• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401102114399
  • خبرنگار : 71660

جمهوری آذربایجان: درباره گذرگاه لاچین با آمریکا گفت‌وگو کردیم

جمهوری آذربایجان: درباره گذرگاه لاچین با آمریکا گفت‌وگو کردیم

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز (چهارشنبه) با دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا پیرامون وضعیت گذرگاه لاچین که مسیر اتصال قره‌باغ به ارمنستان است، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک گفت‌وگوی تلفنی میان جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و کارن دانفرید، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا انجام شد. طی این مکالمه، بایراموف بیانیه‌هایی مبنی بر اینکه مسیر ارمنستانی‌ها "مسدود شده" و یا در نتیجه انسداد گذرگاه لاچین، "وضعیت بد بشردوستانه" ایجاد شده است را "کاملا بی‌اساس" خواند.

براساس این بیانیه، بایراموف همچنین بر تعهد کشورش نسبت به "مذاکرات و تلاش‌های صلح" در این منطقه تاکید کرد.

از طرفی، وزارت امور خارجه ارمنستان عنوان داشت: آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با کارن دانفرید وضعیت بشردوستانه‌ای که هر روز "بدتر" می‌شود را مطرح کرد؛ وضعیتی که در نتیجه مسدود سازی گذرگاه لاچین از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ – گذرگاهی که تنها مسیر اتصال قره‌باغ با ارمنستان و دنیای بیرون است – ایجاد شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز در این خصوص اظهار کرد: استقرار نیروهای حافظ صلح شورای امنیت سازمان ملل در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ تنها در صورت اجماع هر دو طرف درگیری‌ها (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) امکان‌پذیر است.

وی افزود: دائما تماس‌هایی در تمامی سطوح انجام می‌شود و قطعا این موضوع در دستور کار است. با این حال، مشخص است که استقرار این نیروها تنها در صورت رضایت هر دو طرف امکان‌پذیر است.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ کوهستانی است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "بوم‌شناس" می‌نامند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلح‌بانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دوسوی این گذرگاه حرکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۱۵:۲۵

خودت نمیتوانستی تصمیم بگیری امریکا باید برات تصمیم بگیره ،ایران باید قوانین را براتون به اجرا بگذارد این ایران است تصمیم گیرنده

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۰۹:۳۰

بر خاک دیگران نظر دادن در اسلام حرام است

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۱۶:۳۴

چه‌ربطی‌به‌آمریکا‌دارد‌‌

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۱۸:۱۳

چرا طولانی ترش میکنید دیر زود باید رژیم کشورآذربایجان تعغیر کند

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۹:۱۶

بابا رژیم تغییر ده 😂

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۱۸:۳۰

علی اف رئیس جمهورآذربایجان یک مزدورودست نشانده ی آمریکا وصهیونیستهاست.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۲۰:۱۸

آمریکا چیکاره هست واقعن؟ !

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۲۰:۲۱

این علی اف خاین را باید گوشمالی شود

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۲۱:۰۴

هر چه که ا مدیر دوست دارند

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۲۳:۴۵

روسیه بی دین خیلی با شرفت تر از آمریکای متدین است . روسیه همسایه این کشورها و برادر بزرگتر آنهاست و حق دارد دخالت کند ولی آمریکای فضول مثل قاشق نشست‌های چه حقی از آن سر دنیا خودش را به دولت های منطقه تحمیل می‌کند.!!!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۲۲:۲۵

تمامی اتفاقات بین آذربایجان و ارمنستان زیر سر روسیه بی‌دین هست. با فشار آوردن روسیه به دو کشور همسایه ( ارمنستان و آذربایجان) بیشتر از پیش مطیع خود میکند تا انگلیس و اسرائیل و ترکیه و .... شوند.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۶ ۱۴:۳۴

دقیقا

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۲۲:۲۹

عزیزم مدیر ناراحت می شوند عزیزم آقای مدیر ناراحت میشن چه نظری داریم بدیم وقتی که ما حرف میزنیم اگر یک زمان یک حرفی هم که متداول به عنوان یک آدم که مقدار

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۱ ۲۲:۵۱

یاشاسین آذربایجان ,🇦🇿🇦🇿🇦🇿🇹🇷🇹🇷🇹🇷

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۰۱:۱۳

یاشاسین بایراموف عزیز

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۳ ۱۱:۰۷

ای وطن فروش یهودی

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۰۲:۱۳

از روسیه بترسید دو کشور ارمنستان وباکو روسیه کشور مرموزی است .فقط منافع خودش بقیه هیچ

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۲:۴۶

این گذرگاه فقط برای اتباع ارمنی قره باغ با مجوز حاکمیت آذربایجان حداکثر تا سال۲۰۲۵ و پس از آن به شرط رفع شدن انسدادگذرگاه قره باغ به نخجوان قبل از پایان مهلت مورد نظر ادامه خواهد داشت .این مفاد توافق نوامبر۲۰۲۰ است

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۴:۴۹

اگر همین وضعیت رو برای ایران هم تصور کنید فکر نمیکنم به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی رو میدادیم...

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۶:۰۴

چو ایران نباسد تن من مباد

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۶:۰۵

حکومت طهران بگن خوشتون میاد آدم اینقدررررر عقده ایی

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۸:۳۴

آمریکا چکاره است که تو باش در مورد لاچین گفته گو کردی .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۸:۳۹

آقایان لطفا به کشور گل وسنبل خودمان نظر بديم آذربایجان یک کشوری است که روز به روز پیشرفت میکند ماچی؟؟؟؟ بفکر خود

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۸:۵۳

سلام وقت همه بخیر چرا به آذربایجان و جناب دکتر الهام علی اف توهین میکنید....روسیه هم هیچ غلطی در مقابل کشورهای تورک زبان نمی‌تواند بکند ..ایران هم حق دخالت ندارد... آذربایجان با کشورهایی مثل آمریکا مشورت میکند که مداخله غیر نباشد و بین‌المللی حل شود..این است مشت آهنین آذربایجان یه استکبار های جهانی

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۱۹:۱۷

آذربایجان به اوج قدرتش باز خواهد گشت 🇦🇿

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۲۰:۴۳

انسداد این گذرگاه به علت یه عده از ارامنه ای هست که برای در آوردن طلا شبانه به این منطقه می آیند و دزدی می کنند .یه عده احمق هم دانسته یا ندانسته طرف ارامنه جنایت کار را می گیرند .

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۲۳:۳۳

این سیاست بالای جمهوری آذربایجان را می رساند که با هماهنگ کردن وشرکت دادن یک ابرقدرت برتر بین المللی مثل آمریکا و یا تورکیه به عنوان قدرت منطقه ای هم راستا با آذربایجان اجازه مانور بیشتر و قدرت نمایی مطلق و نفوذ حداکثری را از روسیه که ممکن است در راستای منافع ارمنستان جهت گیری کند را بگیرد. چه ما بخواهیم یا نخواهیم و چه بپذیریم یا نه ، آمریکا امروزه تعیین کننده ترین و تاثیر گذار ترین قدرت بین المللی در معادلات جهانی است.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۲۳:۳۸

بهتره بگی دستور گرفتیم نه گفتگو😂

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۳ ۰۹:۵۵

مردک بیچاره!! تو ودولتت چکاره اید که برای امر کوچکی, فرمان از آمریکا می گیرید!!!! اینقدر حقیر ودرمانده!!!! چه ربطی به آمریکا داردبا ۱۸۰۰۰ کیلومتر فاصله به شما فرمان دهد !!! عاقل باش مزدور !!!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۰۳:۳۲

به قول رهبرعزیزمان قره باغ پاره تن اسلام است ،که خوشبختانه به آغوش اسلام برگشت ،وعلی اف نشان دادکه سیاست مدارکارکشته ایی هستش ،والان هم حتما دلایل خوبی برای این کارشون دارند ، به امیدروزی که کل سرزمین های اسلامی مثل فلسطین ،مسلمانان روسیه وچین ومیانماروهندوغیره ازدست غیرمسلمانان خارج شود و با هم متحد شده وآن شکوه گذشته را به دست بیاریم

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۱۷:۵۵

عاقل کسی ایست که منافع مردم شودرنظربگیره وازادانه تصمیم بگیره،کسانی که اذربایجان وباکورو میشناسن وراهی که طی ۳۰سال گذشته رفته روببینن درک میکنن که علی اف یک رئیس جمهور موفق بوده وعملکردفوق العاده ی داشته که کشورشودرجهان مطرح کرده،دیپلماسی عالی وموفق یعنی دوستان بیشتری دردنیاداشته باشی نه دشمن نه تحریم بشی،نه ارزش پولت بیادپایین وبیشترازهمه درهمه جای دنیا با مردم کشورت باعزت رفتارکنند...