• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401102013381
  • خبرنگار : 50509

رئیس کانون وکلای خراسان:

قوانین فعلی، فارغ‌التحصیلان بیکار را به وکلای بیکار تبدیل می‌کند

قوانین فعلی، فارغ‌التحصیلان بیکار را به وکلای بیکار تبدیل می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کانون وکلای خراسان با بیان اینکه قوانین فعلی، فارغ‌التحصیلان بیکار را به وکلای بیکار تبدیل می‌کند، گفت: با افزایش تعداد وکلا و دانشکده حقوق درامد افزایش نمی‌یابد، بلکه عدالت کمرنگ می‌شود.

دکتر عباس شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، اظهار کرد: متاسفانه ما دچار بیماری مدرک‌گرایی هستیم که بخشی از آن به نظام آموزش و دانشگاه‌ها بازمی‌گردد. آرمان فرزندان ما پزشک، مهندس، خلبان و وکیل شدن است و آنان را وارد مسیری کرده‌ایم که باعث نگون‌بختی خودشان و مملکت شده است.

وی افزود: در سایر کشورها حقوق، پذیرش هتل و استاد دانشگاه تفاوت چندانی با هم ندارد و همین باعث ایجاد تعادل بین تعداد شاغلین مشاغل مختلف در این کشورها شده است. جامعه به راننده، مکانیک، تعمیرات موبایل و ... هم نیاز دارد. ما امروز کمبود کارگر داریم، اما تب و تاب تحصیل تا مقطع دکتری را در جامعه راه انداخته‌ایم. 

رئیس کانون وکلای خراسان با تاکید بر اینکه در گذشته عدالت دغدغه افراد برای ورود به حرفه وکالت بود، بیان کرد: اما امروزه افراد با دغدغه ثروت وارد این حرفه می‌شوند، در حالیکه قوانین فعلی، فارغ‌التحصیلان بیکار را به وکلای بیکار تبدیل می‌کند و وکیلان حتی کسب ثروت هم نمی‌توانند بکنند. از این رو برای کسب درامد فساد ایجاد شده و سیستم عدالت به سیستم فاسد تبدیل می‌شود. 

استاد حقوق و علوم قضائی دانشگاه آزاد مشهد ادامه داد: رقابت بسیار خوب است، اما سوال اینجاست که آیا جامعه ما به این حجم از وکیل نیاز دارد؟ هم اکنون بسیاری از وکلا پروانه وکالت خود را تمدید نمی‌کنند، چراکه هزینه تمدید آن را ندارند. تصویب قانون تسهیل ظاهرا حل مساله است، اما در باطن خود مسائل بیشتری ایجاد می‌کند.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه سیستم آموزش ما باعث شکل‌گیری برخی اشتباهات در مسیر دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود، عنوان کرد: امروزه کسی به دنبال رشته تاریخ و جغرافیا نیست، چراکه نمی‌تواند در این رشته‌ها کسب درامد کند. درواقع علم را به پول گره زده‌ایم. درنسل سوم دانشگاه‌ها به دنبال کسب ثروت هستیم، اما با افزایش تعداد وکلا و دانشکده حقوق درامد افزایش نمی‌یابد، بلکه عدالت کمرنگ می‌شود.

وی تاکید کرد: اساتیدی که معتقدند « برای خرید ماشین خوب وکیل شوید » نتیجه همین نظام اموزشی هستند و بسیاری از آن‌ها دغدغه عدالت نداشته و تفکرات اشتباه خود را به دانشجویان منتقل می‌کنند و این‌ها دیدگاه‌هایی است که به صورت سیستماتیک نسبت به رشته حقوق وجود دارد. البته این مشکل گریبان‌گیر بسیاری از رشته‌های دیگر هم شده است 

رئیس کانون وکلا خراسان خاطرنشان کرد: اکنون که قانون تسهیل تصویب شده، باید بر آموزش تمرکز کرد و تلاش بر این است که افراد را در آموزش و کارآموزی تقویت کنیم تا بتوانند وکلایی کارامد برای جامعه باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha