• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401102416305
  • خبرنگار : 71021

کشف تاریخی زیر یک مسجد

کشف تاریخی زیر یک مسجد

باستان‌شناسان در گمانه‌زنی مسجد جامع نوش‌آباد، ‌سفال‌نوشته‌هایی به قدمت احتمالی ساسانی و اشکانی و همچنین بناهایی پیشا سلجوقی کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری، رضا نوری شادمهانی ـ‌ سرپرست هیأت گمانه‌زنی باستان‌شناختی در مسجد جامع نوش‌آباد در شهرستان آران و بیدگل (اصفهان) ـ، درباره این کشف تازه گفت: با استناد به کتاب تاریخ قم که حسن بن محمد قمی آن را در سده چهارم هجری قمری نوشته، شهر نوش‌آباد را یکی از اکاسره (خسروهای) ساسانی ساخته، ضمن آن‌که ابن‌رسته در کتاب خود «الاعلاق النفیسه» از نوش‌آباد به عنوان یکی از منزلگاه‌های میان ری و اصفهان در سده سوم هجری قمری نام برده، اما کهن‌ترین بنای نوش‌آباد، مسجد جامع این شهر است که به دوره سلجوقی تعلق دارد.

او با این یادآوری که آگاهی درباره سده‌های نخست اسلامی این شهر بسیار اندک است، افزود: به همین منظور برای آگاهی از تاریخ مسجد جامع، روند شکل‌گیری و توسعه تاریخی آن و تأسیس تاریخ استقرار در این شهر، پیشنهاد گمانه‌زنی باستان‌شناختی در کف ایوان شمالی، کف رواق غربی و جوار مناره سلجوقی ارایه شد که پس از موافقت پژوهشکده باستان‌شناسی و صدور مجوز توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عملیات گمانه‌زنی آغاز شد.

این باستان‌شناس افزود: خوشبختانه پس از ایجاد و حفر گمانه‌ها در مکان‌های پیش‌گفته، به آثار درخور توجهی که عبارتند از کشف دیوار چینه‌ای و آجری در گمانه یک، پدیدار شدن جرز خشتی، تنور و دیوار اندود شده با گچ در گمانه سه و به دست آمدن چاه تاریخی در گمانه دو، دست یافتیم.

کشف تاریخی زیر یک مسجد

سرپرست هیأت باستان‌شناسی همچنین این احتمال را مطرح کرد که وجود این بقایای معماری و شواهد باستان‌شناختی چون قطعات سفال، شیشه و فلز حاکی از این است که در زیر مسجد کنونی بنا یا بناهای پیشاسلجوقی وجود دارند و در ادامه گفت: قطعه‌سفال‌ها که برای گاه‌نگاری این مسجد بسیار ارزشمند هستند می‌توان به قطعات سفال از نوع اسگرافیاتو (متعلق به قرن چهارم)، قطعات سفال متعلق به سده‌های نخست اسلامی، دو قطعه سفال‌نوشته (استراکا) و یک قطعه سفال ساسانی اشاره کرد.

نوری شادمهانی با بیان این نکته که سفال‌نوشته‌ها عمدتا از محوطه‌های ساسانی و اشکانی به دست می‌آیند و کشف این دو قطعه سفال‌نوشته در گمانه سه مسجد جامع نوش‌آباد بسیار حائز اهمیت است افزود: امیدوارم بزودی با یاری دوستان کتیبه‌خوان بتوانیم مضمون این سفال‌نوشته‌ها را رمزگشایی کنیم.

این باستان‌شناس گفت: پس از به پایان رسیدن عملیات میدانی گمانه‌زنی هیأت کاوش، مستندنگاری یافته، ترسیم فنی بقایای معماری، تحلیل و تفسیر شواهد باستان‌شناختی و در نهایت تدوین گزارش را آغاز خواهد کرد.

کشف تاریخی زیر یک مسجد

کشف تاریخی زیر یک مسجد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۱۵:۵۲

خداحافظ عتیقه ها...

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۱ ۱۲:۰۹

خب دومیش؟!!!

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۱۹:۲۹

درود فراوان، سپاس فراوان از این خبر بسیار خوشحال کننده(ضمن خسته نباشید خدمت جناب دکتر نوری بزرگوار و همه باستان شناسان بابت زحمات فراوان این عزیزان) 2،تقاضا دارم لطفا اهمیت بیشتری ب مباحث باستان شناسی و اخبار این حوزه داده شود به راستی این علم جذاب بسیار می‌تواند در ابعاد مختلف قابل توجه باشد.. (ممنون از اطلاع رسانی این خبر) 🌹🌹.، موفق و پیروز باشید.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۴ ۲۱:۲۸

شما در تصویر چیزی دیدین؟!!!!!! منبع را نمیدانم ولی عکاس فقط از یه چاله سرویس عکس انداخته بود

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۰۳:۱۵

جنابعالی تجربه داری در این مبحث؟ علمشو داری؟ چرا چیزی میگی و نظر کارشناسانه میدی وقتی هیچ اطلاعاتی در موردش نداری

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۰۶:۰۰

دقیقا

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۰۶:۰۴

علم باستانشناسی با چیزی که شما باهاش سرو کار داری فرق میکنه دوست عزیز، کشفیات باستانشناسی الزاما اشیایی که شمتا انتظار داری ببینی نیستن.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۰۷:۳۴

دمت گرم...گل گفتی چال سرویس،،

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۱۲:۲۰

یکی از دلایل اینکه مملکت ما داره به بی راه می‌ره اینکه هر خزوخاشاک و بیسوادی به خودش اجازه میده تو همه چیز دخالت بمنه،وقتی پای سیاست میاد وسط ۷۹میلیون نفر سیاستمدار می‌شوند ونظر میدم،وقتی جای تصادف میشه همه میشن کارشناس تصادف،وقتی سیل و زلزله میاد همه میشن ستاد بحران ونظر میدم(البته نظر که نه شر رو ور میگن)ومشکل عمده اینه که خیلیهامون سواد رسانه ای نداریم و فقط با یک نظر الکی ونقد الکی بکنیم و بعد نشر بدیم.کاش هرکس اندازه سواد و تو جایگاهی نظر بدیم

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۰۰:۰۷

با سلام..ما میراث فرهنگی درستی نداریم..با این همه آثار تارخی و با این تمدنی که داریم هیچ تبلیغاتی نمیشه برای جذب توریست.

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۰۱:۳۳

خوشبختانه هنوز بیشتره گنجهای مهمی مثل تخت جمشید در زیر زمین مخفی باقی موندن و ۹۹درصده گنجهای کشف شده از داخل گورستانهای قدیمیست نه جاهایی مثل خزانه ها یا قصرها چون ما حداقل ۱۵۰۰سال پیش از مصر پادشاهیو تمدن داشتیم همینم باعث شده کل محققین باستان شناسیه دنیا معتقدن بزرگترین کنج دنیا توسط داریوش هخامنشی مخفی شده هنوزم کشف نشده با اینکه در ۲۵۰۰سال گذشته حداقل ۴ گروهه بزرگ به دنبالش گشتن

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۱۳:۰۹

البته فقط سفالهاش بود وخالی بودن همین که رئیس میراث فرهنگی همینم نزد زیرش خودش جای شکرداره

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۲۰:۰۵

ممنونم از لطفت شما

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۲۰:۵۸

تمام گنجهای ایران. را دراوردن وبردن دیگه چیزی نمانده جز اشغالاش

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۶ ۲۱:۲۴

گنجها وطلاها و....رادرآوردن ،بعدش گودالشو نشون میدن ک کندن،....خدا قوت میراث فرهنگیان دلاور،

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۶ ۲۱:۲۷

گنجها وطلاهای باستانی و....رادرآوردن بردند ،فقط کندن گودالشو نشون میدن ،خداقوت دلاوران حرفه ای میراث فرهنگی

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۵ ۲۲:۳۰

هورا به خدا هیچی از این دنیا ندارم ولی وقطی میبینم کسانی هست که برای فرهنگ و تاریخ این مرز بوم تلاش میکونند خیلی خوشحال میشم دمتون گرم خسته نباشید به اومید کشف بقایایه سر بازان کوروش کبیر درود بر ایران و ایرانی 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۶ ۰۶:۲۵

با این همه علم که با زحمت بشر تا امروز بدست ما آدم های امروزی رسیده چه کاری انجام دادند که با چند تا سفال و حالا گوییم طلا پیدا کنند !!! دردی از این جامعه برداشته میشود ، فکر بشر همیشه در گیر همین چیز ها است

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۰۱:۳۵

سلام وجداناگنج وطلادراومدبدید به موزه چهارتاسفال وندیدفقط

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۸ ۰۹:۱۱

حتما گنجی بزرگی بود .که بالادستی ها خوردن .وگرنه جستجو نمیکن.نوش جان

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۰۷:۲۳

گنج بابا اگرمال ایران ویه نفریاچندنفرمیخوادبخورند خداوکیلی یه همه بدین این که بودجه و.. نیست اگرفقیرباشه ثروتمندی هم امنیت نداره

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۷

ممکنه یه بدبخت با هزاران مشکل تونسته اینجا رو کشف کنه و بلافاصله اهالی اون محل فروختنش و الان توو هستند و دارن بنام خودشون ثبت میکنند این احتمال نود درصد هست و صد درصد باراصلی به غارت رفته

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۲

میراث فرهنگی در نگهداری همین ته مانده تاریخ مونده و نمیتونه نگهداری کنه و مافیای وزارت نیرو داره از این بی عرضگی سو استفاده می‌کنه و همه میراث رو زیر اب میبره و کوههای نمک رو فعال میکنه و زمین های شیرین رو شور میکنه مثل سد گتوند و چم شیر اگر این خیانت به کشور نیست پس چی هست محیط زیست هم نگاهشون میکنه

avatar
۱۴۰۱-۱۰-۳۰ ۲۱:۱۷

فقط تو گمانه هایس که زده بودند همین سفالها و دیوار خشتی و تنور درامده؟کیه که باور کنه که اجازه حفاری و گود برداری بدن و همینها درآمده!!پس طلاها و عتیقه جان را فقط حفاران غیر مجاز در میارن و میفروشند. حل الخالق..