• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401102114395
  • خبرنگار : 30188

درایر چیست و چه کاربردی در کمپرسور دارد؟

درایر چیست و چه کاربردی در کمپرسور دارد؟

تمام کسانی که با سیستم‌های هوای فشرده کار کرده‌اند، می‌دانند که یکی از مشکلات این سیستم‌ها رطوبت موجود در هنگام فشرده‌سازی هوا می‌باشد. این رطوبت باعث خرابی قطعات سیستم هوای فشرده شده و همچنین می‌تواند باعث اختلال در کار سایر دستگاه‌ها نیز گردد. برای حل این مشکل از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد اما بهترین روش، استفاده از دستگاه درایر می‌باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از هایپرصنعت فامکو، وجود درایر برای کمپرسورها بسیار اهمیت دارد، زیرا کمپرسور را عاری از نم و رطوبت نگه می‌دارد و می‌تواند از تجهیزات موجود در کمپرسورها که دارای قیمت بالایی هم هستند، محافظت کند. برای تست درایر کمپرسور می‌توانید با توجه به میزان روغن، ذرات معلق، دما و باکتری‌های موجود در هوای خروجی و غیره، عملکرد درایر نصب شده را بسنجید. درایر یا خشک‌کن‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاصی داشته و عموماً در مراکز صنعتی و تجاری استفاده می‌شوند. در جمع‌آوری این اطلاعات از کارشناسان هایپرصنعت فامکو با بیش از دو دهه تجربه مشاوره دریافت شده است.

انواع درایر کمپرسور

درایرها با توجه به کاربردی که در صنایع مختلف دارند دارای مزایای بسیاری از جمله جلوگیری از زنگ‌زدگی، خوردگی، فرسایش، یخ‌زدگی و همچنین بالا بردن کیفیت هوای خروجی می‌باشند، اما این محصول نقاط ضعفی همچون نیاز به تعویض دوره‌ای مواد جاذب و هزینه بالای راه‌اندازی دارد و در صورت نبود فیلترهای مناسب امکان اختلال در عملکرد وجود دارد. با این حال وجود درایر در هر سیستم هوای فشرده ضروری می‌باشد؛ زیرا باعث افزایش عمر کمپرسور می‌شود. درایر یا خشک‌کن را می‌توان به سه دسته تبریدی، جذبی و غشایی تقسیم کرد که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم:

  • درایر تبریدی

این درایر با استفاده از یک مبدل، دما را کاهش داده و رطوبت موجود را به مسیر دیگری می‌فرستد. نقطه شبنم در عملکرد درایر اهمیت دارد و به معنی این است که هوای فشرده بدون رطوبت می‌تواند تا آن دما سرد شود که نقطه شبنم در درایر تبریدی 1 تا 20 درجه سانتی‌گراد است. حتی با وجود محدود بودن نقطه شبنم درایر تبریدی، یکی از درایرهای محبوب می‌باشد و دلیل این محبوبیت را می‌توان عواملی چون هزینه پایین راه‌اندازی، حجم کم و غیره دانست. از درایر تبریدی در کارخانه تولید فلزات، تجهیزات پزشکی، سردخانه های موادغذایی و غیره استفاده می‌شود. در هنگام خرید درایر تبریدی لازم است به این نکته توجه کنید که ظرفیت درایر و کمپرسور باید یکسان باشد.

درایر چیست و چه کاربردی در کمپرسور دارد؟

  • درایر جذبی

از درایر جذبی زمانی استفاده می‌شود که به نقطه شبنم زیر صفر درجه سانتی‌گراد نیاز داریم. این درایر با استفاده از مواد جاذب مانند سیلیکا ژل، مولکولارسیو و یا آلومینا اکتیو می‌تواند رطوبت موجود در کمپرسور را از بین ببرد. این درایرها دارای دو مخزن کنار هم می‌باشند که در داخل این مخزن‌ها مواد جاذب قرار دارد و طی فرآیندی هوای فشرده از مخزن‌ها گذشته و رطوبت موجود را حذف می‌کند. لازم است بدانید که در این درایر از گرمایی که مواد جاذب در حین جذب رطوبت در مخزن‌ها ایجاد می‌کنند، می‌توان برای احیاء و بازسازی مواد جاذب استفاده کرد.

درایر چیست و چه کاربردی در کمپرسور دارد؟

  • درایر غشایی

این درایر با استفاده از مولکول‌های آب که بسیار سریع‌تر از هوا هستند و به داخل غشا نفوذ می‌کنند، کار خشک کردن رطوبت را انجام می‌دهد. در واقع با استفاده از اختلاف فشار جزئی بین سطح داخل و بیرون لوله‌ها رطوبت موجود خشک می‌شود. درایر غشایی یا درایر ممبران، به دلیل داشتن قطعات مکانیکی کم، بی‌صدا بوده و نسبت به سایر درایرها نیازی به نگهداری ندارد و همچینین میزان مصرف برق کمتری دارد. این درایر علاوه بر رطوبت، توانایی جدا کردن گاز را هم دارد. البته جداسازی گاز به غشای استفاده شده در این درایر بستگی دارد. درایر غشایی شبیه به یک استوانه می‌باشد که درون آن را با الیاف پلیمری پر می‌کنند. نقطه شبنم در این درایر کم است و بیشتر در مکان‌های تخصصی که به هوای فشرده کم اما با کیفیت نیاز است؛ مانند آزمایشگاه‌ها، تجهیزات پزشکی و غیره استفاده می‌شود.

همانطور که پیشتر بیان شد وجود درایر کمپرسور دارای اهمیت فراوانی می‌باشد و برای تعیین قیمت آن فاکتورهای زیادی مانند ظرفیت دبی، شرایط جغرافیایی، دمای ورودی و غیره را در نظر می‌گیرند اما دو پارامتر سایز و نقطه شبنم را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین قیمت درایر دانست که علاوه بر تأثیرگذاری قیمت می‌تواند راندمان کاری را کاهش یا افزایش دهد؛ برای مثال اگر سایز درایر انتخابی کوچک باشد باعث گرم شدن دستگاه می‌شود که همین امر موجب کاهش عملکرد و راندمان کاری خواهد شد. تعیین سایز موردنظر برای خرید درایر دارای فرمول خاصی می‌باشد که در این زمینه می‌توانید به متخصصین و کارشناسان هایپر صنعت فامکو با دو دهه تجربه در زمینه فروش انواع درایر با برندهای معتبر و با کیفیت مراجعه کنید. مجموعه هایپر صنعت فامکو این امکان را برای کاربران این تجهیز فراهم کرده است که قبل از هر اقدامی با دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان این مجموعه از انتخاب نوع درایر اطمینان حاصل نموده و سپس اقدام به خرید نمایند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha