• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401102113973
  • منبع : نمایندگی خوزستان

ابلاغ آیین‌نامه حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و دفاتر مطبوعاتی

ابلاغ آیین‌نامه حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و دفاتر مطبوعاتی

ایسنا/خوزستان براساس آیین‌ نامه اجرایی بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ و با توجه به آخرین اصلاحات و الحاقات آن در تاریخ ۱۸ آذر ۱۴۰ بهای آب، برق، گاز و خدمات پستی و صدور پروانه ساختمان برای ناشران، کتابفروشان و دفاتر مطبوعاتی با تعرفه فرهنگی اعمال می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، مواد این آیین‌ نامه و آخرین اصلاحات و الحاقات آن به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیات وزیران رسیده و به شرح زیر است:

ماده ۱ - در این آیین ‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- وزارت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

۲- کتابفروش: شخص حقیقی یا حقوقی فعال که دارای پروانه فعالیت کتابفروشی از وزارت و پروانه کسب از اتحادیه مربوط است.

۳- ناشر: شخص حقیقی یا حقوقی فعال که دارای پروانه فعالیت نشر از وزارت و جواز کسب از اتحادیه مربوط می باشد.

۴- دفتر مطبوعات: مکانی که دارنده پروانه رسمی انتشار نشریه برای فعالیت‌های مطبوعاتی بر اساس تعریفی که از نشریات در قانون مطبوعات ‌شده یا می‌شود، از آن استفاده می‌کند.

۵- تعرفه فرهنگی: بهای آب، برق، گاز و خدمات پستی و صدور پروانه ساختمان که به منظور حمایت از کتابفروشان، ناشران و دفاتر مطبوعاتی بر مبنای تعرفه آموزشی (برای آب، برق، گاز و حمل و نقل مانند خدمات پستی) و عوارض کاربری فرهنگی بناها (برای صدور پروانه ساختمان) محاسبه می‌شود.

ماده ۲ - مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند عوارض صدور پروانه ساختمان برای احداث بنا با کاربری‌ های فرهنگی موضوع این آیین‌نامه را که در چهارچوب ضوابط و مقررات شهرسازی، به طور کامل به ذی‌نفعان اختصاص می‌یابند، مطابق با مصوبات شورای اسلامی شهر یا بخش، معادل تعرفه فرهنگی محاسبه کنند.

ماده ۳ - مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند برای ساختمان‌های فعلی عوارض کسب و پیشه و تابلوهای تبلیغاتی را به شرط اخذ گواهی ایمنی و استحکام بنا از مراجع ذی‌صلاح، معادل تعرفه اماکن فرهنگی محاسبه کنند.

تبصره - چنانچه اماکن موضوع مواد (۲) و (۳) این آیین ‌نامه، به سایر مشاغل تغییر فعالیت دهند، مابه ‌التفاوت کلیه تعرفه ‌ها، از زمان تغییر فعالیت به تشخیص مراجع ذی ‌ربط به قیمت روز و در چهارچوب ضوابط دستگاه ذیربط محاسبه و اخذ می‌شود.

ماده ۴- فعالیت شغلی ناشران، کتابفروشان و مراکز پخش کتاب در مجتمعی که به طور کامل در اختیار مشاغل مذکور بوده و یا واحد آپارتمان مسکونی یا اداری که بدون مزاحمت می باشد، پس از اخذ مجوزهای قانونی لازم توسط مالک یا مستأجر بلامانع است.

ماده ۵ - مراجع تصویب طرح‌ های توسعه و عمران اعم از طرح‌ های جامع، تفصیلی و هادی (شهری و روستایی) مکلفند از طریق پیش‌بینی کاربری فرهنگی در پهنه‌ها و فضاهای محله‌ای مسکونی در طرح‌ های یاد شده، از ذینفعان موضوع آیین‌نامه حمایت کنند.

ماده ۶ - وزارتخانه های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز ذینفعان را براساس تعرفه اماکن فرهنگی (معادل تعرفه آموزشی) محاسبه کنند.

تبصره ۱- ذی‌نفعان متقاضی استفاده از تعرفه فرهنگی که دارای مصارف آب، برق و گاز مشترک با سایر واحدها می ‌باشند، موظف به تفکیک مصرف و اخذ اشتراک مجزا هستند.

تبصره ۲- چنانچه مصارف ذینفعان در هر یک از قبوض آب، برق و گاز، با الگوی مصرفی که ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری دستگاه‌های ذی ربط تدوین می‌شود، منطبق نباشد، مشمول تعرفه ‌های فرهنگی موضوع این آیین‌نامه نمی‌گردد.

ماده ۷ - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تعرفه ارسال مطبوعات و کتاب را معادل تعرفه فرهنگی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط محاسبه کند.

ماده ۸ - وزارت موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به استقرار سامانه اطلاع‌رسانی و ثبت مشخصات ذی‌نفعان در قالب پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت اقدام کند.

تبصره- کتابفروشان، ناشران و دفاتر مطبوعات متقاضی استفاده از تعرفه فرهنگی موضوع این آیین ‌نامه، موظفند نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه مذکور اقدام کنند.

ماده ۹ - به منظور تسهیل در فرایند اجرای این آیین ‌نامه، وزارت موظف به اقدامات زیر است:

۱- بررسی و به روزرسانی مشخصات ثبت ‌شده ذی‌نفعان در سامانه در مقاطع شش ماهه.

۲- تعیین مصادیق ذی‌نفعان فعال بر اساس اطلاعات ثبت‌ شده در سامانه و تأیید صلاحیت آنان.

۳- تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تأثیرگذار در اجرای این آیین‌نامه.

۴- ارایه گزارش عملکرد موضوع این آیین نامه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر مراجع ذی‌ربط و انتشار عمومی آن در سامانه.

۵-  معرفی ذی‌نفعان تأیید صلاحیت شده به وزارتخانه ‌های نفت، نیرو، کشور و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران.

۶-  اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان در خصوص تعرفه‌های فرهنگی و سایر موضوعات مرتبط با این آیین‌ نامه از طریق سامانه.

ماده ۱۰- نظارت بر حسن اجرای این آیین ‌نامه بر عهده وزارت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha