• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401102516865
  • خبرنگار : 50214

آغاز بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی به میزبانی یزد؛

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

ایسنا/یزد بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی با شعار «قصه صدای زندگی است» به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد آغاز بکار کرد.

بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از شش دوره برگزاری در پایتخت از تهران خارج و به استان یزد واگذار شد و شهر میراث جهانی یزد که یک‌ مرتبه در سال ۱۳۸۰ میزبان پنجمین دوره این جشنواره بوده، بار دیگر میزبانی این جشنواره البته در دوره بیست و چهارم شد.

این جشنواره که از امروز یکشنبه ۲۵ دیماه آغاز و تا پنجشنبه ۲۹ دیماه ادامه خواهد داشت، دارای بخش‌های ملی، بین‌الملل، آئینی ‌سنتی، زبان اشاره، ۹۰ ثانیه، پادکست، برگزیدگان (غیر رقابتی) و بخش علمی است که شرکت‌کنندگان در مقاطع مختلف سنی قصه‌ خواهند گفت.

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

«محمود مروج» معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در آیین آغازین این دوره که امروز یکشنبه ۲۵ دیماه در سالن همایش‌های هلال احمر یزد برگزار شد، ضمن قرائت آیه‌ای قرانی از سوره قصص، گفت: خداوند در جریان خلقت انسانها، عبرت اندوزی و اندیشه کردن را برای آنان صفتی شایسته برگزیده است و قصه، روایت پندارها و اندیشه‌هاست و قصه‌گو در عالم خیال از این پندارها می‌گذرد و به ما می‌آموزد از پس این رویدادها خود را برای زندگی بهتر آماده سازیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش جشنواره قصه‌گویی را یکی از مهمترین رویدادهای کشور در جهت پاسداشت ادبیات کودک و نوجوان خواند و گفت: کانون پرورش فکری کودکان  نوجوانان در این جشنواره زمینه شایسته‌ای را  برای تجلی توانمندی‌های علمی و عملی کودکان و نوجوانان و اولیاء تربیتی و اصحاب فرهنگ فراهم کرده است.

وی به نقش این رویداد در راستای حفظ زبان اصیل فارسی، حفظ گویش‌های محلی و خرده فرهنگ‌ها در قالب تلاشی مستمر و نظام‌مند یادآور شد و گفت: قطعاً تعالی فرهنگ و هنر جز با تبادل فکر و اندیشه امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

مروج همچنین قصه‌گویی را مجالی برای آموزش مرام‌های اخلاقی و انسانی و فرصتی برای تحول در قاب همه‌ی گونه‌های انسانی و تغییری برخواسته از امید و شگفتی دوباره خواند و افزود: قصه گویی رسانه‌ای قدرتمند در جهت انتقال تعالی دین و فرهنگ جوامع است.

وی در بخشی از سخنانش با بیان این که مخاطب با شنیدن قصه، قدرت اندیشه و حل مسئله خود را بهبود می‌بخشد، اظهار کرد: قصه‌گویی روزنه‌ای به حقیقت وجودی خود انسانها و نیز تلاش برای حفظ سبک زندگی و پایبندی به ارزشها و باورهای عرفی و دینی و فرهنگ صلح و دوستی به عنوان دغدغه‌های اهالی فرهنگ است.

رئیس این دوره از جشنواره گفت: بر این باوریم که جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی و درنگی برای روایت انسانها و آفرینش دوباره انسانیت و رفتارهای برخواسته از نوع دوستی و تکریم، شنیده شدن و فرصت تامل کردن است.

وی با تاکید بر این که توسعه فعالیت‌های محققانه و برخورداری از دانش قصه‌گویان به نوعی ریل‌گذاری برای استفاده از تجربه سرمایه‌های فرهنگی است، اعلام کرد: کانون ضمن تکریم تمامی فعالیت‌ها در جریان توسعه فرهنگی و اعتلای سرمایه‌های فرهنگی این مرز و بوم،  این جشنواره را مدلی برای پرورش نسلی در تراز تاریخ و ارزشهای متعالی این سرزمین می‌داند.

مروج در پایان نیز ضمن تقدیر از عوامل برگزاری این دوره از جشنواره، همچنین مسئولان استان و اهالی کانون، گفت: این جشنواره که از اجتماعی‌ترین و فرهنگی‌ترین جشنواره‌ها در کشور است، خوشبختانه هر سال بهتر از سال قبل در سطح ملی خود را نشان داده و به اذعان قصه‌گویان داخلی و خارجی، ایران در این حوزه پراستعداد و مورد تعریف و تمجید است.

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

«سیده عالیه قوامی» مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و دبیر اجرایی این دوره از جشنواره نیز ضمن قرائت متنی ادبی، به میهمانان داخلی و خارجی این جشنواره عرض خوشامد گفت و اظهار کرد: این جریان همدلی و عشق را پاس می‌داریم.

«مهران فاطمی» استاندار یزد و رئیس افتخاری این دوره از جشنواره نیز با اعلام پیامی ایراد کرد: «هنر از بلیغ‌ترین ابزارهای انتقال ارزش‌ها، صدای رسای فرهنگ‌ها و مامن ارتباط انسان‌ها در جوامع مختلف است. بی‌تردید این بستر بیان عواطف و درونیات بشر، آن‌گاه پرارزش و سازنده خواهد بود که ضمن تحریک احساسات، شوق و شور را در خدمت شعور گرفته و موجد حرکت‌های عظیم و ماندگار در دل تاریخ شود.

یکی از اشکال هنر سازنده، قصه‌گویی است که تاثیر آن در تربیت انسان، حقیقتی پذیرفته شده است. در این هنر، قصه‌گو با بیانی شیوا و جذاب، هنرمندانه دست کودک ذهن را گرفته و به سرزمین خیال می‌برد تا ظرائف تربیتی را در پس ماجراهای تلخ و شیرین، در ذهن کودک نهادینه سازد. از این رو هر آنچه که در زمینه ترویج قصه‌گویی رقم بخورد، تلاشی ارزشمند در ساحت تربیتی است که باید قدرش را دانست و از استمرار آن استقبال کرد.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که امسال به میزبانی استان یزد برگزار می‌شود، رویدادی جذاب و در عین حال محملی ارزشمند برای انتقال تجربیات برگزیده عرصه قصه‌گویی برای خلق موقعیت‌های ممتاز تربیتی و پرورش فکری کودکان و نوجوانان است‌.

اینجانب ضمن تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران این رخداد فرهنگی، دوام توفیقات همگان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.»

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

پخش کلیپ، اجرای پرفومنس صلح و اجرای گروه کُر نیز از دیگر برنامه های آیین گشایش این دوره از جشنواره بود. 

لازم به ذکر است، این جشنواره در سالن‌ هلال احمر میزبان بخش‌های ملی، بین‌الملل و برگزیدگان است، در سالن ارشاد میزبان قصه‌گویان بخش آیینی سنتی و در پردیس شهیدان پاکنژاد دانشگاه فرهنگیان و نیز هتل داد میزبان نشست‌های علمی تخصصی است.

همه برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی، به شکل زنده از   کانال‌های کانون در سایت آپارات به نشانی‌های aparat.com/kanoonparvaresh ، aparat.com/ghesehgooei و aparat.com/kanoon.yazd پخش می‌شود.

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

رئیس جشنواره: جشنواره قصه‌گویی پاسخ به یک اضطرار فرهنگی است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha