• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401101811442
  • خبرنگار : 50560

خبرنگاران قزوینی از شهید سلیمانی می‌گویند

خبرنگاران قزوینی از شهید سلیمانی می‌گویند

ایسنا/قزوین یکی از سخت‌ترین لحظات و تلخ‌ترین خبرهای سال ۹۸، زمانی بود که خبر شهادت شهید سلیمانی برای اولین بار منتشر شد و زیرنویس قرمزرنگ شبکه خبر، این بار خبر شهادت سردار سلیمانی را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، شنیدن خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی خیلی‌ها را بهت‌زده کرده بود. خبر کوتاه و شوکه کننده بود، مردم در سایت‌ها و کانال خبرگزاری‌های رسمی کشور، به دنبال تکذیبیه بودند و زمانی که صحت‌وسقم خبر احراز شد مردم در همان ساعات اولیه انتشار خبر شهادت، با هر وسیله‌ای که در دست داشتند، حس خود را نسبت به شهادت ایشان ابراز می‌کردند. از شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی گرفته تا شیشه خودروها، همه و همه به رسانه‌ای برای عکس شهید قاسم سلیمانی تبدیل‌شده بود.

تمام اقشار جامعه از شهادت حاج قاسم سلیمانی غمگین بودند؛ اما این لحظات برای خبرنگاران سخت‌تر بود. نوشتن خبر از چگونگی و چرایی این حادثه و تأیید آن قلب و روح بسیاری از آن‌ها را مچاله کرده بود. در این گزارش به سراغ برخی خبرنگاران استان قزوین رفتیم تا از حس و حالشان در لحظات اولیه شنیدن خبر شهادت حاج قاسم برایمان بگویند.

داغی که همیشه تازه است

حسن عابدینی از خبرنگاران باسابقه قزوینی و مدیر خبرگزاری مهر قزوین است؛ وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: خبر انفجار در کنار فرودگاه بغداد را شنیدم و تا نیمی از شب درباره جزئیات آن پیگیری می‌کردم. اما فکر نمی‌کردم که این حادثه منجر به شهادت حاج قاسم شود.

این خبرنگار قزوینی بابیان اینکه خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی را صبح روز جمعه از زبان مادرش شنیده است، تصریح می‌کند: بی‌اغراق تلخ‌ترین خبر عمرم، شنیدن این خبر بوده است و حس و حالم وصف‌نشدنی است و داغ خبر شهادت هنوز برایم تازه است.

وی در خصوص تبیین ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی می‌گوید: حاج قاسم سلیمانی شخصیتی در تراز جمهوری اسلامی بوده است. مدیری توانمند، انقلابی، جهادی و مردمی که باید همواره الگوی تمام مدیران باشد. ناگفته نماند که در تبیین ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی، باید مراقب باشیم که ایشان را دور از دسترس نبینیم.

عابدینی می‌گوید: حاج قاسم نشان داد که هم می‌توان یک نظامی خشن بود و هم یک انسان بااحساس و جهادی بود. حاج قاسم فرزند انقلاب بود و بی‌شک انقلاب اسلامی فرزندانی چون حاج قاسم سلیمانی کم ندارد اما متأسفانه ما نتوانستیم در الگوسازی این افراد موفق عمل کنیم.

وی ادامه می‌دهد: مهمترین علت ماندگاری حاج قاسم سلیمانی صداقت او بود. ساده زیستی و به‌دوراز تشریفات بودن از خصوصیات بارز این شهید بزرگوار بوده است. ظاهر و باطن حاج قاسم سلیمانی همیشه یکی بود. شهادت آرزوی این بزرگوار بوده اما کمتر این آرزو از زبان ایشان شنیده می‌شد.

مدیر خبرگزاری مهر قزوین می‌گوید: حاج قاسم سلیمانی مدیری دلسوز بود که در زمان کسالت نیز از کار نمی‌ایستاد و برای رضای خدا و مردم تلاش می‌کرد. هرآن کس که بتواند شبیه به حاج قاسم شفاف باشد و در مسئولیت خود رضای پروردگار و مردم را لحاظ کند، بی‌شک شخصیت حاج قاسم را می‌تواند در درون خود پرورش دهد.

وی که در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی، خبرنگار خبرگزاری فارس بوده است، درباره دین کاری خود به این شهید بزرگوار بیان می‌کند: آن زمان سعی کردیم با تهیه برخی مصاحبه‌ها در خصوص تبیین ابعاد شخصیتی حاج قاسم، تهیه ویدئو و گزارش‌های مردمی دین خود را تا حدودی به زحمات این شهید ادا کنیم. امروز نیز که در خبرگزاری مهر مشغول فعالیت هستم، سعی کرده‌ام به سراغ طیف و اقشار مردمی بروم و در بیان رشادت‌های حاج قاسم زبان مردم باشیم تا زبان مدیران استانی.

اخلاص دلیل ماندگاری حاج قاسم سلیمانی

مریم محمدی از دیگر خبرنگاران استان است که مسئولیت سردبیری پایگاه خبری صبح قزوین را بر عهده دارد. وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: شهادت شهید سلیمانی را صبح روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ از رسانه‌های برخط و آنلاین شنیدم. در ابتدا دچار شوک بودم و اصلاً نمی‌دانستم که این خبر باید چطور در رسانه مخابره شود. باور شهادت سلیمانی برایم بسیار سخت بود و مثل مابقی افراد من هم به دنبال خبر تکذیبیه بودم.

این خبرنگار قزوینی ادامه می‌دهد: برای ادای دین به شهید سلیمانی، ضمن گفتگو با شخصیت‌های مختلف به تبیین شخصیت و جایگاه حاج قاسم پرداختیم و همین‌طور برنامه‌هایی که قرار بود برای بزرگداشت این شهید در استان برگزار شود؛ را اطلاع‌رسانی کرده و پوشش خبری دادیم.

وی درباره تبیین ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی می‌گوید: اگر بخواهم تیتروار به ابعاد شخصیتی حاج قاسم بپردازم، باید بیان کنم که ایشان شناخت خوبی از مردم در هر قشری داشتند، چراکه عمیقاً در بین آحاد مردم زندگی کرده و از مشکلات مردم مطلع بودند. همین ویژگی اخلاقی شهید سلیمانی سبب شده بود در دل مردم جا داشته باشند و خالصانه به مردم خدمت کنند.

محمدی بیان می‌کند: شهید سلیمانی پس از شهادت نیز ماندگار شد و علت ماندگاری سردار به نظرم اخلاص بود. بی‌شک یک مسئول باید مانند حاج قاسم همه مردم را عضوی از خانواده و فرزند خود بداند و اخلاص و رضایت خداوند را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی عنوان می‌کند: برای الگوسازی و قهرمان‌سازی شخصیتی مثل سردار شهید سلیمانی برای جوانان و نوجوانان باید برنامه‌های مؤثرتری ترتیب داده شود و درواقع صرفاً درگیر یک سری کلیشه و برگزاری مراسمات یک‌روزه همچون سالگرد برای ایشان نباشیم.

شهادت لیاقت حاج قاسم بود

حامد حاجیلو از خبرنگاران استان و کارشناس روابط عمومی استاندار قزوین در خصوص تبیین ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی، اظهار می‌کند: تقریباً ۱۰ سال بود که ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی را دنبال می‌کردم. بی‌شک حاج قاسم سلیمانی مدیری در تراز انقلاب بودند.

وی می‌گوید: نوع تعامل حاج قاسم سلیمانی با رسانه برای من همیشه جذاب بود. ایشان علی‌رغم اینکه شخصیتی رسانه‌ای بودند، هیچ‌وقت به دنبال مطرح کردن خود نبودند.

حاجیلو معتقد است؛ فرق حاج قاسم سلیمانی با بسیاری از مسئولان امروزی، ساده زیستی ایشان است که نشان می‌دهد حاج قاسم به‌جای آنکه به دنبال پست و جایگاه باشد، به دنبال کسب رضای خدا بوده است.

وی ادامه می‌دهد: آن شبی که حاج قاسم و رفقای شهیدش ترور شدند، حدوداً تا نیمی از شب‌بیدار بودم اما از شهادت ایشان صبح جمعه مطلع شدم. به‌محض شنیدن خبر از زبان مادرم، سریع به سراغ تلویزیون رفتم. باآنکه خبر موثق بود اما مدام به دنبال تکذیبیه می‌گشتم.

این خبرنگار قزوینی عنوان می‌کند: هرچند که خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی برای من و بسیاری از دوستداران آن پاسدار سخت بود اما به‌نظرم، شهادت بسیار لایق حاج قاسم بود.

وی می‌گوید: چند ساعت پس از شنیدن شهادت حاج قاسم سلیمانی، به سراغ دوستان و هم هیئتی‌هایم رفتم تا ببینم چه‌کاری می‌توان برای حاج قاسم انجام داد؛ اولین کار و قدم برای بزرگداشت مقام ایشان حضور در مسجدالنبی (ص) و نماز جمعه بود که اتفاقاً آن روز یکی از شلوغ‌ترین نمازجمعه‌های سال شد. پس از اقامه نماز، حاج عبدالله باقری روضه‌خوانی کردند و مردم به راهپیمایی پرداختند.

حاجیلو بیان می‌کند: در بازه زمانی سال ۹۷ قرار بود استان قزوین، در ۲ برنامه، مربوط به کنگره شهدای استان قزوین و یادواره شهدای مدافع حرم میزبان حاج قاسم سلیمانی باشد؛ که متأسفانه قزوین سعادت میزبانی این شهید را نداشت به‌عنوان یک خبرنگار دوست داشتم صحبت‌های حاج قاسم را پوشش دهم اما متأسفانه این امر برایم محقق نشد.

این خبرنگار قزوینی با اشاره به یک خاطره می‌گوید: در یادواره شهدای مدافع حرم کشور که امکان حضور حاج قاسم در آن جدی شده بود؛ زمانی که داشتم صحبت‌های وزیر کشور را برای دبیر خبر در تهران به‌صورت تلفنی می‌خواندم، دبیر اعتراض کرد که این‌همه سرعت برای چیست و من گفتم می‌ترسم حاج قاسم به داخل جلسه بیاید از خبر جا بمانم.

وی ادامه می‌دهد: پس از شهادت حاج قاسم، علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها و محدودیت‌هایی که در صفحات مجازی وجود داشت، سعی کردم تا یک سال شب جمعه در رأس ساعت ۱:۲۰ بامداد پست و استوری از این شهید بزرگوار بگذارم و مخاطبانم را با حاج قاسم همراه کنم. به قول یکی از دوستانم، صفحه اینستاگرامم به حسینیه حاج قاسم سلیمانی تبدیل‌ شده است.

حاجیلو در پایان می‌گوید: حاج قاسم همیشه به دنبال ایجاد آرامش در کشور بود و سعی داشت کشور را از فضای ۲ قطبی‌ دور کند. نمونه بارز این سخن سخنرانی وی درباره احزاب و جریان‌های سیاسی و دختران کم حجاب است.

مردمی بودن حاج قاسم

سهیلا عظیمی از دیگر خبرنگاران استان قزوین است که سردبیری خبرگزاری بسیج را بر عهده دارد. وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: شهادت حاج قاسم جزو ماندگارترین لحظات، نه برای ما ایرانی‌ها بلکه برای تمام کسانی است که تأثیر حضور سردار دل‌ها را در حساس‌ترین لحظات جهان حس کردند.

وی در خصوص لحظه شنیدن خبر شهید سلیمانی، می‌گوید: پس از نماز صبح که اینترنت گوشی‌ام را روشن کردم، یکی از تلخ‌ترین خبرهای عمرم را خواندم و با خواندن هر کلمه اشک می‌ریختم و آن خبر، خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی بود. در آن لحظه احساس می‌کردم بخش بزرگی از قلبم خالی و مچاله شده است.

عظیمی بابیان اینکه، یکی از رسالت‌های خبرگزاری رسانه بسیج قزوین، انتشار اخبار مربوط به شهداست، تصریح می‌کند: پس از شهادت سردار دل‌ها نیز اخبار زیادی در قالب اخبار پوششی، تولید گزارش، یادداشت، کلیپ از طریق این رسانه تولید و منتشر شد. تولیدات و گزارش‌های رسانه بسیج قزوین بیشتر در قالب مصاحبه با فرماندهان، پاسداران، نخبگان علمی، نظامی، فرهنگی، مصاحبه با دانشجویان و اساتید خارجی، مدافعان حرم، هم‌رزمان شهید و نویسنده کتاب حاج قاسم دیگر بوده است. البته باید گفت این تولیدات مختص ایام سالگرد این شهید بزرگوار نبوده بلکه مستمراً در طول سال اجرا می‌شود.

وی درباره علت ماندگاری شهید سلیمانی بیان می‌کند: هر آنچه رنگ و بوی خدایی داشته باشد؛ قطعاً ماندگار است. حاج قاسم با خدا و برای خدا بود. سردار سلیمانی برای مردم از جان‌ودل قدم برمی‌داشت، مردم را عمیقاً و بدون انتظار دوست داشت و به قول شاعر «آنچه از دل برآید/ لاجرم بر دل نشیند» بی‌شک مردمی بودن حاج قاسم، علت ماندگاری او شده است.

این خبرنگار قزوینی تصریح می‌کند: بی‌شک حاج قاسم سلیمانی، قهرمانی در تراز جامعه جهانی و اسطوره‌ای فرازمانی است. چنین شخصیتی دارای مؤلفه‌هایی است که وی را مکتب‌ساز کرده است.

عظیمی ادامه می‌دهد: شخصیت حاج قاسم مربوط به زمان حال، با فراگیری خصیصه‌های مسلمان ناب ۱۴۰۰ ساله است. هر بُعد از ابعاد شخصیتی حاج قاسم می‌تواند موجب تولید یک کتاب کامل باشد. اما بیش از هر موضوعی مسئولان باید مؤلفه‌های ولایت مداری، مردم مداری و اخلاق‌مداری حاج قاسم را مدنظر قرار دهند.

وی بابیان اینکه حتی برجسته‌ترین آثار و تولیدات بشری هم نمی‌تواند؛ آنچه را که در شأن مقام و جایگاه یک شهید است ادا کند؛ می‌گوید: شهید جان را گرو رضایت خدا می‌گذارد و فکر می‌کنم هنوز هیچ اقدام در شأنی برای پاسداشت نام و یاد شهید سلیمانی در قزوین صورت نگرفته است.

برکت شخصیت حاج قاسم

معصومه امینی از دیگر خبرنگاران باسابقه استان قزوین است که در خبرگزاری ایسنا قلم‌زنی می‌کند. وی در خصوص تبیین ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی اظهار می‌کند: در رابطه با ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی، اولین موضوعی که به ذهنم می‌رسد، ولایتمداری این شهید بزرگوار است. شهید سلیمانی ولایت مداری بود که تحت هر شرایطی گوش‌به‌فرمان ولی‌فقیه بود و این خصوصیات شخصیتی شهید سبب شد تا بسیاری از آسیب‌ها از کشور دور بماند.

امینی بابیان اینکه ولایت‌مداری امری مهم در جامعه اسلامی است، می‌گوید: متأسفانه امروز شاهد آنیم اعمال افراد برحسب منفعتشان است. شهید سلیمانی تحت هیچ شرایطی پشت رهبر انقلاب اسلامی را خالی نمی‌کرد چراکه ایمان داشت پشت هر سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعتقاد و حکمت است.

این خبرنگار قزوینی بابیان اینکه یکی دیگر از ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی، داشتن روحیه انقلابی بود، تصریح می‌کند: مردم‌داری، نبوغ نظامی از دیگر ابعاد شخصیتی حاج قاسم بوده است. ایشان با حضور مستمر در میدان‌های نبرد همیشه از زوایای مختلف همه مسائل را بررسی می‌کردند و باوجوداینکه جنگ در یک کشور دیگر از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است اما شاهد مدیریت خوبی از حاج قاسم بودیم.

وی ادامه می‌دهد: از دیگر ابعاد شخصیتی حاج قاسم، می‌توان به اخلاص این شخصیت ماندگار اشاره کرد همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز روی این اخلاص حاج قاسم خیلی تأکید می‌کردند و می‌فرمودند این اخلاص بود که حاج قاسم را بابرکت کرده بود.

امینی معتقد است، می‌توان حاج قاسم سلیمانی را به‌عنوان یک الگوی تمام‌عیار برای همه نسل‌ها از جمله کودک، نوجوان، جوان و میان‌سال معرفی کرد.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه ما از این ظرفیت عظیم آن‌طور که بایدوشاید استفاده نکرده‌ایم. شاید اگر چنین شخصیتی در یک کشور دیگر وجود داشت خیلی بهتر مورد معرفی و الگوسازی قرار می‌گرفت.

امینی درباره شنیدن خبر شهادت حاج قاسم می‌گوید: صبح جمعه بود که من و همسرم برای نماز صبح بیدار شدیم، نماز را که خواندیم؛ طبق عادت همیشگی فضای مجازی را بررسی کردیم که یک آن متوجه شوک و پریشانی همسرم شدم. علت را پرسیدم و همسرم با شک و تردید گفت که به گمانم اتفاقی افتاده است، می‌گویند حاج قاسم را ترور کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: تلخ‌ترین خبری که داغ بر دلمان گذاشت؛ خبر شهادت سردار سلیمانی بود. آن روز تا نزدیک ظهر بلندبلند گریه می‌کردیم و در اولین واکنش خبر را به گوش پدرشوهر جانبازم رساندیم. اصلاً آرام و قرار نداشتیم، انگار عزیز نزدیکی را ازدست‌داده بوده بودیم که وصفش سخت است.

این خبرنگار قزوینی می‌گوید: در رابطه با تولیداتی که در خصوص شهادت سردار سلیمانی داشتیم؛ من همیشه بابت این موضوع شرمنده‌ام چراکه نتوانستم آن‌طور که بایدوشاید دین خود را به این شهید بزرگوار ادا کنم. در همان ایامی که ایشان به شهادت رسیده بودند، چند مصاحبه باشخصیت‌های مختلف استانی و کشوری داشتم که روی خروجی خبرگزاری فارس رفت.

وی در رابطه علت ماندگاری سردار سلیمانی اظهار می‌کند: به نظر من رمز ماندگاری ایشان در چند مسئله خلاصه می‌شود. یکی مردمی بودن است. هر مدیر و مسئولی که مردمی باشد ماندگار هم می‌شود. نکته دیگری که دوست دارم در رابطه با این موضوع بیان کنم، این است که حاج قاسم بابرکت بود، این بابرکت بودن خیلی مهم است و اینکه چطور می‌شود، بابرکت بود؛ خداوند در سوره دخان به آن اشاره‌کرده است که ما قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم، در سوره قدر هم می‌فرماید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم که می‌توان از این آیات چنین برداشت کرد، کسی که شب‌های قدرش را بااخلاق و بامعرفت بگذراند قطعاً برکتش در طول سال جاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha