• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۲۱:۵۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1401101811946
  • خبرنگار : 71653

کارگروه مد و لباس این روزها چه می‌کند؟

کارگروه مد و لباس این روزها چه می‌کند؟

"سیدمجید امامی"، دبیر شورای فرهنگ‌عمومی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس و "زهره‌سادات لاجوردی"، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون فرهنگی امشب با حضور در برنامۀ «تهران ۲۰» شبکۀ پنج سیما، به ارائۀ جزئیاتی از برنامه‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس پرداختند. همچنین «دستورالعمل ابلاغی پوشاک»، برگزاری نمایشگاه «شهر خانواده»، کارکرد «شناسۀ شیما» و ممنوعیت واردات لباس دوخته‌شده به کشور، جزو محورهای مطرح‌شده بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به پرسش دربارۀ دستورالعمل ابلاغی پوشاک و منظور از آن گفت: منظور از این دستورالعمل که در سال ۱۴۰۰ صادر شده، رعایت حداقل‌های معیار در طراحی، تولید و توزیع لباس‌های اجتماعی بانوان است که عمدۀ این حداقل‌ها دربارۀ «طراحی» و «نوع دوخت» مطرح شده و سالانه براساس تغییرات عرفی نیز بازنگری می‌شود. همچنین قسمتی از این حداقل‌ها را قانون‌گذار تعیین کرده، بخشی از آن مصوبه مجلس است. همچنین این حداقل‌ها به‌عنوان «معیار نظارت»، به اصناف سپرده شده است.

به گفتۀ او در بخشی از این دستورالعمل اشاره شده که لباس اجتماعی بانوان باید یک‌تکّه باشد و نباید علائم گروهک‌های خاص ضدفرهنگی رو و پشت آن درج شده باشد. امامی همچنین از ممنوعیت واردات لباس دوخته‌شده به کشور و قاچاق بودنِ لباس‌های موجود در بازار خبر داد.

دبیر شورای فرهنگ‌عمومی همچنین برپایی نمایشگاه عرضۀ البسۀ اسلامی «شهر خانواده» از ۲۸ دی تا ۱۵ اسفندماه در مصلی تهران را یادآور شد و اضافه کرد: باید سکوهای دائمی برای فروش لباس‌های متعارف و با قیمت مناسب برپا شود.

سیدمجید امامی، در ادامه به شناسۀ شیما اشاره کرد و گفت: هنوز زیست‌بوم طراحی لباس در ایران راه نیفتاده است و طراح باید در نظام تولید جایگاه پیدا ‌کند، به‌گونه‌ای که مجاب شود که براساس نظر و سلیقۀ مردم کاری تولید کند. «شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی» یا «شناسۀ شیما» به‌همین‌منظور تعبیه شده و در واقع تأییدیه‌ای است که بنیاد ملی لباس به طراحان فعال حوزۀ پوشاک می‌دهد. هرچند نشان «شیما» پیش از این تشریفاتی بود اما در حال حاضر به نظام تولید پوشاک وصل شده است و برای لباس نوعی «شناسۀ کالا» محسوب می‌شود.

زهره‌سادات لاجوردی، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون فرهنگی دربارۀ لایحۀ حمایت از طراحان لباس این‌طور توضیح داد: باتوجه به نظرسنجیِ عمل‌آمده از از طراحان، هنوز حمایتی که کاملاً آن‌ها را راضی کند، وجود نداشته است. آن‌ها عنوان می‌کنند که طرح‌های سنتی، به این سبک و سیاق، دیگر چندان پذیرای نسل‌ها نیستند. همچنین قیمت پوشاک برای عرضۀ عموم بالاست و بخش زیادی از این لباس‌ها برای محیط‌های کاری و فعالیت‌های روزانه راحت نیستند.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن اشاره به معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای طراحان پوشاک اسلامی گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس و با اعضای کارگروه مد و لباس در تلاش‌ایم که دریابیم چگونه می‌توان ذائقه مردم را برای به وضعیت پوشش در کشور ساماندهی کنیم. مشخصاً در بعضی جاها کم‌کاری و ترک فعل بوده اما اکنون این رویه خوب پیش می‌رود.

کارگروه مد و لباس این روزها چه می‌کند؟
سیدمجید امامی
کارگروه مد و لباس این روزها چه می‌کند؟
زهره‌سادات لاجوردی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۸ ۲۳:۲۴

خودشون فهمیدن چی گفتن؟؟ یا شما فهمیدین چی نوشتین؟؟