• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401102012946
  • خبرنگار : 71560

طرح سوال از وزیر علوم

فرهنگی: رابطه بین بازار کار و آموزش عالی از هم گسیخته است

فرهنگی: رابطه بین بازار کار و آموزش عالی از هم گسیخته است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم تجارب کشورهای موفق دنیا، در کشور ما رابطه بین بازار کار و آموزش عالی از هم گسیخته بوده و از سوی دیگر در زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تفکر انقلابی و همراه با دولت شکل نگرفته است.

به گزارش ایسنا، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان طرح سوال از وزیر علوم بیان کرد: حدود یک سال است که سوال بنده در کمیسیون آموزش باقی مانده و در این یک سال وزارت علوم فرصت داشت تا اقدامات لازم را انجام دهد. محور اول سوال بنده آموزش‌های مهارتی و کم لطفی وزارت علوم نسبت به این آموزش‌ها است. ما بازار کار داریم و آموزش عالی نیز داریم اما رابطه این دو از هم گسیخته است. در حالیکه تجارب کشورهای موفق دنیا این را نشان می‌دهد که باید رابطه قوی بین بازار کار و آموزش عالی برقرار شود.

نماینده تبریز در ادامه اظهار کرد: کشورهای موفق با فرهنگ سازی به سراغ تقویت رشته‌های فرعی در کنار رشته‌های اصلی دانشگاهی رفته‌اند. امروز بخش قابل توجهی از آموزش عالی و تکمیلی مورد حمایت وزارت علوم بوده که با نیازهای اقتصادی کشور همخوانی ندارند. مراکز آموزشی مهارت‌های مرتبط با نیاز بازار نیز مورد کم لطفی وزارت علوم قرار گرفته و بعضا آنها را محدود کرده و آنطور که باید به حل مشکلات آنها اهتمام نمی‌شود.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: وزارت علوم در زمینه تقویت و رسمیت دادن به آموزش‌های کاربردی و نظارت بر آنها اقدام لازم را نداشته است. همانطوری که وزیر علوم اشاره داشتند نسبت عضو هیات علمی به دانشجوها در یک واحد دانشگاهی علمی – کاربردی یک به ۱۷۰۰ و در بهترین حالت یک به ۳۰۰ است. در حالی که این شاخص در دانشگاه‌های متعارف یک به ۲۰ و یا یک به ۱۵ می‌باشد. یکی از دلایل این وضعیت این بوده که در دورانی که آموزش و پرورش معلمان حق‌التدریسی را تبدیل وضعیت کرد، وزارت علوم توجهی نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نداشت حتی یک لایحه چند سطحی هم برای تعیین وضعیت هیات علمی دانشگاه‌های کاربردی ارائه نمی‌شود.

فرهنگی در ادامه تاکید کرد: در بخش قابل توجهی از زیرمجموعه وزارت علوم تفکر انقلابی و همراه با دولت شکل نگرفته است و افرادی روی کار هستند که از نظر علمی و نه از نظر گرایش سیاسی اهتمامی به ارزش‌های دولت ندارند. اخیرا شاهد بودیم که در یکی از دانشگاه‌هایی که در آن اتفاق‌های عجیب و غریبی رخ داد در بخش پردیس آن فردی از خارج دانشگاه منصوب شد که شاخص علمی مناسبی ندارد در استان‌های مختلفی اتفاق‌های عجیب و غریبی رخ داده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سویی دیگر فرصت‌هایی وجود دارد که وزارت علوم به آن توجهی ندارد. براساس موافقت‌نامه‌ای که در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وجود دارد برای ایجاد مهارت‌های فردی در دانشگاه‌ها و دانشجویان در حال تحصیل همکاری باید بین وزارت علوم و این بخش شکل بگیرد اما به جز چهار استان این موضوع در بخش دیگری محقق نشده است. طرح دیگری تحت عنوان ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و ورود آنها به بازار کار وجود دارد که عملکرد آن در اکثر استان‌ها نزدیک به صفر است.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای رها شده و هیچ حرکتی برای تقویت آنها دیده نمی‌شود. ما در زمینه مهارت آموزی که با نیاز بازار همخوانی داشته و نتیجه آن جذب دانشجو به بازار کار است حرکت موثری را نمی‌بینیم. اخیرا شاهد افزایش ظرفیت برای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بودیم در حالی که نه کلاس برای تشکیل دارند و نه کارگاه برای فعالیت‌های جانبی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و نه خوابگاه دارند حتی دانشگاه‌های دیگر که این فضا را دارند اجازه نمی‌دهند دانشگاه‌های فنی و حرفه ای از آن استفاده کنند. در بخش آموزش مهارتی هیچ حرکتی وجود ندارد.

فرهنگی در ادامه اظهار کرد: در مورد استفاده از نیروهای مناسب نیز بنده همین قدر قانع هستم که آقای رئیسی و وزرا بپذیرند برخی از افراد غیرهمسو با دولت در راس برخی از دانشگاه‌ها قرار گرفته اند و آثار آن را نیز بپذیرد. در یکی از دانشگاه‌ها فردی که در سال ۱۳۸۸ در جریان مقابل دولت قرار داشت و از نظر علمی نیز رتبه خاصی ندارد به عنوان رئیس دانشگاه منصوب شده است. اگر می‌خواهید از جریان مقابل هم انتصاب داشته باشید در بین آنها استاد تمام و یا افراد بومی نیز حضور دارند که دارای تجربه می‌باشند. در بین جریان انقلابی نیز در آن دانشگاه حداقل چندین استاد تمام وجود دارد. این روش انتصابات صحیح نیست. بنده انتظار دارم که دولت بداند که چه افرادی را انتصاب کرده و آثار و تبعات آن را بپذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha