• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۰۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1401101912480
  • خبرنگار : 71667

چرا برای تلفن‌های قطع شده قبض صادر می‌شود؟

چرا برای تلفن‌های قطع شده قبض صادر می‌شود؟

به گفته مسوولان مخابرات، مشترکینی که تلفنشان به دلایل گوناگون مانند خرابی، قطع شده است، براساس مصوبه ابلاغی سازمان تنظیم بازار باید یک هزینه حداقلی نگه‌داری خط را پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا، افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، تابستان امسال مورد تأیید قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد و گفته شد درصورت موافقت رگولاتوری و ابلاغ به مخابرات اعمال و اجرایی می‌شود.

طبق مصوبه مذکور کاربران تلفن‌های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه صرفاً هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.

مسئولان مربوطه براین باور هستند تعرفه تلفن ثابت حدود ۱۲ سال است که علی رغم افزایش تورم تغییری پیدا نکرده است و این مسئله هم مانع پیشرفت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده و هم اینکه تمام کارکنان شرکت مخابرات و خانواده‌هایشان را تحت تاثیر قرار داده است بنابراین قصه پرغصه تعرفه تلفن ثابت باید تمام شود چون اگر مشکلات حوزه تعرفه و توسعه مخابرات حل بشود، مخابرات متحول  و اثرات مثبتی بر زندگی مردم و کیفیت خدمات می‌گذارد.  

اما با وجود اطلاع‌رسانی منظم و پی در پی، همچنان ابهاماتی برای برخی مشترکین در این زمینه وجود دارد؛ به طور مثال مشترکان تلفن ثابت اعلام کرده اند با وجود قطع بودن تلفن، دو دوره قبض ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی برایشان صادر شده است و سوال می‌کنند چرا باید این هزینه را پرداخت کنند؟ در این باره داوود زارعیان - معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران - با حضور در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری در این زمینه، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۹ میلیون تلفن دایر داریم که مشترکان استفاده می‌کنند و تعداد مشترکینی که در شرایط مذکور هستند، بسیار کم است.

وی افزود: ما شرایطی را برای آنها فراهم کرده‌ایم و مشترکان می‌توانند اعلام کنند که تلفنشان جمع‌آوری شود یا مشترک می‌تواند درصورتی که از تلفن استفاده نمی‌کند، آن را در مرکز رزرو کند، بنابراین شرایط برای مشترک فراهم است. اما ما به‌عنوان اپراتور، زمانی که مشترک اعلام می‌کند که حتما می‌خواهد از تلفن استفاده داشته باشد، موظفیم خط را نگه‌داری کنیم. نگه داری خط هم به این صورت است که ۲۵ هزار تومان در تهران به پیمانکار داده می‌شود تا خط برای مشترک نگه‌داری شود.

زارعیان گفت: بنابراین این اتفاق اصلا اتفاق عجیبی نیست و شاید یکی از اقدامات خوبی باشد که هم تلفن ثابت را بهره‌ور کند و هم به سمت توسعه حرکت کند. در مصوبه ای که دولت برای افزایش یا تغییر تعرفه به مخابرات ارائه کرده است، این سازمان مکلف شده تا پایان این دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار FTTH (فیبرنوری) توسعه دهد که هزینه آن تقریبا معادل درآمدی است که از اینجا حاصل می شود. همچنین باید شبکه انتقال ۱۲ استان را توسعه دهیم، به نحوی که بتوانیم امکانات را در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دهیم.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران در ادامه بیان کرد: برآوردی که ما انجام داده‌ایم، افزایش تعرفه حتی به اندازه دو تکلیف قانونی ما نیست و ما الحاقیه پروانه را امضا کردیم، برای اینکه این توسعه را انجام دهیم و اکنون هم کار شروع شده است.

همچنین محمدرضا بیدخام - مدیر کل ارتباطات و اموربین الملل شرکت مخابرات ایران- درباره جزئیات بیشتر این موضوع به ایسنا گفت: تلفن یک فرآیند خاصی دارد و مشترکینی که تلفنشان قطع است، دلایل گوناگونی مانند خرابی تلفن دارد و اگر خود مشترک قطع مشترک انجام داده باشند، نوعی دیگری بوده و یا اگر مبلغ را پرداخت نکرده باشد هم موضوع دیگری است.

وی با بیان اینکه برای همه فرآیندهای گفته شده مشترکان محترم باید یک حداقل هزینه نگهداری پرداخت کنند و آن هم طبق مصوبات ابلاغی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات است، ادامه داد: یعنی همه این فرآیندهای گفته شده هزینه حداقلی را شامل می شود. شاید این هزینه‌ها مربوط به حداقلی مشترکین باشد.

بیدخام همچنین تأکید کرد: مشترکان باید حداقل هزینه نگه‌داری را طبق مصوبه ابلاغی سازمان تنظیم بازار، چه مکالمه داشته باشند و چه نداشته باشند، پرداخت کنند. مبلغی که برای هزینه نگهداری خط تلفن ثابت برای استان تهران در نظر گرفته شده ۲۰ هزار تومان است اما به دلیل اینکه مالیات هم به آن اضافه می شود، در نهایت همان رقم ۲۵ هزار تومان گفته شده می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۰۸:۲۹

این مدل درستی نیست که فکر کنید هزینه نگهداری مجموعه تان را روی دوش مشترکین بیاندازید،و چون مبلغ ظاهرا کوچکی میشود،کسی وقت اعتراض ندارد.پس مبلغ تامین میشود!!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۱۱:۵۴

تحمیل هزینه بدون خدمات 20 سال پیش یه پیش ثبت نام با پول کلان گرفتن که خط تلفن بدهند با هزینه ثبت نام اون موقع میشد یه ماشین بخری بعد اون هزینه بدون توسعه زیر ساخت ها و فراهم کردن شرایط فقط برای خدمات کهنه و بدرد نخور دارن هی هزینه تراشی می کنند بزرو که نمیشه مکالمه کرد شرای استفاده باید برای مکاله ها و خطوط رانژه که همش نویز داره و نت نمی شه استفاده کرد رو فراهم کنند مشتری ترغیب به استفاده بشه وقتی هم رقابت نباشه و هزینه دستوری بیاد نمیشه توقع رضایت مشتری داشت بهتر سازمان چاق و از کار افتاده مخابرات به این قضیه فکر کارشناسی کنه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۱۲:۰۶

متاسفانه تحت عنوان ظاهری و زیبا فریبنده خصوصی سازی ، دارایی و اموال عمومی و ملی کشور که از محل مالیات پرداختی مردم و بودجه عمومی ساخته و به بهره برداری رسیده است و متعلق به عموم مردم است ، فروخته و مالکیت آن خصوصی می گردد ! و اینگونه به مردم زور می گویند ، هزینه های سوءمدیریت و ناتوانی اداره یک شرکت خصوصی باید از جیب یک ملت پرداخت گردد !

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۱۳:۲۷

رسالت ارگان های نظام خدمت به مردم است بخشی مستقیم بخشی غیر مستقیم از طریق مالیات و عوارض وارزش افزوده و کمک های دولتی مسئولین در ایران گویا رسالت خود را فراموش کرده اند. همه چیز را بنگاهی اداره میکنن. ب... الان قیمت خودرو خدمات یا میلیون ها چیز دیگر در اروپا و امریکا و ژاپن و چین طی 50 سال گذشته چند برابر شده و در ایران چند برابر؟ قیمت یک ساندویج مک دونالت 50 سال پیش 1 دلار امروز 5 دلار .یک فلافل از 500 تومن طی 12 سال شده 35000 هزار تومن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۰ ۱۴:۲۶

مخابرات از بودجه عمومی ساخته شده .و مردم سهامدارش هستن . ولی فروخته شد به گروه خصوصی ....