• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401102113888
  • خبرنگار : 50491

نانوایی‌های گلستان همچنان شلوغ/ از بازنگری در سرانه آرد تا برخورد با متخلفان

نانوایی‌های گلستان همچنان شلوغ/ از بازنگری در سرانه آرد تا برخورد با متخلفان

ایسنا/گلستان مدیرکل امور اقتصادی استانداری گلستان با تشریح علل تشکیل صفوف طولانی نان در استان، گفت: یکی از راه‌های رفع صفوف طولانی نان اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه نان است.

شلوغی صف‌های نان  مدت‌هاست که مردم استان گلستان را با چالش‌های متعددی مواجه کرده و مردم وقت باارزش خود را در نانوایی جا می‌گذارند تا بلکه چند قرص نان بر سر سفره خود بیاورند گرچه نانی که با وجود مشقت فراوان به دست می‌آید کیفیت چندانی ندارد.

مردم معتقدند عده‌ای با حضور خانوادگی در نانوایی‌ها، نان را به سوپرمارکت ها می فروشند و از این طریق کاسبی می‌کنند، برخی نیز دلیل تشکیل صف‌های طولانی را سرانه ناکافی سهمیه آرد استان گلستان، کاهش زمان پخت نانوایی‌ها و تخلف برخی خبازی‌ها و مصرف نان به‌عنوان خوراک دام می‌دانند.

علی شاهینی- مدیرکل امور اقتصادی استانداری گلستان با اشاره به صفوف طولانی نان در استان گلستان اظهار کرد: در دولت سیزدهم فرایند کاهش درصد یارانه به نان در راستای تک نرخی شدن و بهره‌مندی همه مردم از نان با کیفیت و کمیت مطلوب،  در دستور کار قرار گرفته و مرحله نخست آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات امروز در بخش نان صفوف طولانی است، افزود: برای رفع معضل صف‌های طولانی نان باید شرایط را برای مردم و جامعه به‌گونه‌ای فراهم کنیم که مرحله بعدی آزادسازی انجام شود و نرخ نان بر اساس قیمت واقعی محاسبه و به دست مشتری برسد و از سویی دیگر دولت نیز بتواند یارانه نان را در اختیار اقشار مختلف مردم قرار دهد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گلستان اضافه کرد: اساسی‌ترین موضوع برای حذف صفوف طولانی نان می‌تواند اجرای مرحله بعدی هدفمندسازی یارانه‌ها در موضوع نان باشد؛ در واقع یارانه آرد باید حذف و قیمت آزاد شود تا با آزادسازی نرخ آرد، برای هر شهروند یارانه نقدی واریز شود و یا در کارت‌های مخصوص قرار گیرد.

شاهینی تصریح کرد: مرحله دوم برداشته شدن یارانه از نان و پرداخت یارانه از نان یکی از راه‌های رفع معضل صفوف طولانی نان است که باید در سطح ملی اجرایی شود و دولت باید ضوابط و شیوه اجرای آن را تصمیم‌گیری کند؛ البته این مرحله باید در سطح ملی تصمیم‌گیری شود که هنوز زمان اجرای آن مشخص نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرانه آرد استان نسبت به شهرستان‌ها کافی است، پاسخ داد: درراین راستا برنامه نرم‌افزاری تهیه شده و  شاخص‌های مختلف برای استان و شهرستان‌های مختلف در شورای آرد و نان استان گردآوری شد که حدود ۲۰ عنوان و شاخص را شامل می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گلستان  خاطرنشان کرد: میزان سرانه آرد مورد نیاز استان از لحاظ کارشناسی تحلیل شده و در شورای آرد و نان استان به تصویب رسیده و فاکتورهای مختلف اعم از جمعیت، اتباع خارجی، مهاجرت، عشایر، روستائیان، مراکز گردشگری، میزان نان بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها و غیره در این نرم‌افزار  دیده شده و گزارش ما به مراکز تصمیم‌گیر در کشور ارسال خواهد شد.

شاهینی از سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه آرد و نان به‌عنوان متولیان نظارت بر امر آرد و نان خواست  نظارت خود را در زمان پخت، مقدار آرد پخت‌شده و غیره افزایش دهند و گفت: از مردم هم انتظار داریم در این امر کوشا باشند و موارد تخلف را گزارش کنند، ما معتقدیم باید بر نحوه ارسال حمل آرد از کارخانه تا خبازی‌ها نظارت بیشتری شود.

وی ادامه داد: باید بررسی شود نانوایان آزادپز که در مناطق مختلف گردشگری نان سنتی پخت می‌کنند آرد خود را از کجا تهیه می‌کنند، اگر این بررسی و مشخص شود بسیاری از معضلات حوزه نان کاهش می‌یابد ما علت صفوف طولانی نان در استان گلستان را صرفا در کمبود میزان سهمیه نمی‌دانیم.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گلستان  از برخورد قانونی با متخلفان حوزه آرد و نان در استان گلستان خبر داد و ابراز داشت: به دستگاه‌های اجرایی مرتبط و فرمانداران اعلام شده درصد بازرسی‌های خود را بیشتر کنند تا از خروج آرد به شکل غیرقانونی جلوگیری شود و صفوف طولانی کاهش یابد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha