• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1401102516966
  • خبرنگار : 71610

/گزارش/

واکاوی اهداف اردوغان از تهدید به عملیات در شمال سوریه

واکاوی اهداف اردوغان از تهدید به عملیات در شمال سوریه

به دنبال تهدیدهای مداوم ماه‌های اخیر مقامات آنکارا مبنی بر انجام عملیات نظامی زمینی در مناطق شمالی سوریه و همزمان در پیش گرفتن لحن آشتی جویانه در قبال دمشق، برخی کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که هدف راهبردی آنکارا رقابت با آمریکا و روسیه برای نفوذ در سوریه است و این موضوع با اهداف انتخاباتی اردوغان نیز مطابقت دارد و در واقع همه تحرکات و اقدامات سیاسی و نظامی اردوغان، همگی در چارچوب تلاش برای موفقیت در روند انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور و انتقال بحران‌های داخلی ترکیه به خارج از مرزها انجام می‌شوند.

به گزارش ایسنا، شبکه الحره در گزارشی درباره تهدیدهای مداوم ماه‌های اخیر مقامات ترکیه مبنی بر انجام عملیات نظامی زمینی علیه گروه‌های مسلح کُرد در مناطق شمالی سوریه نوشت: ترکیه ماه‌هاست که به عملیات نظامی زمینی در شمال سوریه اشاره کرده و می‌گوید این عملیات برای محافظت از مرزهای خود و حذف گروه‌های "تروریستی" است که آخرین آن اظهارات ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس ‌جمهوری ترکیه طی روز شنبه بود.

کالین تایید کرد که آغاز عملیات نظامی زمینی در سوریه در هر زمانی ممکن است. وی در عین حال به حمایت آنکارا از "روند سیاسی" میان دو کشور اشاره کرد که در نشست وزرای دفاع ترکیه و سوریه در مسکو آغاز شد.

وی با یادآوری ضمانت‌های امنیتی که روسیه و آمریکا پس از عملیات ترکیه در سوریه در سال ۲۰۱۹ وعده داده‌اند، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح کُرد تا ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه عقب‌نشینی نکردند.

آنکارا یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) را به عنوان یک سازمان «تروریستی» طبقه بندی می‌کند و آن را وابسته به حزب کارگران کردستان (PKK) می‌داند که چند دهه با آن درگیر است.

اهداف عملیات نظامی ترکیه

«ابراهیم کابان»، تحلیلگر سیاسی کُرد، معتقد است که ترکیه در تلاش است چندین مسیر را برای حمله نظامی به نیروهای سوریه دموکراتیک و مناطق کردنشین شمال سوریه ایجاد کند و یکی از این راه‌ها تلاش برای گرفتن چراغ سبز از آمریکا و روسیه است که نتوانست به آن دست یابد.

کابان که مقیم آلمان است، به الحره گفت: موافقت نکردن واشنگتن، آنکارا را وادار کرد تا به فکر احیای روابط سیاسی خود با دمشق باشد، اما تاکنون نتوانسته است به این هدف دست یابد و شاید بتوان گفت که دولت سوریه نیز بدش نمی‌آید چنین حمله‌ای به نیروهای دموکراتیک سوریه انجام شود.

«یوسف کاتب اوغلو»، تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای نیز در این باره گفت: اظهارات رسمی مکرر در مورد عملیات زمینی ارتش ترکیه در شمال سوریه در چارچوب سیاست خارجی این کشور و با امنیت ملی ترکیه و مبارزه با تروریسم مرتبط است.

وی تصریح کرد که ترکیه بیش از یک عملیات هوایی نظامی انجام داده است که آخرین آن عملیات «پنجه شمشیر» بود و نوامبر گذشته آغاز شد و آنکارا از طریق آن به اهداف زیادی دست یافت. ترکیه همزمان در حال انجام مذاکرات سیاسی است و در صورت عدم تحقق اهداف، پنجمین عملیات زمینی نظامی را در منطقه آغاز خواهد کرد.

کاتب اوغلو معتقد است که هدف اصلی ترکیه از بین بردن شبه نظامیان مسلح تروریست بوده که مخفیگاه‌های خود را در مرزهای شمالی سوریه ایجاد کرده و برخی از آنها به منافع ترکیه حمله می‌کنند.

وی افزود: نزدیکی روابط ترکیه و سوریه در نتیجه باز کردن کانال‌هایی تحت نظارت روسیه رخ داد، چراکه آنکارا به دنبال اصلاح توافق «آدانا» و ایجاد یک نوار مرزی به فاصله ۵۰ کیلومتر از داخل خاک سوریه است.

همچنین «حمزه تکین»، تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای معتقد است: تهدیدها مبنی بر انجام عملیات نظامی زمینی چندین هدف دارد که برخی از آنها سیاسی و برخی دیگر نظامی با خلاص شدن از شر سازمان‌های تروریستی است که مرزها و امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کنند.

وی گفت: آوارگان سوری خارج از کشور به دلیل ترس از این گروه‌های تروریستی همچنان از بازگشت به مناطق خود به ویژه در شمال سوریه امتناع می‌ورزند و به همین دلیل آنکارا می‌خواهد منطقه‌ای امن را فراهم کند.

در همین راستا، «عکید جولی»، روزنامه‌نگار و نویسنده کُرد، در تحلیل خود از عملیات نظامی احتمالی ترکیه می‌گوید: ترکیه قصد دارد نفوذ خود در سوریه را با نفوذ به مناطق جدید، به‌ویژه در کوبانی گسترش دهد تا مناطق به اصطلاح «چشمه صلح» و «شاخه زیتون» را به هم پیوند دهد.

وی معتقد است که هدف راهبردی آنکارا رقابت با آمریکا و روسیه برای نفوذ در سوریه است و این موضوع با اهداف انتخاباتی اردوغان نیز مطابقت دارد.

ترکیه ۴ هدف دارد

«مهند حافظ»، تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای، چهار هدف را برای عملیات نظامی احتمالی ترکیه عنوان کرده است که اولین هدف محوری «اجرای واقعی توافق سه جانبه ترکیه، روسیه و آمریکا برای دور کردن جدایی طلبان کُرد در عمق ۲۰ مایلی سوریه است.

از نظر حافظ هدف دوم "حفظ تمامیت ارضی سوریه از هر پروژه‌ای برای تجزیه آن" و هدف سوم نیز "کنترل مرزهای طولانی میان ترکیه و سوریه به طول بیش از ۹۱۰ کیلومتر است.

این تحلیلگر ترکیه‌ای چهارمین هدف آنکارا از انجام عملیات نظامی زمینی در مناطق شمالی سوریه را "حمایت مستمر از مخالفان سوری" اعلام کرده است.

عملیات نظامی در سوریه و انتخابات حساس ریاست جمهوری در ترکیه

کاتب اوغلو در مورد روند انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید: هیچ مانعی وجود ندارد که عملیات نظامی دلیلی برای افزایش شانس حزب عدالت و توسعه و اردوغان در انتخابات باشد، به ویژه که این تلاش‌ها منجر به تقویت ثبات منطقه و حفاظت از امنیت ملی ترکیه خواهد شد.

کابان نیز معتقد است که تحرکات اردوغان، چه سیاسی و چه نظامی، همگی در چارچوب تلاش برای موفقیت در روند انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور و انتقال بحران‌های داخلی ترکیه به خارج از مرزها انجام می‌شود. این اقدامات همچنین به عنوان یک اهرم فشار در پرونده‌های دیگری میان آنکارا و واشنگتن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان که از سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان رئیس جمهوری در قدرت بوده است، برای موفقیت در این انتخابات نیز به توانایی خود در بسیج رای دهندگان کافی اعم از سکولار یا مذهبی، ترک یا کرد و ملی گرا و لیبرال چشم دوخته است.

اما حمزه تکین نظر متفاوتی دارد و در این باره معتقد است: اردوغان یا حزب حاکم برای موفقیت در انتخابات نیازی به دستاورد نظامی ندارند، چراکه تبلیغات انتخاباتی آنها بر اساس دستاوردهای ترکیه طی سال‌های گذشته است.

وی می‌گوید که رای‌دهندگان ترکیه‌ای تصمیم‌های خود را در انتخابات بر اساس عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اتخاذ نمی‌کنند و هیچ‌کس در ترکیه، نه حزب حاکم و نه احزاب مخالف، در این باره که عملیات نظامی اهداف انتخاباتی دارد، صحبت نمی‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha