• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 1401101912082
  • خبرنگار : 90111

عضو هیات علمی دانشگاه مطرح کرد:

ارتباطی بین دانشگاه و باشگاه‌های ورزشی وجود ندارد

ارتباطی بین دانشگاه و باشگاه‌های ورزشی وجود ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه اراک گفت: علم تمرین نقش مهمی در آمادگی جسمانی ایفا می‌کند. تمرینات ما مجزا از تکنیک‌ها، اصول علمی است و با مسابقه فاصله دارد. اگر مربیان برنامه‌ریزی‌ها را بر مبنای سازماندهی تمرین قرار دهند آن وقت بیشتر به هدف نزدیک هستیم.

حسن خلجی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با جایگاه علم تمرین در کشور، اظهار کرد: علوم ورزشی به عنوان یک مشاور موثر برای مربیان تیم ملی است. متاسفانه علوم ورزشی در ایران از هیچ جایگاهی برخوردار نیست. متخصصان علوم ورزشی ارتباط تنگاتنگی با مربیان تیم‌های ورزشی و باشگاهی ندارند و این یکی از چالش‌ها و مشکلاتی است که در کشور ما وجود دارد.  

دانشیار گروه رفتار حرکتی روانشناسی ورزشی در رابطه با این سوال که در کشور ما چقدر به علم تمرین توجه می‌شود؟ پاسخ داد: از کم و کیف برنامه‌های مربیان تیم‌های ملی یا فدراسیون‌ها خبر ندارم، ولی زمانی که با مربیان صحبت می‌کردم متوجه شدم که واقعا در رابطه با علوم ورزشی اطلاعات‌شان بسیار کم است و مطالبی را که مطرح می‌کردم برای آنها بسیار شگفت انگیز بود.

وی ادامه داد: اگر علوم ورزشی  را در برنامه‌ریزی تیم‌ها به کار بگیریم، می‌تواند بسیار موثر باشد، در حال حاضر عملا ارتباطی بین دانشگاه و باشگاه‌ها وجود ندارد. اطلاعاتی که در این زمینه دارم بسیار کم است و این را نمی‌دانم که آیا در این شرایط از علوم ورزشی بهره می‌برند؟ یا این که سررشته و آگاهی از علوم ورزشی دارند؟

خلجی در ادامه گفت: مولفه‌های مهمی در ورزش اثرگذار است یکی از این مولفه‌ها آمادگی جسمانی است که علم تمرین در این زمینه می‌تواند موثر باشد قدرت بازیکنان و ورزشکار را از نظر سرعت و استقامت به گونه‌ای بالا ببرد. یا از بازیکنانی استفاده کنیم که قابلیت‌های جسمانی‌شان بسیار بالا باشد وقتی می‌بینیم که برخی از تیمها جوان شده‌اند این جوان بودن تیم باعث بالا رفتن سرعت و موفقیت‌هایشان می‌شود.

وی گفت: مولفه‌های دیگری همچون آمادگی حرکتی، مهارتی، تاکتیکی و سازماندهی تمرین است که آیا در این زمینه کار می‌شود؟

این عضو هیات علمی دانشگاه اراک گفت: یکی از مسائلی که احساس می‌کنم خیلی به مسابقات شباهت دارد همین سازماندهی تمرین است. به نظرم تمرینات در تیم‌های ورزشی به صورت سنتی برگزار می‌شود اما اگر مربیان در این رابطه آموزش ببینند، برنامه‌ها و تمرینات‌شان را مبتنی بر سازماندهی متغیر و تصادفی انجام دهند مرحله تمرین تماما به مرحله مسابقه شباهت پیدا می‌کند. اشتباه و گره ما این است که تمرینات و مسابقاتمان متمایز و متفاوت هستند.

وی ادامه داد: سازماندهی تمرین یک قاعده است که برای اکثر رشته‌های ورزشی دیگر نیز قابل تعمیم است. باید روی آمادگی جسمانی به شکل مسابقه کار کرد چرا که هدف مسابقه است. تمرینات ما باید شبیه مسابقه باشد و در برنامه‌های تمرین این سازماندهی را اعمال کنیم آن وقت برنامه تمرینمان شبیه مسابقه و روی هدفمان می‌شود.

خلجی گفت: تمرینات ما مجزا از تکنیک‌ها، اصول علمی است و با مسابقه فاصله دارد. وقتی فرد با دوست و هم تیمی خود یک بازی دوستانه انجام می‌دهد دقیقا مانند یک مسابقه است. متاسفانه مربیان ما با این علم ارتباطی ندارند یا کم است و یا در این زمینه فرصتی فراهم نشده است.

وی گفت: آموزش فدراسیون والیبال ابراز علاقمندی کردند این کلاسها را برگزار کنیم و توضیحی به مربیان بدهیم. اگر ما بتوانیم  ارتباطی بین دانشگاه و فدراسیون‌ها برقرار کنیم و این علومی که در کلاس‌ها به کارشناسان تربیت بدنی و دکترا آموزش می‌دهیم به طور کلیدی و اساسی و قاعده‌های خلاصه‌تر به مربیان موثری که در جامعه هستند آموزش دهیم رشته‌های ورزشمان در سطح جهان از این وضعیت بالاتر می‌آیند.

دانشیار گروه رفتار حرکتی روانشناسی ورزشی به مدیران ورزشی توصیه کرد: مدیران ارشد فعلی یک کمیته تشکیل دهند به نام کمیته ارتباط بین علم تمرین و تمرین ورزشی. اگر این کمیته در اداره کل استانهای کشور برقرار شود و از دانشگاهها و مربیان محترم بخواهند در این کمیته شرکت کنند حتی اگر متخصصان ما ورزشی نباشند در کنار مربیان مطالبی را مطرح کنند و مطالب خود را به اشتراک بگذارند موقعیت بسیار خوبی پیش می‌آید مربیان صورت‌های عملی را می‌بینند و متخصصان صورت نظری را در نظر می‌گیرند و مربیان برنامه خوبی را قبل از مسابقه به ورزشکارانشان ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در رشته‌های مادر مثل دوومیدانی متاسفانه امکانات خوبی نداریم. سالن‌ ژیمناستیک مجهز نیست. ما در زمینه رشته‌های مادر مربی و متخصص کم نداریم. الحمدلله دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌های ما خوب تربیت می‌کنند و خوب پیش می‌برند ولی چون امکانات لازم را ندارند لذا آنها موقعیتی را که در محیط‌های ورزشی می توانند رقم بزنند به وجود نمی‌توانند بیاورند.

این عضو هیات علمی دانشگاه اراک در پایان اظهار کرد:  اگر دولت امکانات بیشتری را به رشته‌های مادر بدهد و وزارت ورزش نیز در طی دو یا چهار سال آینده هدفگذاری و امکانات را فراهم کند و پل ارتباطی بین دانشگاه، ورزشگاه برقرار کند و  کمیته ارتباطی را در همه ادارات کل تاسیس کند و از اساتید و مربیان محترم بخواهد که در این کمیته به صورت جد و فعال مشارکت کرده و  مطالب‌شان را مطرح کنند. احساس می‌کنم  که کشور ما قابلیت‌های بسیار بالایی دارد. ایرانیان از نظر جسمانی، روانشناختی و هیجانی عوامل بسیار اثرگذاری دارند می‌توانند در موقعیت‌های ورزشی در جهان نسبت به وضع حال جلوتر بروند و اثرگذار تر باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha