• پنجشنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401102114681
  • خبرنگار : 50037

ثبت ملی بازی "دست چاله" روستای وندرآباد اسدآباد

ثبت ملی بازی "دست چاله" روستای وندرآباد اسدآباد

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد از ثبت نخستین بازی محلی این شهرستان در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

کامران اکبری‌شایگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه ۱۹ دی‌ماه سال‌جاری شورای ثبت میراث ناملموس وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، اثر ناملموس بازی محلی "دست چاله"(دَسَ چالَ) روستای وندرآباد شهرستان اسدآباد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی افزود: تاکنون هیچ یک از بازی‌های محلی شهرستان اسدآباد ثبت فهرست آثار ناملموس کشور نشده بود و بازی محلی دست چاله نخستین بازی محلی ثبت شده  شهرستان در فهرست آثار ناملموس کشور است.

اکبری‌شایگان اظهار کرد: در حال حاضر پنج بازی محلی دیگر شامل یک بازی از روستای گردشگری حبشی به نام شوشتله(گردو بازی)، یک بازی محلی از روستای هدف گردشگری ملحمدره به نام "قن قلیچ"، یک بازی محلی از روستای وندرآباد و دو بازی  محلی از روستای چشمه قنداب نیز برای ثبت فهرست آثار ناملموس کشور در دست پیگیری و اقدام است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک هم پرونده های که برای حمام کمک سفلی، غذای محلی، دستکندهای روستای ترخین آباد، بازی های محلی روستاهای چشمه قنداب، وندرآباد، ملحمدره و نان کُلره چشمه قنداب برای بررسی تشکیل و ارسال شده، در فهرست آثار ملموس و ناملموس کشور به ثبت خواهند رسید.

وی بیان کرد: بنای یادبود سیدجمال‌الدین اسدآبادی، تالاب پیرسلمان روستای لک لک، درخت های پیراسماعیل بالا و پایین روستای ترخین آباد و آش خیار روستای وندرآباد از جمله آثار ثبتی جدید شهرستان می‌توان برشمرد.

اکبری‌شایگان با تاکید بر اهمیت حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و جنبه‌های کارکردهای انسانی، مطرح کرد: برای پیگیری ثبت مراسم آئینی شهرستان در آثار ناملموس کشور معرفی این مراسم های آئینی از طریق مردم ضرورت دارد.

وی اظهار کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی اصلی حفظ، نگهداری، ثبت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی بوده و برای اینکه هویت فرهنگی و تاریخی این مرز و بوم دستخوش آسیب و در کوره راه زمان به بوته فراموشی سپرده نشود، همکاری مردم در این راستا از نقش موثری برخوردار است.

این مقام مسئول گفت: به منظور ثبت ملی مراسم های آئینی شهرستان چون حنابندان، روزعلفه، جشن خرمن، جشن شکرگزاری، پشم چینی گوسفندان، ترانه های قالی بافی، شب یلدا ، مراسم‌های خاص مذهبی و نوروزی، عید قربان، بازی های محلی و ...  از مردم شهرستان می خواهیم این مراسم ها را به میراث فرهنگی برای اقدام و پیگیری برای ثبت در آثار ناملموس کشور معرفی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha