• دوشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401102618000
  • خبرنگار : 50560

ایسنا گزارش می‌دهد

آمادگی قزوین در مقابله با برف در ۴۸ ساعت گذشته چقدر بود؟

آمادگی قزوین در مقابله با برف در ۴۸ ساعت گذشته چقدر بود؟

ایسنا/قزوین بارش برف در ۲ روز اخیر چهره قزوین را سفیدپوش کرده، به گفته مسئولان استانی تمامی معابر اصلی قزوین از همان ابتدای شروع بارندگی بازگشایی‌ شده اما راه‌های ارتباطی برخی روستاها همچنان قطع است. مسدود شدن گردنه‌ها، ایجاد ترافیک خودروها در برف ازجمله مشکلاتی است که در این ایام رخ‌ داده است. در این گزارش به میزان آمادگی استان قزوین در مقابله با برف پرداختیم.

قزوینی‌ها در ۴۸ ساعت گذشته پس از مدت‌ها تحمل آلودگی هوا، سفیدی برف را بر پیکره استان خود دیدند. همچنین استقرار سامانه بارشی در مناطق کوهستانی و گردنه‌های استان منجر به کولاک برف شده است از همین رو راه‌های ارتباطی برخی روستاهای استان قطع است. بی‌اغراق بارش برف در قزوین، حال و هوای استان و مردم را تغییر داده است؛ اما همین برف که به گفته کارشناسان هواشناسی بیشترین میزان آن در شهر قزوین ۸ سانتی‌متر و در سایر شهرستان‌های استان تا ۱۴ سانتی‌متر بود، سبب بروز برخی مشکلات و نارضایتی‌ها شده است. مسدود شدن گردنه‌های برف‌گیر، ایجاد ترافیک و گرفتاری خودروها در برف ازجمله مشکلاتی است که شهروندان قزوینی از آن گله‌مند هستند.

هرچند که باهمت راهداران، مشکلی در تردد شهروندان درراه‌های اصلی شهر تاکنون گزارش نشده است اما هنوز برخی کوچه‌ها و خیابان‌های شهر قزوین و همچنین مراکز سایر شهرستان‌ها برف‌روبی نشده و بسیاری از شهروندان از عدم تردد خود نارضایتی دارند. درحالی‌که انتظار می‌رفت، ستاد مدیریت بحران و زیرمجموعه آن و شهرداری‌ها علی‌رغم پیش‌بینی هواشناسی نسبت به اقدامات پیشگیرانه اهتمام بیشتری داشته باشند.

در این گزارش به نقطه نظرات مردم و وضعیت استان در این روز زمستانی پرداختیم.

خدمت‌رسانی در داخل شهرها ضعیف بود

فاطمه حسنی، بانویی قزوینی است که در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت شهر در پی بارش برف و مشکلات پیرامون آن اظهار می‌کند: در ابتدای بارش برف که خبری از برف‌روبی معابر اصلی شهرک مینودر نبود. درحالی‌که برف از نیمه‌شب شروع به بارش کرده بود، اما شهرداری ساعت ۱۱ صبح فردا اقدام به نمک‌پاشی در برخی معابر اصلی این شهرک کرد و معابر فرعی آن همچنان دچار یخبندان است.

وی ادامه داد: چهار تصادف ظرف مدت یک ساعت حاصل بی‌توجهی مدیریت شهری است. تمام کوچه‌ها یخبندان است و شهرداری می‌گوید تنها در قبال معابر اصلی شهر وظیفه برف‌روبی دارد. این در حالی است که ما برای همان کوچه و منزل مالیات و عوارض به شهرداری می‌دهیم و انتظار داریم در این مواقع شهرداری اگر خود اقدام به رفع مانع نمی‌کند، تجهیزات را بر سر هر کوچه بگذارد تا خود شهروندان اقدام به برف‌روبی کنند.

این بانوی قزوینی می‌گوید: در اخبار شنیده‌شده که شهرداری کیسه‌های شن و نمک در سطح شهر گذاشته است اما ما در حوالی خود یک کیسه‌شن و نمک ندیدم.

محمدرضا درتاج، از دیگر شهروندان بوئین‌زهرایی است که در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: من دامدار هستم و به دلیل بارش برف راه ارتباطی‌ام با روستا قطع‌شده است. متأسفانه هر بار که با اداره راه تماس گرفتم، گفته است که روستای شما در اولویت نیست.

وی می‌گوید: هواشناسی از چند روز پیش بارش برف را پیش‌بینی کرده بود اما گویا مدیریت بحران بارش برف را جدی نگرفته بود چراکه اقدامات پس از بارش برف شروع‌شده است و در حال حاضر اولویت با معابر اصلی است.

نقی بهبودی از شهروندان تاکستانی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: برف‌روبی در تاکستان با دقت بالایی انجام شد و به نظر می‌رسد فرمانداری و دستگاه‌های متولی در تاکستان نسبت به سایر شهرستان‌ها از عملکرد بهتری برخوردار بودند. تمام راه‌های ارتباطی تاکستان باز است و تنها راه ارتباطی چند روستای خالی از سکنه در این شهرستان بسته است. همچنین شهرداری تلاش بسیاری در این مدت برای تردد شهروندان کرده است.

مرتضی باقری از دیگر شهروندان آبیکی است که در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: متأسفانه آبیک به دلیل استقرار نیروگاه شهید رجایی کمترین میزان بارندگی‌ها را داشت، از همین رو برف منجر به بروز مشکلی خاص در این شهرستان نشده است. نیروگاه شهید رجایی در این شهرستان سبب شده تا کمترین بهره را از موهبت‌های الهی ببریم و همیشه شاهد کمترین میزان بهره‌وری از هوای پاک باشیم.

رضا اسدی نیز در خصوص وضعیت شهرستان البرز می‌گوید: شهرستان البرز نیز سفیدپوش شده است و تردد درراه‌های ارتباطی برخی نواحی منفصل شهری به‌کندی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین ادارات دولتی اقدامات هوشمندانه‌ای بود که سبب شد شهروندان در منزل بمانند و کمتر شاهد تصادف در سطح شهر باشیم.

در ادامه به سراغ مسئولان استانی رفتیم تا از عملکرد دستگاه‌های اجرایی بیشتر مطلع شویم.

بارش برف ۲۲۸ محور روستایی را در قزوین مسدود کرد

جواد حق لطفی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: به دنبال بارش برف و کولاک در ۲۴ ساعت گذشته تاکنون ۲۲۸ محور روستایی، شامل ۳۸۰ روستای این استان مسدود شده است که از امروز عملیات برف‌روبی و بازگشایی آن‌ها آغاز خواهد شد.

وی می‌گوید: تاکنون ۳۲۷۵ تن ماسه و نمک برای برف‌روبی و جلوگیری از مسدود شدن جاده‌های استان مصرف‌شده است. با توجه به ادامه بارش‌ها و کولاک در مناطق و محورهایی چون الموت، بوئین‌زهرا و قزوین و  استقرار توده‌هوای سرد تا چند روز آینده، تمامی گروه‌های عملیاتی این اداره کل کماکان با استقرار در سطح راه‌های ارتباطی نسبت به ایمن‌سازی جاده‌ها اقدام می‌کنند.

راه ارتباطی ۴۰ روستای کوهین مسدود است

در همین رابطه سید علی موسوی نسب بخشدار کوهین به ایسنا می‌گوید: در پی بارش برف، با همکاری راهداری کلیه مسیرها برف‌روبی شده و در هیچ ساعتی راه‌های مواصلاتی اصلی در این بخش مسدود نشده است. ۲ ساعت درگیر کولاک بودیم اما راه شریان اصلی باز بوده و مسافر درراه مانده‌ای نداشتیم، همچنین تصادفی قابل‌توجهی در این بخش صورت نگرفته است

وی ادامه می‌دهد: راه ارتباطی ۴۰ روستا در بخش کوهین مسدود است. از امروز و فردا راه‌های روستایی بازگشایی می‌شوند. هم‌اکنون مه غلیظی گردنه کوهین را در برگرفته است و از رانندگان تقاضا داریم که با مه‌شکن در این مسیر تردد کنند.

سفر به الموت بدون زنجیر چرخ ممنوع

علی زرآبادی پور بخشدار الموت غربی نیز به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر مسیرهای اصلی این بخش بازگشایی‌شده و تردد برقرار است، تردد در گردنه‌های گدوک در محدوده بهرام‌آباد و قسطین‌لار در محدوده رجایی‌دشت با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. گردنه کاماسار در منطقه دهستان دستجرد به علت کولاک شدید در حال حاضر مسدود است. بازگشایی مسیرهای روستایی از فردا صبح در صورت پایداری جوی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با توجه به شرایط بارندگی و لغزنده بودن جاده‌ها، همچنین کولاک شدید توصیه می‌کند تا شهروندان از سفرهای غیرضروری به روستاهای بخش الموت غربی خودداری کرده و کوهنوردان نیز از صعود به قله‌ها جدا پرهیز کنند.

مسیرهای اصلی الموت شرقی باز است

اسماعیل سمیعی بخشدار الموت شرقی نیز بابیان اینکه، راه دسترسی به برخی روستاها بسته‌شده است، به ایسنا می‌گوید: با توجه به اقدامات صورت گرفته هم‌اکنون تردد درراه‌های اصلی الموت شرقی در جریان است و مشکلی در این راستا وجود ندارد. روستاهای آتان، کلایه، هنیز، اوانک، ورک، ویکان، پیچ بن، نرمیلات، دینه‌رود، حسن آباد و آوه در حال حاضر مسدود هستند.

 در طارم جاده مسدود نداریم

رضا حسنی بخشدار طارم نیز از وضعیت این بخش از شهرستان می‌گوید: در حال حاضر کلیه راه‌های مواصلاتی اصلی بخش طارم باز و تردد برقرار است. در حال حاضر تردد در دهستان چغور به‌سختی و فقط با زنجیر چرخ قابل تردد است. در محورهای نیارک، سیردان به سمت لوشان نیز تردد برقرار است اما توصیه می‌شوند شهروندان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به بارش برف امروز در چغور در ۲ مرحله با مشکل قطعی برق روبه‌رو بودیم که مشکل حل شد، همچنین هیچ مسافر درراه مانده در این بخش گزارش نشده است.

در بخش مرکزی شهرستان قزوین مسیر برخی روستاها مسدود است

مهدی صالحی بخشدار بخش مرکزی نیز بابیان اینکه، جاده‌های اصلی بخش باز است؛ می‌گوید: برف‌روبی در جاده‌های اصلی در حال انجام است؛ مسیر الموت از جاده کورانه، مسیر باراجین، جاده قدیم رشت قزوین به سمت نظام‌آباد، جاده قزوین اقبالیه به سمت شیداصفهان مسیرهایی هستند که تردد در آن‌ها در جریان است؛ اما در اقبال شرقی و اقبال غربی مسیر دسترسی به برخی روستاها مسدود است که در اسرع وقت برف‌روبی انجام خواهد شد.

نجات ۵ معلم در راه‌ مانده در تاکستان

اسدالله حمزه‌ای فرماندار شهرستان تاکستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: تمامی مسیرها و شریان‌های اصلی و فرعی شهرستان تاکستان باز است و هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد.

وی می‌گوید: تنها راه‌های چند روستای خالی از سکنه در تاکستان مسدود است که در اولین فرصت اقدام به بازگشایی آن مسیرها خواهیم کرد.

حمزه‌ای از نجات ۵ معلم درراه‌مانده در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: معلم‌هایی که درراه مانده بودند، توسط گروه‌های امدادی نجات و به خانه معلم منتقل شدند.

نجات معدن کاران زرندیه در بوئین‌زهرا

ادیب رامندی فرماندار شهرستان بوئین‌زهرا نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ۵۰ درصد از محورهای روستایی و فرعی بازگشایی‌شده است و راه برخی روستاها به همت دهیاری‌ها با ادوات شخصی خودشان، تقریباً بازگشایی‌شده است. روستاهای چلمبر و حاجی عرب بازگشایی نشدند که امروز به همت عوامل راهداری رفع مسدودیت خواهند شد.

وی در ادامه بیان می‌کند: محورهای اصلی مسیر بوئین‌زهرا به استان مرکزی و گردنه هجیب، مسیر بوئین‌زهرا به شهر قزوین، مسیر بوئین‌زهرا به شهرستان آوج و مسیر بوئین‌زهرا به استان البرز، به‌طور کامل از شروع بارش برف پاک‌سازی شدند و هیچ مشکلی برای تردد مسافران و ساکنان نداریم

 رامندی می‌گوید: پیش‌بینی یخبندان را داشتیم و در همین باب دائماً نمک‌پاشی توسط عوامل راهداری، شهرداری و نیروهای خدمات رسان انجام‌شده است. مساجد و حسینیه‌ها برای اسکان دادن درراه‌ماندگان فراهم شدند و آماده پذیرایی از این عزیزان هستیم.

 فرماندار شهرستان بوئین‌زهرا در پایان بیان می‌کند: خوشبختانه طی ۴۸ ساعت گذشته جز حادثه یک گروه در معدن زرندیه که در برف‌گیر افتاده بودند و توسط نیروهای هلال‌احمر، رهاسازی شدند هیچ مشکلی در این شهرستان نداشتیم. البته معدن زرندیه از توابع بویین‌زهرا نیست اما به آن‌ها کمک کردیم.

نجات و انتقال یک مادر باردار به بیمارستان در آوج

حسین حسین‌خانی، فرماندار شهرستان آوج در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: روز گذشته ۱۵۰ تن ماسه و نمک در شهرستان آوج جهت جلوگیری از یخ‌زدگی محورها استفاده شد، همچنین ۲۳ خودروی راهداری مشغول نمک‌پاشی و برف‌روبی محورها بودند، از ماشین‌آلات معدن نیز جهت بازگشایی راه‌های روستایی استفاده شد.

وی ادامه می‌دهد: حدود ۲۵ سانت برف در گردنه آوج بر روی زمین نشسته بود که تا پایان روز گذشته همکاران راهداری ۵۰ درصد از راه‌های روستایی را بازگشایی کردند، تا ظهر امروز راه‌های روستایی این شهرستان به‌صورت کامل بازگشایی خواهد شد.

حسین‌خانی عنوان می‌کند: در شهرستان آوج ۱۰۰ روستا داریم که مسافت آخرین روستاها یعنی دیدار و آدار با شهر آوج بیش از ۱۰۰ کیلومتر است، به همین دلیل زمانی که ماشین‌آلات سنگین بخواهند در این مسیر کار کنند از محورهای اصلی غافل می‌شوند، بنابراین روز گذشته همکاران راهداری در ابتدا محورهای اصلی را بازگشایی کردند و امروز هم به بازگشایی بقیه مسیرهای روستایی خواهند پرداخت.

این مسئول بیان می‌کند: از روز گذشته مساجد حضرت علی‌بن‌ابیطالب (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در آوج و ۲ مسجد در شهر آبگرم برای اسکان مسافرین درراه مانده گرم نگه‌داشته شده‌اند، همچنین پتو، جیره خشک، وسایل گرمایشی و امدادرسانی جهت خدمات‌رسانی به مسافرین درراه مانده آماده‌شده است.

فرماندار شهرستان آوج خاطرنشان می‌کند: یک مادر باردار نیز در روستای کلنجین داشتیم که ظهر روز گذشته ایشان را جهت وضع حمل به بیمارستان تاکستان رساندیم.

 آمادگی شهرستان البرز برای اسکان درراه ماندگان

مصطفی غفوری، فرماندار شهرستان البرز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: بازگشایی اغلب راه‌ها انجام‌شده است، اکنون نیز همکاران راهداری جهت بازگشایی محور اکبرآباد-چاله اعزام‌شده‌اند، همچنین راهداران در محور باورس و قزقلعه مشغول فعالیت جهت بازگشایی هستند، تردد در این مسیر برای ماشین‌های سبک سخت است، بنا داریم این مسیر بهسازی شود تا ترددها آسان‌تر و بدون نیاز به زنجیر چرخ صورت گیرد، به‌محض بازگشایی این مسیرها اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وی ادامه می‌دهد: همکاران راهداری پس از پیش‌بینی بارش برف در آماده‌باش کامل بودند و از نیمه‌شب یک‌شنبه که بارش برف آغاز شد اقدام به پاک‌سازی جاده‌ها، نمک‌پاشی و ماسه‌پاشی کردند.

غفوری عنوان می‌کند: محور قدیم قزوین به تهران، محدوده آبیک، در حوزه استحفاظی شهرستان البرز قرار دارد که همکاران راهداری اقدامات لازم را جهت بازگشایی این مسیر انجام داده‌اند، در حوزه شهری نیز شهرداری‌ها پای‌کار بودند و برف‌روبی، نمک‌پاشی و ماسه‌پاشی برای معابر اصلی انجام‌شده است، شرکت شهر صنعتی نیز محدوده شهر صنعتی از پل الغدیر تا انتهای شهر صنعتی و نصرت‌آباد را پوشش داده است.

فرماندار شهرستان البرز بیان می‌کند: مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) واقع در مهرگان برای مسافران بین‌راهی تدارک آذوقه و اسکان دیده است، مسجد امام موسی‌کاظم (ع) در محمدیه و مسجد المهدی (عج) واقع در جنب اتوبان قزوین-تهران جهت اسکان درراه ماندگان تجهیز شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: امامزاده احمد و محمود واقع در محور قدیم قزوین به آبیک، مسجد بین‌راهی روستای پیریوسفیان، ۲ مدرسه و پایگاه بسیج انصار الحسین در محور حسن‌آباد به سمت آبیک نیز جهت خدمات‌رسانی به مسافران درراه مانده تجهیز شده است.

نجات کامیون‌های درگیر در کولاک در آبیک

حامد فتوحی، فرماندار شهرستان آبیک در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: تمامی مسیرهای اصلی شهرستان آبیک باز است. از ابتدای شب گذشته مجموعه شهرداری و سازمان راهداری برای پاک‌سازی مسیرها اقدام کردند تا در حد امکان از یخبندان مسیرها جلوگیری شود.

وی عنوان می‌کند: از ۷ صبح امروز نیز برای بازگشایی مسیرهای روستایی اقدام شده که امیدواریم تا غروب راه‌های مسدود روستایی شهرستان آبیک باز شود اگرچه تعداد آن‌ها اندک است. مسیرهای مسدود غالباً در بخش مرکزی شهرستان قرار دارند اما روستاهایی که در بخش بشاریات قرار دارند چون در ارتفاعات نیستند مشکل چندانی ندارند و تنها تردد در آن‌ها به‌کندی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: صبح امروز در منطقه قشلاق، شاهد کولاک بودیم که مسیر قشلاق، آبیک و خاکعلی را تحت تأثیر قرارداد و مسیر وضعیت مناسبی نداشت که با اقدام به‌موقع راهداری مشکل مرتفع شد و کامیون‌هایی که در این مسیر دچار مشکل شده بودند با حضور گروه‌های امدادی توانستند به حرکت خود ادامه دهند.

فتوحی می‌گوید: به‌طور مستمر یک گروه امدادی در بخش بشاریات و یک گروه امدادی در بخش مرکزی برای بازگشایی مسیرهای روستایی در حال تلاش‌اند و خوشبختانه در تأمین منابع انرژی برای شهرستان در هیچ‌یک از موارد آب و برق و گاز مشکلی به وجود نیامده است و خدمات‌رسانی به شایستگی انجام می‌شود.

 وی در رابطه با بروز تصادفات در این روزهای برفی عنوان می‌کند: از تعداد دقیق تصادفات داخل شهری آمار دقیقی در دست نیست اما مسئلهٔ حادی رخ نداده است، ولی از غروب روز گذشته تردد بسیار زیادی را در اتوبان از سمت تهران به سمت استان‌های شمالی شاهد بودیم. در بازه زمانی کوتاه تصادفات متعددی در این شهرستان رخ‌داده است.

فرماندار شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: ۲ مسجد در داخل شهر آبیک، یک مسجد در شهر زیاران و یک مسجد در روستای ناصرآباد آماده پذیرایی و اسکان مسافران هستند، همچنین سه واحد نانوایی آماده به خدمت‌اند تا در صورت نیاز به‌صورت شبانه نیز پخت نان داشته باشند. همچنین تدابیر لازم برای تهیه غذای گرم هم اندیشیده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha