• پنجشنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401102214860
  • خبرنگار : 50562

ورود به «عمارت صمیمی» ممنوع!

ورود به «عمارت صمیمی» ممنوع!

ایسنا/خوزستان «عمارت صمیمی» که «باغ امیر سپهدار» نیز نامیده می‌شود از یادگارهای دوران قاجار در شهر رامهرمز و استان خوزستان است که در گذشته محل سکونت و همچنین حکومت حاکم شهر بوده است.

به نظر می‌رسید مرمت عمارت صمیمی به دست میراث فرهنگی در سال‌های گذشته نوید بخش تغییر کاربری این بنای تاریخی باشد ولی با وجود این‌که میراث فرهنگی چندین بار برای تبدیل این عمارت به موزه تاریخی و مردم‌شناسی و مواردی از این دست اقدام کرده تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

گردوغبار فراموشی نشسته روی آثار و فضای داخلی و آشفتگی ظاهری این عمارت آن را چشم‌آزار کرده است و هم‌اکنون نیز زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که اشیای تاریخی و باستانی این شهر در انبار این عمارت قرار گرفته‌اند و این امر اسف‌بار است که آثار تاریخی این مرزوبوم که راوی قصه‌ها و حکایت‌هاست به دست فراموشی سپرده شد و در دل انبار عمارت تاریخی این شهر مدفون شده‌اند.

در این خصوص منصور معتمدی، دوستدار میراث فرهنگی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه عمارت صمیمی در تملک اداره میراث فرهنگی نیست، گفت: این عمارت وارث و مالک خصوصی دارد و در صورت رضایت مالک ما این آمادگی را داریم که بلافاصله کار مرمت آنجا را آغاز کنیم.

«عمارت صمیمی» (باغ صمیمی) یا باغ امیر سپهدار از باغ‌های سکونتی ـ حکومتی دوره قاجار است که به عنوان حاکم‌نشین شهرستان رامهرمز استفاده می‌شد و متاًثر از باغ‌های فرنگی ساخته شده‌ است. این باغ شامل عمارت اندرونی است. عمارت به عنوان فضای ورودی بوده و در بیشتر موارد محل استقرار و سکونت نگهبانان و سایر کارکنان خدماتی صاحب باغ و مهمانانش بوده ‌است.

ورود به «عمارت صمیمی» ممنوع!

او با اشاره به اینکه اداره میراث ‌فرهنگی درخواست خریداری این ملک از وارث و اجازه مرمت آن را مطرح کرده متذکر شد: تا زمانی که مالک بنای تاریخی رضایت نداشته باشد ما حق ورود به آن را نداریم.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری‌های بسیار زیادی که ما انجام داده‌ایم متاسفانه تاکنون اظهار نظر و تمایلی از سوی وراث برای اینکه عملیات حفاظتی و مرمتی روی این بنا صورت بگیرد وجود ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که سرنوشت اشیا تاریخی موجود در انبار موزه چه می‌شود؟ گفت: به زودی آثار موزه در ساختمان اداره میراث فرهنگی رامهرمز نگهداری خواهند شد تا آثار این موزه از لحاظ ایمنی و حفاظت همواره زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی باشند.

از «عمارت صمیمی» در ایسنا:

حاکم‌نشینی به نام «عمارت صمیمی»

«باغ صمیمی» رامهرمز را دریابید

عمارت اندرونی که همان کوشک میانی است در ۲ اشکوب همکف و زیرزمین بنا شده‌ است و محل کارهای حکومتی و دفتری بود، در دوران پهلوی این کوشک محل زندگی صاحب وقت باغ اختصاص داشت. طبقه همکف شامل سرسرا، چهار اتاق و یک سفره‌خانه است دارای سقف‌های گنبدی از نوع چهاربخشی و طاق و تویزه است. زیرزمین آن شامل ۲ اتاق و یک سرسرا است. این بنا دارای خیشخال و بارگیر نیز هست. این بنا به شماره ثبت ۹۹۵۶ در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

معتمدی با تاکید بر این‌که شهرستان رامهرمز به طور جدی به یک موزه نیاز دارد گفت: راه‌اندازی مجدد «عمارت صمیمی» به عنوان موزه اقدامی بسیار مفید است که می‌تواند از تخریب عمارت جلوگیری کند و باعث بهره‌برداری درست از این بنای تاریخی شود.

ورود به «عمارت صمیمی» ممنوع!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha