• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401101811448
  • خبرنگار : 50534

فعالیت ۴۱۵ واحد تولیدی چاقو در زنجان

فعالیت ۴۱۵ واحد تولیدی چاقو در زنجان

ایسنا/زنجان معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: ۴۱۵ واحد تولیدی هنر چاقوسازی، با اشتغال مستقیم ۱۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت است. 

افشین جعفری شامگاه دیروز (۱۷ دی‌ماه) در برنامه زنده رادیویی، با اشاره به اینکه زنجان امروره کانون اصلی تولید چاقو شناخته می‌شود، اظهار کرد: اگر بخواهیم به بقا و توسعه این صنعت اصیل پرداخته شود باید از شیوه‌های نوین علمی بهره جویم. 

وی با بیان اینکه یکی از تجربه‌های موفق دنیا در خصوص حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، توسعه در قالب فرآیند خوشه‌ای است، افزود: بالغ بر ۴۰ واحد امکان استقرار در سایت چاقوی شهرک صنعتی اشراق فراهم شده و درصدد آن هستیم تا دو هکتار دیگر زمین برای واگذاری به صنعت گران این هنر اصیل زنجانی، اختصاص دهیم. 

جعفری با اشاره به سالروز بزرگداشت این صنعت و کشف چاقو از معدن چهرآباد، ادامه داد: یکی اقدامات شهرک صنعتی فرهنگ‌سازی فعالیت خوشه‌ای است.

این مسئول اضافه کرد: از طرفی همسان‌سازی دستگاه‌های اجرایی و حمایت ذی‌نفان برای انجام کار تیمی، تامین مواد اولیه مناسب به صورت شبکه‌ای، حضور در نمایشگاه‌ها و برگزاری دوره ارتقای مهارت از جمله اقداماتی بوده‌ است که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و ذی‌نفعان انجام‌ داده‌ایم. 

جعفری با اشاره به آماده‌سازی ۲ هکتار زمین در سایت نوآوران، خاطرنشان کرد: برای استقرار این واحدهای نیاز به اخذ مجوزهای زیست‌محیطی، بحث طراحی و یک سری مراحل ادارای هستیم که فعالان دغدغه در رابطه با استقرار نداشته باشند. 

به گزارش ایسنا، چاقو با قدمت ۶ هزار ساله خود در استان زنجان به همت دستان توانای هنرمندان این استان شناخته شده است؛ اگر چه به گفته صنعت‌گران و هنرمندان زنجانی آن‌طورکه باید و شاید از این هنر اصیل حمایت نشده اما امید است متولیان امر نگاه متفاوتی به این هنردستی اصیل داشته باشند تا صنعت چاقو که زنجان مهد آن است به بالندگی و رشد والاتری برسد. 

از طرفی امروزه توسعه خوشه‌های صنعتی نقش‌ محوری و بارزی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه ایفا می‌کند. اگر رویکردهای گذشته تمرکز بیشتری بر اقتصاد کلان و همین‌طور بنگاه‌های بزرگ داشته‌اند؛ اینک کسب‌وکار کوچک و خرد، احساس مسئولیت نسبت به افزایش قابلیت رقابت این واحدها، بهبود ارتباطات شبکه‌ای، تأکید بر حمایت‌های غیرمستقیم،‌ ترکیب رقابت و همکاری به منظور تقویت یادگیری و نوآوری، ارتقاء سطح همکاری واحدهای کوچک و بزرگ و تقویت مثلث همکاری «خوشه‌ها»، «دولت» و «دانشگاه» مورد تأکید و توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

در واقع خوشه صنعتی مجموعه‌ای از واحدهای کسب­‌وکار است که در یک منطقه جغرافیایی مشخص و با یک گرایش صنعتی مشترک متمرکز شده‌اند، با همکاری و تکمیل فعالیت­‌های یکدیگر به تولید و عرضه کالاها و خدمات می­‌پردازند و دارای چالش­‌ها و فرصت­‌های مشترک دارند لذا خوشه­‌های صنعتی می­‌توانند موتور محرک اقتصاد ملی و منطق‌ه­ای باشند؛ چرا که در نتیجه توسعه خوشه­‌ها، بنگاه‌های درون‌خوشه با بازدهی بیشتر و استفاده تخصصی­‌تر از امکانات موجود کار می­‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha