• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401101811562
  • خبرنگار : 50034

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری:

مجموعه شهری همدان می‌تواند تا «گل‌تپه» پیش برود

مجموعه شهری همدان می‌تواند تا «گل‌تپه» پیش برود

ایسنا/همدان یک دکترای برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه مجموعه شهری به معنی الحاق نیست، گفت: مجموعه شهری به نفع شهرهای کوچک پیرامون شهر مادر است چراکه به عملکرد این شهرها کمک می‌شود.

دکتر محمد رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر کلانشهر دارای یک مجموعه شهری از شهرهای پیرامونی است که غالباً در حوزه نفوذ مستقیم و حتی گاهی غیرمستقیم شهر مادر قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: اغلب کلانشهرها دارای یک مجموعه هستند اما در یک استان با خطوط و قلمرو معین حتی می ‎شود بیش از یک کلانشهر داشت.

رحمانی با بیان اینکه معیارهای کلانشهر در ایران با دنیا متفاوت است، یادآور شد: براساس شاخص‌هایی که برای تعیین کلانشهر معین کردند، شهر همدان به واسطه جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفری جزء کلانشهر میانه اندام تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کلانشهرها را معمولاً به عنوان شهر مادر می‌شناسیم، افزود: شهرهای کوچک که در فاصله ۴۵ کیلومتری قرار دارند، با هدف بالا بردن مباحث اقتصادی، اجتماعی و توسعه بخش ها و فعالیت‌های مادر شهر و پیرامون با توجه به عملکرد مناسب شهر مادر، یک مجموعه شهری را تعیین می‌کند.

رحمانی با بیان اینکه هر شهری که در ۴۵ کیلومتری همدان قرار دارد، می‌تواند جزء کلانشهر همدان باشد، تصریح کرد: بررسی ها نشان داده که کلانشهرها با توجه به شکل استقرار مکانی بیش از هر چیز از شرایط جغرافیایی از جمله موقعیت ارتباطی بهره‌مندند.

مؤلف کتاب کلانشهر همدان خاطرنشان کرد: پردازش تحلیل در کلانشهرها را شهرسازها نکردند بلکه جغرافیدانان بیشترین پردازش را داشتند چراکه نگاه به موضوع مکانی- فضایی است.

وی ادامه داد: همدان در نگاه جغرافیایی و برنامه‌ریزی منطقه‌ای سه ناحیه شمالی، جنوبی و میانی دارد که ناحیه میانی بیشترین جذابیت را برای تشکیل مجموعه شهری دارد به‌طوریکه مجموعه شهری شامل همدان، بهار، جورقان، اسدآباد و مریانج و حتی گاهی به نظر می‌رسد با توجه به شرایط عملکردی همدان که توریستی است، می‌تواند تا مرز «گل تپه» نیز پیش برود.

رحمانی با تأکید بر اینکه مجموعه شهری هیچ تداخلی به شکل ایجاد یک مرز سیاسی ندارد، اظهار کرد: این شهرها همین الان هم در حوزه نفوذ همدان قرار دارند و از شهر مادر خدمات دریافت می‌کنند اما گاهی استنباط های غلط از مجموعه شهری باعث می‌شود برخی از افراد با این موضوع مخالفت کنند.

وی با بیان اینکه اگر متولیان و مجریان کلانشهر و ویژگی‌های آن را نشناسند در اجرا با مشکل روبرو خواهند شد، افزود: باید ابتدا موضوع را تبیین و تشریح کنند که این موضوع وظیفه دانشگاه است که باید به آن سپرده شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال ایسنا درباره شاخص‌های کلانشهری در همدان، بیان کرد: همدان حداقل‌های شاخص کلانشهری را داراست، اگرچه ایده و منش درستی برای توسعه شهر نداریم.

وی با بیان اینکه مجموعه شهری صرفاً یک موضوع در حوزه مسکن و شهرسازی نیست، ادامه داد: مجموعه شهری یک موضوع در حوزه برنامه‌ریزی منطقه‌ای است که راه و شهرسازی قادر به همسو کردن سازمان های قانونگذار و توسعه‌ای نبوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۸ ۱۴:۳۳

سلام ما وقتی حاشیه های زیادی داریم چرا گل تپه میشود سنگستان و آبشینه و حیدره و رینگ سوم همدان رو تکمیل کرد برای همین ها که زیر ساخت و همه چیز آماده برای واگذاری ایست چرا گل تپه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۱۹:۲۰

مجموعه شهری باید پیوسته باشد گل تپه جز مجموعه شهری قرار نمی‌گیرد.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۹ ۲۰:۰۵

یه ذره جنگل داشتیم از اونم بین بردید حالا دیگه همه جا شهر شده

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۱۳:۴۱

جالبه دهپیاز تو نقشه همدان اسم شو نیاوردن که تپه این روستا میتونه توریستی باشه واب هواش عالی مثلان جورقان چی داره