• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۹:۳۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401101711099
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان اعلام کرد:

آسیب فرونشست زمین به ۴۰۸ کلاس درس در استان اصفهان

آسیب فرونشست زمین به ۴۰۸ کلاس درس در استان اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اعلام اینکه ۴۰ مدرسه با ۴۰۸ کلاس درس و ۱۸ هزار و ۲۳۰ دانش آموز در استان بر اثر فرونشست زمین دچار آسیب دیدگی شده است، گفت: ۹۴ مدرسه با ۷۳۳ کلاس درس در استان جزو مدارس خطرآفرین است.

مجید نسیمی در نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان اصفهان که امروز (شنبه، ۱۷ دی‌ماه) برگزار شد، با اشاره به جمعیت ۹۲۸ هزار و ۸۰۵ نفری دانش آموزان استان اصفهان در ۳ دوره تحصیلی، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۷۷۸ هزار دانش آموز در مدارس دولتی و ۱۵۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان به کمبودها و نیازهای فضاهای آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری ۲۳۰ مدرسه با ۲ هزار و ۲۱۹ کلاس در نوبت مخالف (۴ هزار و ۴۳۹ کلاس در دو نوبت) و جمعیت ۶۸ هزار و ۲۱۳ دانش آموز در نوبت مخالف (۱۳۶ هزار و ۴۲۷ نفر در دو نوبت) به صورت دو نوبته در ۲۲ منطقه و نواحی استان دایر است.

وی تصریح کرد: ۱۴.۷۵ درصد از کلاس‌های دایر مدارس دولتی استان و ۱۷.۵۷ درصد از دانش آموزان مدارس دولتی استان در مدارس دو نوبته مشغول تحصیل هستند.

نسیمی با بیان اینکه برای یک نوبته کردن مدارس استان به ۲ هزار و ۲۱۹ کلاس درس در قالب ۲۳۰ مدرسه نیاز است، افزود: به عبارت دیگر به ۲۳۰ مدرسه ۹ کلاسه و یا ۱۸۵ مدرسه ۱۲ کلاسه در استان نیاز داریم.

وی سرریز جمعیت دانش آموزی را تعداد دانش آموز ثبت شده در مدارس دولتی بیش از تراکم مصوب عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در کل استان ۱۰ هزار و ۲۷۴ دانش آموز در قالب ۳۶۰ کلاس درس بیش از تراکم مصوب مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اعلام کرد: به طور کلی برای یک نوبه کردم مدارس دونوبته و همچنین تراکم کلاسی به میزان تراکم مصوب به ۲۵۰ مدرسه ۱۲ کلاسه در استان نیاز است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۴۰ مدرسه با ۴۰۸ کلاس درس و ۱۸ هزار و ۲۳۰ دانش آموز بر اثر فرونشست زمین در استان دچار آسیب دیدگی شده است، توضیح داد: از این تعداد در نواحی ۴، ۵ و ۶ و مناطق برخوار، پیربکران، فلاورجان و شاهین شهر ۳۱ مدرسه با ۳۰۰ کلاس و ۱۳ هزار و ۴۰۰ دانش آموز بر اثر فرونشست زمین دچار آسیب شده و باید تخلیه و بازسازی شود.

وی ادامه داد: ۹ مدرسه با ۱۰۸ کلاس درس و ۴ هزار و ۸۳۰ دانش آموز بر اثر فرونشست زمین دچار آسیب شده و نیازمند ترمیم و مقاوم سازی است.

نسیمی با بیان اینکه ۹۴ مدرسه با ۷۳۳ کلاس درس در استان جزو مدارس خطرآفرین است، تصریح کرد: از این تعداد ۴۶ مدرسه با ۳۵۳ کلاس درس دستور تخلیه فوری، ۲۱ مدرسه با ۱۵۳ کلاس درس دستور تخلیه و تخریب چند فضا و ۲۷ مدرسه با ۲۲۷ کلاس قابل استفاده تا یکسال آینده است.

به گفته وی، طی سال‌های اخیر ‌۲۲ مدرسه با ۱۷۷ کلاس از مدارس تخلیه فوری با استفاده از محل اعتبارات دولتی و یا با مشارکت خیرین تخریب و بازسازی شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در ادامه به تعداد کلاس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی در استان بر اساس سال احداث اشاره و اظهار کرد: بر اساس اطلاعات شناسنامه فنی فضا هزار و ۳۴۴ کلاس با زیربنای یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۳۹۳ متر مربع تخریبی (قبل از سال ۱۳۶۰) معادل ۳۱ درصد از کلاس‌های استان، ۱۳ هزار و ۷۸۹ کلاس با زیربنای یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۹۰ متر مربع (بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰) معادل ۴۱ درصد از کلاس‌های درس نیازمند مقاوم سازی و ۹ هزار و ۳۹۳ کلاس با زیربنای یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۷۷۱ متر مربع (بعد از سال ۱۳۷۶) معادل ۲۸ درصد از کلاس‌های استان مستحکم است.

وی با بیان اینکه ۲۲۰ مدرسه در استان با ۹۲۰ چشمه دارای سرویس بهداشتی نامناسب و یا نیازمند تعمیرات اساسی هستند، گفت: طی سال‌های اخیر سرویس بهداشتی ۱۱ مدرسه تخریب و بازسازی شده و سرویس بهداشتی ۲۲ مدرسصه در دست اجرا است. طراحی سرویس بهداشتی ۳۰ مدرسه نیز انجام شده و آماده عقد قرارداد است.

نسیمی در ادامه با اعلام اینکه امسال ۱۰۷ پروژه با ۵۳۰ باب کلاس و زیربنای ۸۸ هزار و ۹۰۱ متر مربع تکمیل و تحویل آموزش و پرورش استان خواهد شد، افزود: از این تعداد ۲۳ پروژه با ۱۰۲ کلاس و ۲۶ هزار و ۲۲۴ متر مربع زیربنا از محل اعتبارات دولتی، ۷ پروژه با ۲۹ کلاس و زیربنای ۴ هزار و ۶۳۶ متر مربع از محل کمک‌های خیرین و ۷۷ پروژه با ۳۹۹ کلاس و زیربنای ۵۸ هزار و ۴۱ متر مربع تکمیل و تحویل خواهد شد.

به گفته وی، از ۴۳۶ پروژه در دست اجرا، ۳۰۰ پروژه معادل ۶۹ درصد از پروژه‌ها با هزار و ۶۷۷ کلاس با کمک خیرین و ۱۳۶ پروژه معادل ۳۱ درصد از پروژه‌ها با ۲۱۹ باب کلاس از محل اعتبارات دولتی در دست اجرا است.

وی با یادآوری اینکه در ابتدای شروع طرح استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی تنها ۲۹ درصد از کلاس‌های استان دارای سیستم گرمایشی استاندارد بود، گفت: از سال ۹۲ تاکنون این میزان به ۸۲.۲ درصد افزایش یافته است. طی یکسال گذشته نیز اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد استان به این اداره کل اختصاص یافته که طی یکسال اخیر قرارداد استانداردسازی سیستم گرمایشی بیش از ۲ هزار و ۳۲ کلاس در قالب ۲۵۰ مدرسه در استان منعقد شده و عملیات اجرایی آن در حال اتمام است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اعلام اینکه طی یکسال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان در زمینه تعمیر و تجهیز مدارس استان هزینه شده، تصریح کرد: تامین تجهیزات تخصصی ویژه هنرستان‌های فنی و مراکز کاردانش، تامین تجهیزات مربوط به سیستم‌های هوشمندسازی مدارس، تامین تجهیزات مربوط به کلاس‌های آزمایشگاهی از جمله این هزینه‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: با اعتباری بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح قیر رایگان عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار متر مربع عایق رطوبتی سطح بام مدارس استان قبل از شروع سال تحصیلی اجرا شد و عملیات اجرایی ۲۶۰ هزار متر مربع آسفالت فضاهای آموزشی نیز در دست اقدام است.

به گزارش ایسنا، نسیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشارکت‌های مردمی طی جشنواره بیست و سوم تا بیست و چهارم خیرین مدرسه ساز اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ موافقتنامه با ۱۰۳ خیر جهت اجرای ۱۲۶ پروژه آموزشی و غیرآموزشی با ۸۴۵ کلاس و ۱۳۵ هزار متر مربع زیربنا و تعهد ۳۹۳ میلیارد تومان منعقد شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال جاری نیز موافقتنامه با ۸۴ خیر جهت اجرای ۹۹ پروژه آموزشی و غیر آموزشی با ۴۸۸ کلاس و ۷۸ هزار و ۸۱۳ متر مربع زیربنا و تعهد ۴۸۶ میلیارد تومان منعقد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha