• جمعه / ۲۳ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401102315287
  • خبرنگار : 71594

مهمترین اخبار مجلس در هفته‌ای که گذشت

تلاش مجلس برای ساماندهی استخدام کارکنان دولت

تلاش مجلس برای ساماندهی استخدام کارکنان دولت

بررسی «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» و سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه و شرکت در سیزدهمین دوره اجلاس مجمع مجالس آسیایی(APA) مهمترین خبرهای سومین هفته دی ماه ۱۴۰۱ مجلس بودند.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری بر مهمترین خبرهای مجلس است در هفته ای که سپری شد:

مهمترین خبر هفته گذشته، ورود مجلس به بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت بود که سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی جزییات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را در دستورکار خود قرار دادند.

در این طرح تمهیداتی برای تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی، حجمی، طرح های عمرانی و سایر عناوین مشابه پیش بینی شده است.

البته ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی کارکنان دولت شاهد برقراری امنیت شغلی برای کارکنان فعلی و عدالت محوری در جذب کارکنان آتی بوده و زمینه برای ایجاد عدالت در پرداخت حقوق ها فراهم خواهد شد.

اسماعیلی درباره اهداف و آثار طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، بیان کرد: یکی از مطالبات اصلی کارکنان شرکتی، حجمی، طرحی و ۱۷ نوع قرارداد دیگر که در بین کارکنان دولت رایج است رسیدن به امنیت شغلی است. امروز هیچکدام از این کارکنان امنیت شغلی ندارند، برخی از این افراد به ما مراجعه کرده و می گویند که ما ۱۵ سال است که کارمند شرکتی بوده و الان قصد ازدواج داریم اما نمی دانیم که آیا فردا این حقوق را خواهیم داشت یا نداریم؟

جواد نیک‌بین نماینده کاشمر هم در جریان بررسی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت گفت که باید نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت شوند.

نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی گفت: نیروهای شرکتی امنیت شغلی ندارند، باید آن ها تبدیل وضعیت و دائمی شده و با آن ها قرارداد کار معین بسته شود. دولت قول حذف نیروهای شرکتی را داده بود، مجلس به قول‌های قوه مجریه عمل می‌کند.

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس هم در رابطه با این طرح گفت: مردم انتظار دارند طرح ساماندهی کارکنان دولت زودتر در مجلس به نتیجه برسد. مردم ماه ها است که چشم به راه تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس هستند، انتظار می رود هرچه زودتر این طرح به نتیجه برسد.

در هفته گذشته قالیباف عصر روز یکشنبه(۱۸ دی ماه) به منظور حضور در سیزدهمین دوره اجلاس مجمع مجالس آسیایی(APA) به ترکیه سفر کرد و در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس گفت که ترامپ و همدستانش باید محاکمه شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، آسیا از رشد و توسعه‌ی بالایی برخوردار بوده که این واقعیت در حال محقق ساختن «معجزه آسیایی» است، تأکید کرد: ما نیازمند تحقق یک نظم بین‌المللیِ جدید و عادلانه هستیم که آسیا الهام‌بخش و سرچشمه اصلی آن باشد و در این راستا مهم است که به ایده چندجانبه‌گرایی، به عنوان یک الگوی همکاری آسیایی متعهد بمانیم.

قالیباف پس از بازگشت از این سفر در بیان دستاوردهای ایران در این اجلاس هم گفت که سوء‌تفاهم‌های پیش آمده با جمهوری آذربایجان برطرف شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارش با رییس مجلس آذربایجان در جریان این اجلاس نیز گفت: این اواخر سوء‌ تفاهم‌هایی با جمهوری آذربایجان پیش آمده بود که این مسائل برطرف و قرار شد در آینده سفری به باکو داشته باشم.

همچنین قالیباف در هفته گذشته در رابطه با اهانت نشریه فرانسوی به رهبری هم واکنش نشان داد و با بیان اینکه اهانت نشریه فرانسوی به رهبر انقلاب نشانه عصبانیت جبهه غرب از شکست پروژه اغتشاشات اخیر است، گفت: مردم ایران علی‌رغم گله‌ها از شرایط اقتصادی از حرم جمهوری اسلامی حراست کردند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری چهارشنبه گذشته با حضور در مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تقدیم مجلس کرد و با بیان این‌که «تلاش می‌کنیم که لایحه بودجه با سیاست‌های ابلاغی رهبری با برنامه هفتم توسعه تطابق داشته باشد» سه رویکرد بودجه ۱۴۰۲ را رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی برشمرد.

کمیسیونهای مجلس نیز بلافاصله پس از دریافت لایحه بودجه، تشکیل جلسه دادند و اعضای خود را برای شرکت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ انتخاب کردند.

همچنین در هفته گذشته متن کامل طرح ممنوعیت خروج مسئولان از کشور منتشر شد که جلال رشیدی کوچی در این رابطه گفت: این طرح به دنبال صیانت از اموال و اسناد مردم کشور است.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح ممنوعیت خروج مسئولان نظام پس از اتمام مسئولیت از کشور بیان کرد: بنده این طرح را در ابتدای شروع به کار مجلس مطرح کردم و هدف نظارت بر مسئولانی بود که بعد از اتمام مسئولیت به هر دلیلی قصد خروج از کشور را دارند. این طرح به دنبال صیانت از اموال و اسناد مردم و کشور است تا دیگر کسی که در این کشور مسئولیت دارد به راحتی مانند خاوری ها نتواند بعد از پایان مسئولیت با پول های نامشروعی که از اختلاس و ارتشا و غیره به جیب زده است از کشور خارج شود.

هفته گذشته سومین سالگرد حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بود که ابوالفضل عمویی در گفت و گو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده در دادگاه و همچنین پرداخت غرامت به بازماندگان این حادثه پرداخت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق این چارچوب مبلغ ۱۵۰ هزار دلار برای هر قربانی فارغ از ملیت، سن و جنسیت در نظر گرفته شده که هر کدام از بازماندگان قربانی، در صورت داشتن آمادگی دریافت غرامت می توانند به صندوق مربوطه در وزارت راه و شهرسازی رجوع کنند در همین راستا تعدادی از خانواده ها و یا وکلای قربانیان به این صندوق در وزارت مراجعه و غرامت خود را مطالبه کرده و به آنها پرداخت شده است.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه نرخ ارز آزاد را می‌توان کاهش داد و با این پیش بینی که ثبات در بازار ارز به وجود می آید، گفت: با توجه به اینکه حجم مبادلات در ارز غیرنیمایی عدد قابل توجهی نیست، دولت می تواند با تزریق ارز در بازار، نرخ ارز آزاد را کاهش دهد منتها نباید این تزریق‌ها هم چشم بسته و کورکورانه باشد که متقاضیان ارز را در گاوصندوق خانه بگذارند.

در هفته گذشته مجتبی توانگر نماینده تهران و رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رییس جمهور با تاکید بر لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی و همچنین راه اندازی صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور شد.

همچنین در هفته ای که سپری شد جمعی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به منظور بازدید میدانی و بررسی روند سوخت‌رسانی و گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۹ ۲۱:۰۵

خبرخوبیبود