• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401101711117

آغاز هفدمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در شیراز

آغاز هفدمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در شیراز

ایسنا/فارس هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر به میزبانی سومین حرم اهل بت(ع) و با حضور شعرای مطرح ملی و استانی در شهر شیراز آغاز به کار کرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عصر شنبه 17 دی در آئین افتتاحیه هفتدهمین جشنواره شعر فجر به میزبانی سومین حرم اهل بیت(ع) گفت: حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) مایه جوشش و رویش نهال شعری کشور خواهد شد.

علی رمضانی اضافه کرد: آنچه که امروز مایه شعف و سرور مجموعه برگزار کنندگان این جشنواره شده، این است که ما از محلی افتتاحیه شعر فجر را آغاز کردیم که محل توجه اکثر مردم کشور با دیده‌های نگران بود و این دیده‌های نگرانی که به دلیل حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) به شیراز دوخته شده بود، امروز مایه جوشش و رویش نهال شعری کشور خواهد شد.

او با بیان اینکه شعر مهمترین مولفه قدرت و مهمترین ضلع ساختن هویت ما ایرانیان است، افزود: امروز مهمترین مولفه را از محلی که تعلق و شناخت آن از مسیر شعر و ادب است دوباره جوانه می‌زنیم و پی می‌گیریم.

رمضانی اضافه کرد: آنچه که باعث شد شیراز برای این جشنواره انتخاب شود استعداد بزرگی است که در مجموعه فارس در حوزه شعر و ادب معاصر نهفته است؛ همچنین پیگیری برخی اعضای هیات علمی جشنواره بود که دست‌اندرکاران را مجاب کرد تا برگزاری شعر فجر را از استان‌ها آغاز کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: امیدواریم آنچه که تدارک دیده شد مایه گفتن ناگفته‌های مردم و وحدت فضای عمومی کشور شود. امیدواریم که این اقبال و توجهی که به جشنواره شعر شده مایه رشد و شکوفایی این مجموعه‌ها در کشور شود.

اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس هم اظهار کرد: جای بسی خوشحالی است که این ضیافت لطیف در شهر شیراز و به میزبانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برقرار شد.

او با بیان اینکه ایام دهه فجر در پیش است، گفت: دهه فجر را در طول ۴۳ سال گذشته در موقعیت‌های مختلف گرامی داشته‌ایم؛ در سالهای نخست به ویژه سال ۵۸ که شور و هیجان انقلاب بر پا بود، این ایام را گرامی می‌داشتیم.

او خاطرنشان کرد: سال ۶۰ رنگ و بوی شهدا در دهه فجر پیدا شد و مواجه شدیم با خانوه‌عایی که عزادار بودند اما باز هم دهه فجر را گرامی داشتیم؛ هشت سال بدین گونه طی شد و با وجود اینکه با بمباران فرهنگی، اختلافات در کشور و تنگناهای اقتصادی رو به رو شدیم دهه فجر را گرامی داشتیم.

محبی‌پور با بیان اینکه دهه فجر مقطع عبور یک‌ملت از گذشته به امید رسیدن به یک آینده مطلوب بود، خاطرنشان کرد: این امید را در ما ایجاد کرده بود که مسیر پیشرونده خود را با سرعت بیشتر ادامه دهیم.دهه فجر امسال نیز یکی از همان دهه فجرهایی است که پشت سر گذاشته‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و استانداری فارس گفت: آنچه که در مطالعه متون ادبی، شعر و شاعری وجود دارد حکایت وضع موجود و آینده‌ای است که شاعر می‌بیند؛ آینده‌ای که‌ ما به آن نیاز داریم آینده‌ای سرشار از نشاط و امید است؛ نشاط و امیدی که چشم انداز آن داشتن ایرانی آباد، اسلامی سرافراز و مردمی پرتوان و پرانرژی است که نسل به نسل این امانت‌ها را دست به دست کردند و خوشبختانه این ویژگی برای دهه فجر امسال هم مدنظر قرار داده شد.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز اظهار کرد: این محفل برای افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ترتیب داده شده و جای بسی خوشحالی است که شهر شیراز برای برگزاری این رویداد در نظر گرفته شد.

او ادامه داد: شیراز شهری است که پیش از هر چیز به شعر و شاعری و ادبیات شناخته می‌شود و تاریخ گواه است که حافظ و سعدی شیرازی قله‌هایی بزرگ در ادبیات و شعر ایران هستند؛ امیدواریم این افتتاحیه آغازی برای اتفاقات خوب در جشنواره شعر فجر باشد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از پوستر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha