• دوشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401102617805
  • خبرنگار : 71573

«فرهنگستان زبان» برای «سازمان استاندارد» نسخه می‌پیچد

«فرهنگستان زبان» برای «سازمان استاندارد» نسخه می‌پیچد

در پی امضای تفاهم‌نامه میان فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان ملّی استاندارد ایران، کارگروه واژه‌گزینی ویژه اصطلاحات حوزه تخصصی سازمان استاندارد، راه‌اندازی شد.

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ نخستین نشست این کارگروه با حضور متخصصان برگزیده و نماینده فرهنگستان به‌صورت برخط برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهوش سیفی، نماینده‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، روند کار گروه واژه‌گزینی اعّم از: انتخاب منابع، تنظیم پیکره واژگانی و نحوه اولویّت‌بندی اصطلاحات را تشریح و سپس ساختار کاربرگه اصطلاح‌شناختی را توضیح داد و در پایان به گردش کار در گروه واژه‌گزینی اشاره کرد.

در ادامه، اعضای کارگروه واژه‌گزینی فرهنگستان دغدغه‌ها و چالش‌های واژگانی حوه استاندارد را طرح کردند و براین‌اساس ملاک‌های اولویّت‌بندی در بررسی اصطلاحات تعیین شد.

 در ادامه همکاری‌های مشترک فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان ملّی استاندارد ایران، کارگاه آموزشی «درس‌گفتارهایی در زبان فارسی علمی» با حضور مدرّسان فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مدت ۱۸ ساعت در سازمان ملّی استاندارد ایران به‌صورت حضوری ‌ـ مجازی برای کارشناسان و دبیران سازمان ملّی استاندارد برگزار شد.

دراین کارگاه آموزشی، نسرین پرویزی، معاون گروه‌های واژه‌گزینی و فرهنگ‌نویسی فرهنگستان، درباره «مدیریت واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی»، محمدرضا رضوی، عضو هیئت‌علمی فرهنگستان، درباره «درآمدی بر علم اصطلاح‌شناسی»، شیما شریفی، پژوهشگر گروه واژه‌گزینی فرهنگستان درباره «اصطلاح‌شناسی در کاربرد» و مهدی قنواتی، مدیر آموزش پژوهشگاه واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به تدریس «ویرایش و درست‌نویسی» پرداختند.

معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان به شرکت‌کنندگان دراین کارگاه گواهی آموزشی اهدا کرد. فرهنگستان امیدوار است با برگزاری این‌گونه کارگاه‌ها و انجام فعالیت‌های آموزشی ‌ترویجی بتواند گام‌های بهتری در مسیر تقویّت رویکردهای علمی به زبان فارسی و ترویج آن به عنوان زبان علم بردارد.

اسماعیل امینی، پرویز درویش، آرتیمیس رناسی، سامان روح‌بخشان، مهوش سیفی، عباس صبور گیلوان، سمیه کامران و منصوره مظاهری اعضای این کارگروه برون‌پذیر هستند و شیما شریفی به‌عنوان نماینده فرهنگستان مسئولیت کارگروه را بر عهده دارد.

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha