• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401101912626
  • خبرنگار : 71461

دیدارهای دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در عراق با موضوع وحدت اسلامی

دیدارهای دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در عراق با موضوع وحدت اسلامی

دبیرکل مجمع تقریب و هیأت همراه وی در سفر به عراق با رئیس جمعیت علمای رباط محمدی دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در سفر به عراق با سید عبدالقادر الآلوسی رئیس جمعیت علمای رباط محمدی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

از جمله مباحث مطرح شده بین طرفین در این دیدار، برگزاری کنفرانس منطقه ای وحدت در بغداد و دعوت از علمای صاحب مقام و تأثیر گذار کشورها و طوایف و مذاهب مختلف برای شرکت در این کنفرانس بود. دو طرف همچنین در خصوص طریقه صوفیه، گرایشهای مختلف و مشایخ بزرگ و افکار آنها بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب و غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در بغداد، دیدار و گفت‌وگو کردند.

شهریاری در این دیدار توضیحاتی در مورد کنفرانس بین المللی وحدت که به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می شود،  تغییرات پیرامونی آن و دعوت از افراد شاخص، از جمله مفتیان و رؤسای جماعت‌های اسلامی کشورهای مختلف و ...ارائه داد.

وی اضافه کرد که تعداد افراد دعوت شده به کنفرانس محدود و رضایت نسبی کسب شده است و برگزاری کنفرانسها به صورت استانی و منطقه ای در حال برنامه ریزی است که اولین کنفرانس استانی در سنندج برگزار شده  و دومی قرار است، در استان گلستان برگزار شود.

دو طرف همچنین در مورد کنفرانس منطقه ای وحدت که قرار است، در عراق برگزار شود، بحث و گفت و گو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین با "سید علی العلاق" رئیس مجمع وحدت اسلامی عراق و "شیخ جوادی" رئیس شبکه تلویزیونی شهاب عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
شهریاری در این دیدار تأکید کرد: برگزاری موفق اولین کنفرانس بین المللی منطقه ای در سنندج کردستان باعث اولویت گذاری جهت برگزاری سایر کنفرانس ها شده است.
 
دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: ممارست شنیدن حرف مخالف و آرای مذاهب مختلف باعث می شود دشمن در شکاف انداختن بین علما موفق نشود.
 
وی با قدردانی از تلاش های رایزنی فرهنگی ایران در عراق اظهار کرد: رایزنی فرهنگی ایران در عراق تکیه گاه محکمی برای مجمع تقریب و اشاعه تفکرات تقریبی است.
 
دبیرکل مجمع تقریب در ادامه تصریح کرد: ما وحدت را تکرار می کنیم و دشمن هم تفرقه را تکرار می کند. گفتمان باید جای جدال را بگیرد لذا هر زمان گفتمان جای جدال را گرفت، ادب اختلاف رعایت می شود.
 
 شهریاری با بیان اینکه جمعیت جوان عراق ظرفیت خوبی برای تقریب دارد، افزود: اگر نگاه راهبردی به آینده جهان داشته باشیم و یا نگاه گذشته نگر و تاریخی به قبل داشته باشیم متوجه می شویم دشمن توان مقابله با مسلمین واحد و همدل را ندارد.
 
وی افزود: ما باید برای تأسیس عدالت به عنوان عام ترین اصل زمینی مانند تقوا که عام ترین اصل آسمانی است بکوشیم.

شهریاری با اشاره به اینکه دشمن قصد دارد از مشکلات مشترک ما سوء استفاده کند، تصریح کرد: احساس اخوت و همگرایی باید به صورت واقعی در قلوب شیعه و سنی تبیین شود.
 
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین وظایف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی توسعه تفکر تقریبی میان مسلمین است که استفاده از فناوری های نوین و به روز و برگزاری وبینارها و اشاعه و ترویج و نشر این تفکر در فضای مجازی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
 
سید علی العلاق نیز در این دیدار با بیان اینکه تقلیل تفکر تقریبی باعث از دست رفتن وحدت اسلامی می شود اظهارکرد: این آمریکا و انگلیس هستند که بر طبل تفرقه بین مسلمین می کوبند.
 
وی با تأکید بر اینکه نباید توهین به مقدسات صورت پذیرد، تصریح کرد: تاریخ اسلام نشان داده است که هرگاه مسلمین متحد شده اند به حداکثر قدرت دست پیدا کرده اند. لذا شیعه و سنی باید اهداف خود را هماهنگ کنند.
 
این عالم عراقی در پایان خاطرنشان کرد: کنفرانس هایی چون کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی می تواند هم در درون شیعیان و هم بین شیعیان و اهل تسنن زبان وحدت تقریبی به وجود آورده و همه را همصدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha