• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1401102517075
  • خبرنگار : 71619

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان:

برخی مسیرهای روستایی کردستان مسدود شد/ آثار تاریخی محفوظند

برخی مسیرهای روستایی کردستان مسدود شد/ آثار تاریخی محفوظند

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در عین حال که از مسدود شدن برخی مسیرهای روستایی خبر داد، گفت: شرایط جوی موجود تهدیدی برای آثار تاریخی استان نیست و اقدامات حفاظتی انجام شده است.

منصور مهرزاد درباره وضعیت آثار تاریخی و باستانی این استان با توجه به برودت هوا و اعلام «هشدار نارنجی» در بسیاری از مناطق کشور به ایسنا گفت: بیشتر آثار تاریخی کردستان محفوظ هستند و بناهایی که بیشتر در معرض عوامل جوی قرار دارند، در سال‌های گذشته محافظت و رفع خطر شده‌اند. گاهی به صورت موردی پیش می‌آید که سانحه‌هایی، مانند زلزله باعث ایجاد ترک‌هایی در بناها شود، اما برای این موارد هم اقدامات حفاظتی لازم را انجام داده‌ایم.

او افزود: در حال حاضر مشکلی در آثار تاریخی نداریم و اگر به صورت موردی به ما اطلاع‌رسانی کنند، سریع اقدامات لازم حفاظتی را انجام می‌دهیم. از سال گذشته هم طبق قانون، تعداد زیادی از بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کردیم و با همکاری آن‌ها این بناها را مرمت و احیا کرده‌ایم و برخی هم تغییر کاربری داشته‌اند. از این نظر هم مشکلی در این بناهای تاریخی نداریم و بخش خصوصی اقدامات حفاظتی را برای آن‌ها انجام داده است.

سرپرست میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ادامه داد: هر سال در استان کردستان شاهد برف و باران هستیم و این شرایط آب‌وهوایی برای ما عجیب و کنترل نشده، نیست. شاید در استان‌های دیگر این شرایط آب‌وهوایی اضطراری باشد، اما برای کردستان این شرایط عادی است و بر همین اساس پایش‌ها و اقدامات حفاظتی انجام شده است و همیشه آمادگی لازم برای حفظ بناهای در خطر داریم.  

مهرزاد درباره شرایط کاوش و مرمت در این شرایط آب و هوایی، اظهار کرد: فصل انجام کاوش و مرمت در کردستان تمام شده است، موردی نداشتیم که به خاطر این شرایط جوی، کاوش یا مرمت آن متوقف شده باشد. همچنین آخرین کاوشی که انجام شده به سد «نیاباد» مربوط است که برنامه‌های مطالعاتی و کاوش آن از سال ١٣٩۶ آغاز شده است. کاوشی هم برای شناسایی در اطراف قلعه «حسن‌آباد» انجام دادیم و دیگر موردی برای کاوش نداشتیم.

او بیان کرد:‌ محوطه‌های تاریخی کردستان که شناسایی و ثبت ملی شده‌اند، در خطر نیستند و خاک حافظ آن‌هاست. این محوطه‌ها برای آیندگان هستند و نیاز به کاوش ندارند. ما کاوش را برای محوطه‌هایی انجام می‌دهیم که مواردی برای شناسایی وجود داشته باشد یا سد در آنجا احداث شود. امروز توانایی حفاظت از تپه‌های باستانی وجود ندارد و بهترین راه حفظ آن‌ها این است که کاوش نشوند.  

احتمال مسدود شدن مسیرهای روستایی در کردستان

سرپرست میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع کردستان درباره وضعیت خدمت‌رسانی به مسافران گفت: از روز گذشته که بارش‌ها ادامه داشته، راه‌ها و مسیرهای رفت‌وآمد برای مسافران پاکسازی شده است. برای مسافرانی که از طریق جاده به کردستان می‌آیند، تا همدان مشکلی وجود ندارد، اما بعد از آن به زنجیر چرخ نیاز دارند. در واقع مشکل بین جاده‌ای نداریم. مسیرهای رفت‌وآمد در روستاها ممکن است بسته شوند. البته یکی دو روز آینده پاکسازی این مسیرها نیز انجام می‌شود.

مهرزاد افزود: راه‌های روستاهایی مانند «زیویه» که مقصد گردشگران است، بسته شده است که در روزهای آینده بزودی پاک می‌شوند. همکاران ما در راهداری در پاکسازی راه‌ها و جاده‌ها فوری اقدام می‌کنند و اماکن توریستی را در اولویت قرار داده‌اند. ممکن است راه‌های روستاهای گردشگری چندین ساعت بسته شوند، اما به سرعت راه‌های آن پاکسازی می‌شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha