• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401102415961
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

یک صنعتگر کهگیلویه و بویراحمد:

تحقق «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» در این واحد صنعتی معطل سرمایه در گردش

تحقق «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» در این واحد صنعتی معطل سرمایه در گردش

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد یک صنعتگر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این واحد که «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» را محقق کرده به حمایت مسئولان و سرمایه در گردش نیاز دارد.

"مهراورنگ قائدی" در جمع خبرنگاران افزود: شرکت دانش بنیان فرآوران طبیعت یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک واحد صنعتی دانش بنیان سلامت محور و دوستدار محیط زیست که حدود یک سال و نیم از تاسیس فاز نخست آن می گذرد، توانسته از خام فروشی گیاهان دارویی جلوگیری و محصولات باکیفیتی تولید کند اینک چشم انتظار سرمایه در گردش است.

وی اظهارکرد: این کارخانه اولین هلدینگی است که در کشور همزمان در خود کارخانه هم قابلیت تولید اسانس، عصاره، روغن های گیاهی و عرقیات گیاهی و تهیه شامپوها و کرم های دارویی و پیشگیرانه سلامت محور، مایع ماشین لباسشویی و ظرفشویی و انواع لکه بر و کرم های مختلف جوان کننده و لایه بردار و ضد آفتاب و ژل و ضد عفونی کننده سطوح و دست وجود دارد.

تولید ۳ فرمولاسیون دارویی جدید

رئیس هیات مدیره واحد صنعتی فراوران طبیعت کیان یاسوج خاطرنشان کرد: اکنون کار تحقیقاتی و پژوهشی سه فرمولاسیون دارویی شامل درمان دیابت، آلزایمر و چربی کبد در دست انجام است و شرکت فراوران طبیعت یاسوج حاضر است از هر فرد صاحب ایده و با توانایی تولید محصول حمایت مالی و ضمانت استخدام به شرط تولید محصول کند.

قائدی تصریح کرد: تولیدات این کارخانه سلامت محور و دوستدار محیط زیست بوده یعنی خط قرمز و شعار اصلی این کارخانه استفاده از طبیعت برای حفاظت از طبیعت و کمک به سلامت مصرف کنندگان است.

جایگزینی مواد شیمیایی با مواد سازگار با سلامت مردم و محیط زیست

این عضو هیئت علمی و شیمی دان دانشگاه یاسوج ادامه داد: تمام محصولات تولیدی در این کارخانه مبتنی بر کاهش مصرف مواد شیمیایی و در نظر گرفتن حد مجاز و آستانه های مجاز گزارش شده توسط سازمان بهداشت جهانی و کاهش مواد سرطان زا، التهاب زا و سمی است و جایگزینی شان با محصولات دوستدار محیط زیست و مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد منطقه ای است.

این صنعتگر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صابون ها و شوینده و کرم های تولیدی یک میلی گرم ماده شیمیایی به کار نرفته است و همه این‌ها خاصیت های درمانی دارند. هدف ما اینست که در چند سال آینده در راستای فراوری گیاهان دارویی در تولید محصولات سلامت محور، پژوهشکده تحقیقاتی یونیک راه اندازی شود و پذیرش دانشجو و دانشجوی صنعتی و مهارت محور داشته باشد.

قائدی تاکید کرد: اکنون ۳۵ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند اما با توسعه ظرفیت بکارگیری ۴۰۰ نفر نیروی کار را دارد، مشکلاتی همچون نبود سرمایه در گردش و از سوی دیگر مشکل در بازاریابی و خوش حساب نبودن فروشگاه های زنجیره ای و عدم برگشت سرمایه از معضلات پیش وی این واحد تولیدی است.

وی اظهارکرد: تیرماه ۱۳۹۹ زمین کارخانه در مساحت ۲۰ هزار متر مربع خریداری شد که بعد از خرید شروع به ساخت و ساز و ابنیه شد و در ۲۵اسفندماه همان سال پروانه بهره برداری گرفت، با تلاش زیاد کارخانه در کمتر از یک سال(حدود ۹ ماه) از زمان خرید کارخانه تا گرفتن پروانه های بهره برداری راه اندازی شد. کارخانه از یکم خرداد ۱۴۰۰ شروع به تولید صنعتی کرده است و در همان سال روزانه حدود دو تن محصول تولید می شد اما در سال ۱۴۰۱ تولید افزایش داشته و به روزی پنج تن رسیده است.

مجوز نانو مقیاس ۶ محصول

رئیس هیات مدیره واحد صنعتی فراوران طبیعت کیان یاسوج با اشاره به اینکه در طول ۱.۵ که کارخانه شروع به فعالیت کرده محصولات شوینده دست در ۱۵ رایحه، محصولات شوینده ظرف در سه رایحه، ضد عفونی کننده سطوح تولید شده است، گفت: برای نخستین بار ۶ محصول این شرکت مجوز نانو مقیاس گرفت. از هفته بعد شامپوهای دارویی در سه رایحه و کرم های کارخانه هم وارد بازار خواهد شد.

قائدی افزود: حدود ۱.۵ سال است که مایع شوینده دست و ضد عفونی کننده سطوح این کارخانه وارد بازار شده است.اکنون با ۳۵ نیروی مستقیم به صورت یک شیفت کارخانه در حال فعالیت است البته این کارخانه قابلیت دارد دو و یا سه شیفت هم کار کند و ظرفیت تولید تا چند برابر قابل افزایش است.

وی اظهارکرد: به زودی با راه اندازی واحد فروش از اول فروردین ۴۰ نفر دیگر به کار گرفته خواهند شد و در حال حاضر ۱۰ دانشجوی فوق لیسانس و دکترای دانش آموخته در کارخانه مشغول به کار شده اند. این کارخانه یک سیاستی دارد که آن هم پذیرش نیروهای صفر جوان تحصیلکرده و آموزش دادن به آن ها است و در این راستا کارخانه هر هزینه ای برای آموزش و ارتقایشان است را تقبل می کند.

رئیس هیات مدیره شرکت فراوران طبیعت یاسوج خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود در صنعت اینست که اکثر متولیان صنعت شخصیت غیردانشگاهی دارند یعنی شخصیتی که با لزوم تحقیقات و واحد تحقیق و توسعه آشنا نیستند. این کارخانه دست به کار شده و در همکاری اخیر خود با دانشگاه یاسوج اولین محقق پسا دکتری صنعتی را بکار گرفته است.

اشتغالزایی و تولید دانش بنیان معطل سرمایه در گردش/ مسئولان جواب پیامک‌مان را نمی دهند

قائدی تصریح کرد: همچنین طرحی هم با صندوق نوآوری و شکوفایی نانو تکنولوژی راه انداخته شده که پایان نامه های دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد در راستای تولید محصولات سلامت محور قرار بگیرد.هم اکنون کارخانه برای تعدادی دانشجوی دکتری و ارشد و فوق دکتری با ستاد نانو فناوری مشترک اقدام کرده ایم تا یک طرح ملی نانو مقیاس برای تولید محصولات نانو مقیاس راه اندازی شود.

تمرکز بر جذب نخبگان دانشگاهی

وی ادامه داد: در کارخانه تمرکز زیادی بر جذب نخبگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای گسترش شرکت وجود دارد.این کارخانه تنها صنعتی نیست بلکه چشم انداز آن پژوهش محور و آموزش محور برای دانشجویان دکترا و فوق لیسانس است تا در ان ها امید آفرینی کند که می توانند دانش شان را به محصولات تبدیل کنند.

رئیس هیات مدیره واحد صنعتی فراوران طبیعت کیان یاسوج عنوان کرد: مهمترین مشکل ما در بحث فروش است که در حال رایزنی با مدیر فروش جدید و قوی استخدام کرده ایم و دومین مشکل نقدینگی است. افزایش قیمت دلار باعث شده نقدینگی ما با مشکل مواجه شود.فروشگاه های زنجیره ای در پرداخت هایشان خوش قول نیستند و برگشت سرمایه به خوبی و به راحتی انجام نمی شود.در صورتی که برگشت درست سرمایه وجود داشته باشد امکان اشتغال در این کارخانه تا سه برابر هم ایجاد می شود.

نیازمند ۳۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش هستیم

قائدی تاکید کرد: چنانچه ۳۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش به کارخانه تزریق شود تعداد نیروها افزایش خواهند یافت و فازهای جدید افتتاح خواهند شد. اگر سرمایه در گردش در اختیار ما گذاشته شود، ثبت شرکتی به عنوان واحد بازرگانی شرکت در عمان و یا دبی انجام خواهد گرفت و هدفگذاری شده که از دبی و عمان سرمایه گذاری و صادرات به دیگر کشورها صورت گیرد و مقدمات کار انجام شده است ما نیاز به حمایت مسئولان داریم تا بتوانیم در زمینه صادرات محصولات مان موفق باشیم. کارهای کارت بازرگانی کارخانه انجام گرفته و در حال رایزنی برای ایجاد یک مرکز صادرات هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت استان نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه است یعنی دانشجو زمانی که لیسانس و فوق لیسانس می گیرد هیچ چشم اندازی از صنعت ندارد، تصریح کرد: بنابراین دانشجو هیچ تجربه ای از صنعت ندارد اما این کارخانه به تمامی دانشگاه های استان اعلام کرده است که به عنوان یک حرکت نمادین هر سالی دو دوره بازدید از آموزش بدون هیچ هزینه ای از دانشجویان متقاضی کار و رشته های مرتبط با صنعت صورت گیرد. هم اکنون کارخانه با دانشگاه یاسوج در پذیرش محقق پسا دکتری همکاری می کند و چند محقق فوق دکترا و دکترا در این کارخانه استخدام شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج ادامه داد: تلاش زیادی برای آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پذیرش محقق پسا دکتری و دوره های طرح بنیاد نخبگان برای آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا انجام داده است.

به تاخیر افتادن فاز اسانس و عصاره کارخانه بدلیل مجوز ندادن

رئیس هیات مدیره واحد صنعتی فراوران طبیعت کیان یاسوج با بیان اینکه یک سال است که فاز اسانس و عصاره کارخانه به دلیل ندادن مجوز به تاخیر افتاد و واحدهای غذا و دارو باید حمایت بیشتری داشته باشند و گرفتن مجوزها بسیار طول می کشد، گفت: تاکنون حتی یکی از دانشگاه های استان نیامده اند اعلام کنند که مثلا یک محصول مشترک تولید کنیم و برای بهبود تحقیقات سرمایه در اختیار ما بگذارند و با نانو رایزنی کنند.

قائدی افزود: جهاد کشاورزی استان باید از ما دعوت کنند تا ما با کشاورزان قرارداد ببندیم و از تولید تا مصرف از کشاورز گیاه دارویی خریداری کنیم اما هیچ همکاری تاکنون اتفاق نیفتاده است و متاسفانه همه مواد مصرفی این کارخانه از استان های همجوار تامین می شود در حالی که استان کهگیلویه و بویراحمد خود دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه گیاهان دارویی است.

وی با بیان اینکه چنانچه مسئولان به دنبال رفع مشکلات به صورت ریشه ای هستند باید از تولید حمایت کنند تا شغل ایجاد شود اما متاسفانه وقتی به برخی مدیران و مسئولان دستگاههای متولی پیامک می دهیم جوابمان را هم نمی دهند! اظهار کرد: صنعتگر و فعال اقتصادی نیاز به حمایت بیشتر دارد و باید به صنعتگران فرصت داده شود تا  بتوان از افراد تحصیل کرده در واحدهای تولیدی بهره برد.

راه اندازی پژوهشکده تحقیقاتی یونیک در آینده

رئیس هیات مدیره واحد صنعتی فراوران طبیعت کیان یاسوج تصریح کرد: هدف این کارخانه اینست که در چند سال آینده در راستای فراوری گیاهان دارویی در تولید محصولات سلامت محور، پژوهشکده تحقیقاتی یونیک راه اندازی شود و پذیرش دانشجو و دانشجوی صنعتی و مهارت محور داشته باشد.

به گزارش ایسنا، قائدی عنوان کرد: چنانچه کارخانه به سوددهی برسد بنا داریم درصدی از مالیات را در حوزه فرهنگی هزینه کنیم و کمکی به دانشجویان و دانش آموزان بازمانده از تحصیل در ۶ شهرستان اطراف شامل کهگیلویه، ممسنی، کازرون، سپیدان، گچساران و بهبهان داشته باشیم.

گفتنی است که کارهایی که در این واحد صنعتی انجام شده برای اولین بار در کشور بودند، همچنین یک خط تولید این واحد صنعتی برای اولین بار در خاورمیانه ایجاد و راه‌اندازی می‌شود. در تولید محصولات این واحد صنعتی از ایده های علمی استفاده شده، در حال طراحی نانو ساختار جدیدی هستیم، مواد شیمیایی و سرطان‌زا را در محصولات خود حذف کردیم و به جای آن از موادی که در آستانه آنها در بدن و سیستم های بیولوژیکی بالاتر است استفاده کردیم، از خواص جذب سطحی به عنوان جایگزین موادی که عمدتاً سرطان‌زا هستند استفاده شده و محصولات ما مشکلات زیست محیطی کمتری دارند.

راه‌اندازی چنین واحدهایی می‌تواند به توسعه کشت گیاهان دارویی، تولید فرآوری و تجاری‌سازی حوزه گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد کمک قابل توجهی کند که حتی در سطح ملی، منطقه ای و جهانی تاثیر گذار باشند.با این حال نیازمند حمایت بیشتر است و حتی در حوزه مواد مصرفی کارخانه با توجه به ظرفیت بی بدیل استان در گیاهان دارویی می توان از ظرفیت کشاورزان و بهره برداران استان استفاده کرد.

در حال حاضر در سایه برخی بی توجهی ها و کاستی ها مواد مصرفی این کارخانه (گیاهان دارویی) از استان های همجوار تامین می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha