا داشبورد وسیله نقلیه و به خوبی دور از دید همه قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها را می توان خود نصب کرد؛ با این حال بهتر است اجازه دهید متخصصان آن را نصب کنند. دستگاه‌های سیم دار نیز از نظر اندازه کوچک هستند و به راحتی پنهان می‌شوند.

دستگاه‌های ردیاب GPS در مدیریت ناوگان چگونه دستکاری می‌شوند؟

متداول ترین راه برای دستکاری دستگاه ردیاب GPS، حذف فیزیکی یا قطع منبع تغذیه آن است. دستگاه‌های بی سیم را می‌توان با وصل کردن آن‎ها از پورت OBD II غیرفعال کرد، در حالی که دستگاه‌های سیم دار را می‌توان با قطع سیم به برق، غیرفعال کرد. این امر دریافت سیگنال را مختل می‌کند و دستگاه دیگر نمی‌تواند داده‌های مکان وسیله نقلیه را متصل و ارسال کند.

یکی دیگر از راه‌های خلاقانه‌تر و پرهزینه‌تر، استفاده از یک پارازیت یا آهنربای قوی برای اختلال در سیگنال GPS است.

خطرات دستگاه ردیاب GPS دستکاری شده در مدیریت ناوگان:

دستگاه ردیابی GPS دستکاری شده در هر یک از وسایل نقلیه، پیامدهای بدی برای تجارت یک سازمان دارد؛ زیرا نه تنها نمایندگی دارایی خود را از دست می ‌دهد، بلکه باید زیان مالی را نیز متحمل شود.

علاوه بر این موارد، اگر وسیله نقلیه فراتر از محدوده امن داخل یا خارج از شهر برده شود، احتمال بازیابی آن ضعیف است.

ناوگان ها برای جلوگیری از دستکاری دستگاه ردیاب GPS چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

اگرچه به نظر می رسد غیرفعال کردن ردیاب GPS بسیار آسان است، اما ناوگان‌ها می‌توانند فعال باشند و از این اتفاق جلوگیری کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک ردیاب سیم دار ضد دستکاری را تهیه کنید. این نوع دستگاه ردیاب GPS با طراحی بی عیب و نقص، دارای حسگر تشخیص دستکاری داخلی است و یک سنسور مرتباً اتصال آنلاین بین دستگاه و موتور را بررسی می‌کند.

با استفاده از این ویژگی، اگر کسی بخواهد ردیاب را با قطع کردن سوئیچ یا جدا کردن دستگاه از منبع تغذیه آن غیرفعال کند، یک هشدار به طور خودکار از طریق پیام یا ایمیل برای شما ارسال می‌شود و به شما کمک می‌کند تا سریع اقدام کنید و میزان ضررهای خود را به حداقل برسانید.

این نوع ردیاب GPS؛ با تمام ویژگی‌های یک دستگاه معمولی و برخی ویژگی‌های جانبی برای جلوگیری از دستکاری ارائه می‌شود و جدا از اینکه در برابر دستکاری مقاوم است، ضد آب و ضد گرد و غبار نیز هست و می‌تواند در زمین های ناهموار و شرایط سخت مقاومت کند.

این نوع دستگاه مجهز به یک سنسور قدرتمند است که اتصال بین دستگاه ردیابی GPS را بررسی می‌کند و به محض قطع این اتصال، در عرض چند ثانیه یک هشدار دریافت خواهید کرد و همچنین موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • هشدار قطع برق:

اگر به هر دلیلی منبع تغذیه دستگاه غیرفعال شود یا اتصال بین دستگاه و برق قطع شود، یک هشدار از طریق پیامک، ایمیل یا هر روش ترجیحی دیگر برای شما ارسال می‌شود.

  • باتری پشتیبان:

این نوع دستگاه با یک منبع تغذیه پشتیبان برای دستگاه ارائه می‌شود و همراه با یک باتری داخلی است. این عملکرد؛ دستگاه را قادر می‌سازد که حتی در صورت قطع برق، کار کند.

  • Geofencing:

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که مرزهای جغرافیایی مجازی به کوچکی فروشگاه و به بزرگی شهر خود ایجاد کنید. به محض ورود یا خروج دستگاه ردیاب به این مرزها، یک اعلان برای شما ارسال می‌شود.

  • حالت ردیابی تهاجمی:

در صورتی که از یک دستگاه GPS دستکاری شده یا عبور دارایی از Geofence های از پیش تعیین شده یا هشدار قطع برق مطلع شوید، می توانید از این ویژگی، برای یافتن سریع‌تر دارایی خود و ایمن سازی آن استفاده کنید.

این یک دستگاه سیمی است که در درگاه OBD II وسیله نقلیه نصب شده است که معمولاً در زیر کاپوت قرار دارد. نصب آسان است و نیازی به متخصص برای نصب ندارد. پس از نصب و جفت شدن با برنامه همراه خود، دستگاه آماده کار است؛ همچنین به جمع آوری و انتقال مداوم داده های مربوط به مکان دارایی اطمینان می‌دهد.

منبع : اُلستیک 

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha