• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401101811364
  • خبرنگار : 50161

وجود ۳۶ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان زنجان

وجود ۳۶ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان زنجان

ایسنا/زنجان رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه‌وشهرسازی زنجان، از وجود ۳۶ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان زنجان خبر داد و گفت: یکی از مولفه‌های مهم که در نصب ایستگاه‌های شتاب‌نگار حائز اهمیت است، بحث لرزه‌خیزی منطقه و سابقه زلزله‌ها است.

مسلم کرمی در گفت‌وگو با ایسنا از وجود ۳۶ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: از سال ۷۲ و بعد از زلزله رودبار و منجیل نصب دستگاه شتاب‌نگار در استان زنجان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: همچنین از سال ۹۹ به بعد هم نصب دستگاه‌های نسل جدید بر خط در استان زنجان شروع شده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه‌وشهرسازی زنجان، به تفکیک دستگاه‌های شتاب‌نگار در شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: در شهرستان زنجان ۱۱ ایستگاه نصب است، شهرستان طارم پنج ایستگاه، شهرستان خدابنده هشت ایستگاه، ابهر چهار ایستگاه، ایجرود سه ایستگاه، ماهنشان و سلطانیه هر کدام دو ایستگاه و شهرستان خرمدره هم یک دستگاه شتاب‌نگار نصب است.

کرمی با بیان اینکه موضوع نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن‌وشهرسازی که زیرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازی است پیگیری می‌شود، تصریح کرد: ایستگاه‌های شتاب‌نگار به تناسب مراکز حساس در سطح کشور، شهرهای پرجمعیت، محل‌هایی باوجود نیروگاه‌ها، سدها و شهرک‌های صنعتی بنا به تناسب این نیازها و جمعیت ساکن و اهمیت محدوده‌ها، نصب می‌شود.

وی افزود: یکی از مولفه‌های مهم که در نصب ایستگاه‌های شتاب‌نگار خیلی اهمیت دارد بحث لرزه‌خیزی منطقه و سابقه زلزله‌ها است.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه‌وشهرسازی زنجان با اشاره به اهمیت شهرستان طارم در رابطه با وقوع زلزله‌های پر اهمیت، گفت: این زلزله‌ها باعث شده تا پنج ایستگاه زلزله‌نگار در شهرستان طارم نصب شود.

کرمی خاطرنشان کرد: همه ۵ ایستگاه زلزله‌نگار در شهرستان طارم برخط هستند و در صورت وقوع زلزله بلافاصله با توجه به ویژگی شتاب‌نگارهای نسل جدید که برخط هستند بلافاصله فعال شده و شدت، بزرگی و عمق زلزله ثبت شده و به مرکز تحقیقات که اطلاعات را پایش می‌کند، ارسال می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha