• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401102415891
  • خبرنگار : 50310

چرا «مازریون»؟

چرا «مازریون»؟

ایسنا/لرستان یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی گفت: اثرات مازریون شبیه بنفشه است و نباید هرگز آن را خورد، پوست تازه یا پوست مرطوب و خشک شده را فقط باید با مراقبت زیاد روی زگیل‌ها مالید به ندرت به عنوان یک مالیدنی موضعی برای تسکین درد مصرف می‌شود.

زهرا توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که طبع مازریون گرم و خشک است، اظهار کرد: ازجمله خواص این گیاه مدر، عرق‌آور، درمان کک مک و لک‌های سفید پوست، رفع دندان درد، درمان درد چشم، بواسیر، مسهل، ضد استسقا، پاک کننده روده، درمان اگزمای آبدار، رفع رماتیسم، سیفلیس و مقوی است.

وی ادامه داد: اثرات مازریون شبیه بنفشه است و نباید هرگز آن را خورد، پوست تازه یا پوست مرطوب و خشک شده را فقط باید با مراقبت زیاد روی زگیل‌ها مالید به ندرت به عنوان یک مالیدنی موضعی برای تسکین درد مصرف می‌شود.

توکلی با اشاره به عوارض جانبی مازریون، عنوان کرد: مالیدن طولانی آن روی پوست ایجاد تاول می‌کند و به صورت مداوم باعث ضایعات بافت‌های زیر جلدی می‌شود، از طریق خوراکی ممکن است ضایعات شدید دستگاه گوارش بدهد، دانه‌های آن نیز سمی است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی بیان کرد: مازریون ایجاد کننده مضراتی بر روی کبد، طحال، سوزش معده و تاول در صورت استفاده مستقیم روی پوست و همچنین باعث ایجاد دیفتری، استفراغ و تورم معده نیز می‌شود.

وی با اشاره به خواص مازریون در درمان دردهای روماتیسمی، عنوان کرد: در ژاپن پوست درختچه را به عنوان یک جزء محرک در داروهای معالج روماتیسم وارد می‌کنند زیرا سرخ کننده پوست است، همچنین در استعمال داخلی نیز به‌عنوان داروی محرک و مدر برای معالجه روماتیسم مصرف دارد.

توکلی با اشاره به استفاده از این گیاه جهت بهبود اختلالات پوستی با مصرف آن، تصریح کرد: در تعدادی از اسناد علمی طب سنتی ایرانی از جوشانده و شربت آن در مصرف داخلی برای دفع عوارض سیفلیس و اختلالات جلدی استفاده شده است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به این‌که مازریون دافع کرم کدوست، عنوان کرد: از نظر خواص معتقدند که دم کرده برگ آن اگر مزمزه شود، مسکن درد دندان، مسهل زرد آب و دافع کرم کدو و کرم معده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha