• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401102517281
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی۲۵دی؛ توصیه رئیسی درباره سوخت‌رسانی/ ارزیابی بودجه ۱۴۰۲

اخبار سیاسی۲۵دی؛ توصیه رئیسی درباره سوخت‌رسانی/ ارزیابی بودجه ۱۴۰۲

«بازدید سرزده رئیسی از شرکت ملی گاز» «بودجه ۱۴۰۲» «عرضه خودرو در بورس» «ادامه واکنش ها به اعدام علیرضا اکبری» از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در بیست و پنجم دی ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور صبح امروز با حضور از پیش اعلام نشده در شرکت ملی گاز، ضمن حضور در مرکز کنترل شبکه گاز کشور،‌ از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز در سراسر کشور و اقدامات صورت گرفته جهت پایداری این شبکه قرار گرفت.

سید ابراهیم رئیسی سپس در جلسه ویژه کارگروه تامین پایدار سوخت زمستانی شرکت و از تلاش‌ها و زحمات وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی گاز که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی پیش آمده در کشور برای مدیریت صحیح توزیع گاز تلاش زیادی کرده‌اند، قدردانی کرد.

وی در بخشی از این جلسه با بیان اینکه در وضعیت خاص آب و هوایی پیش آمده با تلاش‌های مسئولان اداره گاز و البته همراهی و همکاری متعهدانه مردم، قطعی گسترده گاز نداشتیم و فقط در نقاط محدودی متأسفانه گاز قطع شد، گفت: تعطیلی ادارات و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست، اما امروز موضوع اهم رساندن سوخت به منازل مردم است و بعد به واحدهای تجاری و اداری.

****

از زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ازسوی دولت به مجلس، ارزیابی های مختلفی درباره بخش های مختلف آن مطرح شده است.

از جمله محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از ویژگی های  بودجه سال آتی ضمن اینکه تعیین نرخ واقع بینانه برای درآمدهای نفتی را از نقاط مثبت آن می داند، معتقد است که  دولت با تعیین قیمت ۸۰ دلار برای هر بشکه نفت از ارقام احتمالی و آرمانی فاصله گرفته و تلاش کرده با رویکرد واقع بینانه ای بخش درآمدی کشور را ببیند.

پیرهادی اما بر این عقیده است که افزایش ۵۷ درصدی مالیات نارضایتی ایجاد می‌کند و می گوید: قرار است مالیات ۵۷ درصد افزایش پیدا کند و مردم باید نسبت به سال قبل بیشتر مالیات بدهند در حالی که حقوق کارکنان دولت  بر اساس همین لایحه رشد ۲۰ درصدی داشته است، بنابراین در روند افزایش مالیات ها و وعده دولت برای توزیع عادلانه درآمدها یک تناقض رویکردی بروز کرده است.

در تازه ترین توییت مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم از رعایت نشدن شفافیت شرکت‌های دولتی در بودجه سال ۱۴۰۲ انتقاد شده است.

در جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز پیشنهاد معافیت مالیاتی کارکنان دولت به میزان ۷ میلیون تومان در سال آینده مطرح شد و سید شمس الدین حسینی با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: پیشنهاد شده مالیات بر سود شرکت ها از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کند و معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت نیز ۷ میلیون تومان باشد؛ آن چه در این جلسه مطرح شد بر این پایه بود که با پوشش مالیاتی و تکمیل پایگاه های اطلاعاتی میزان بیشتری از ظرفیت مالیاتی بر عهده گرفته شود به عبارت دقیق تر ما در اینجا تقریبا هیچ افزایش نرخی نداشته و هیچ فشار مالیاتی پیشنهاد نشده است البته همه اینها در شرایطی شدنی است که سازمان مالیاتی خودش را تجهیز کند و در عین حال به لحاظ حقوقی از سازمان مالیاتی پشتیبانی شود تا با کسب اطلاعات، میزان رشد مالیاتی را محقق کند.

****

امروز همچنین روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گویی با ایسنا به تحلیل دلایل مخالفت مجلس با شیوه فعلی عرضه خودرو در بورس پرداخت و گفت: با روند فعلی واردات خودرو اهداف مجلس برای ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت خودرو محقق نشده و از سوی دیگر شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس کالا نیز با ایرادات اساسی روبرو است که مجلس در طرح خود به دنبال اصلاح آن است.

وضعیت بازار مسکن و  روند اجرایی قانون جهش تولید مسکن هم محور سوالات خبرنگار ایسنا از سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بود.

عبدالجلال ایری معتقد است که عامل اصلی عقب ماندگی در اجرای قانون جهش تولید مسکن و به دنبال آن احداث مسکن، نه تامین زمین، نه مصالح ساختمانی و نه دانش فنی و مهندسی است بلکه عامل اصلی عدم تولید مسکن و بر روی زمین ماندن قانون مصوب مجلس تسهیلات بانکی است که ارائه نشده است.

در همین رابطه رحمت الله فیروزی پوربادی عضو دیگر کمیسیون عمران با اشاره به اینکه مجلس همچنان نسبت به اجرای قانون جهش تولید مسکن امیدوار است،‌می گوید:  اما اینکه آیا ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی محقق خواهد شد یا خیر هنوز قابل پیش بینی نیست چرا که .ساخت مسکن یک موضوع فرا وزارتخانه است و هماهنگی تمام دستگاه ها را می طلبد

****

در ادامه واکنش ها به اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع ایران که تابعیت ایرانی-انگلیسی داشت و به جاسوسی محکوم شده بود، روزنامه انگلیسی ساندی تلگراف در گزارشی به نقل از منابع ارشد دولتی مدعی شد که دولت این کشور در حال بازنگری رویکرد خود درقبال برجام است و ممکن است بریتانیا از حمایت خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست بردارد.

اتحادیه اروپا هم در بیانیه مداخله‌جویانه خود با محکوم کردن اجرای حکم علیرضا اکبری،  مخالفت خود را با صدور حکم اعدام در هر شرایطی اعلام و تاکید کرد: اعدام یک شهروند اروپایی یک رویداد وحشتناک است که اتحادیه اروپا آن را به دقت دنبال خواهد کرد.

گزارش ایسنا با عنوان «نگاهی به سیاهه جاسوسان در مراکز امنیتی و نظامی؛ جاسوس‌هایی که خودی به نظر می‌رسند!» را نیز می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha