• دوشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۸:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401102618091
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی استان:

هیچ نقطه‌ای از خراسان جنوبی قطعی سراسری گاز نداشته است

هیچ نقطه‌ای از خراسان جنوبی قطعی سراسری گاز نداشته است

ایسنا/خراسان جنوبی سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی گفت: علی رغم سختی‌ها هیچ نقطه‌ای از خراسان جنوبی قطعی سراسری گاز نداریم؛ این در شرایطی است که کاهش دما به شدت و به مدت طولانی مدت رخ داده است.

علیرضا عباس‌زاده، عصر امروز دوشنبه ۲۶ دی در نشست حدود چهار ساعته با فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی استان با اشاره به فعالیت‌های شاخص در خدمت رسانی به مردم در نظام اسلامی، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر مسائلی چون اغتشاشات و زلزله بشرویه را به خوبی مدیریت کردیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در تمام این موارد، رسانه‌های معاند به مسائل ورود پیدا کرده و شایعات و سخنان غیرمنطقی را مطرح می‌کنند اما مسیر خدمت متوقف نمی‌شود، افزود: جمهوری اسلامی با نگاه عدالت محوری به دور ترین نقاط کشور گاز رسانی انجام داده و اگر نگاه، سرمایه داری بود این سرمایه گذاری عظیم برای گاز رسانی به دورترین روستاها با کمترین جمعیت انجام نمی‌شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکل افت فشار گاز، تصریح کرد: بارش باران و برف و کاهش دمای هوا مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، اما باید به اثرات این بارش‌ها در تقلیل خشکسالی نیز توجه کرد.

وی با بیان اینکه از جنبه دیگر این میزان بارش‌ها در کشور نسبت به بلند مدت ۵۴ ساله حدود ۹ درصد افزایش داشته است، افزود: حدود ۹۰ درصد از مساحت خراسان جنوبی پوشیده از برف شد.

گازرسانی به دورترین روستاها 

عباس زاده با اشاره به افزایش ۷۱ درصدی بارندگی‌ها  در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: در بحث گازرسانی انقلاب عظیمی با همت شرکت گاز استان رخ داد.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند، افزود: فراموش نکنیم کشوری چون روسیه که میزان منابع گازی آن بیش از ایران است هنوز ۷۰ درصد جمعیت آن بهره مند از شبکه انتقال گاز هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌ جنوبی با اشاره به دستاوردهای نظام در حوزه گازرسانی به روستاها و شهرها، بیان کرد: در دورترین روستاها و نقاط دور افتاده استان امکان دسترسی به گاز فراهم شده و تنها در دولت سیزدهم به حدود ۴۰۰ روستای این استان گازرسانی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هفته دولت جشن پایان گازرسانی را به تمام مناطق استان خواهیم گرفت، اظهار کرد: مساحت کشور ایران تقریباً برابر ۳۱ کشور جهان است و ۳۵۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز در کشور داریم که این اتفاق یک خدمت بزرگ و از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

بزرگترین شبکه گازی در ایران و مصرف ۹۵ درصدی در داخل 

عباس زاده با بیان اینکه ایران بزرگترین و وسیع ترین شبکه گازی در دنیا را داشته که از این میزان تولید گاز در ایران ۹۵ درصد مصرف داخل و تنها پنج درصد آن صادر می‌شود، افزود: مسئله افت فشار گاز که این روزها با آن مواجه هستیم یک اتفاق فنی و تخصصی است و این امر ربطی به کم کاری مدیران دولت و استان ندارد.

وی با اشاره به اینکه شدت سرمای بی سابقه و طول دوره سرما موجب حادث شدن شرایط و وضعیت فعلی شده است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با همدلی و همراهی از این بحران عبور کنیم.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افت فشار گاز به خاطر گستردگی شبکه گازرسانی و درگیری تمام نقاط کشور با این سرما روی داده است، اظهار کرد: از طرف دیگر کشور ترکمنستان نیز به علت سردی شدید هوا در خود آن کشور گاز وارداتی به ایران را قطع کرده است.

وی با بیان اینکه در کشور روزانه حدود ۹۸۹ میلیون مترمکعب تولید گاز خام داشته و روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز در شبکه تزریق می‌شود، ادامه داد: با اینکه عمده منابع تولید گاز کشور در جنوب واقع شده اما عمده منابع مصرف در شمال کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌ جنوبی بیان کرد: ایران در جایگاه دوم ذخایر گازی جهان و سومین تولید کننده گاز در دنیاست، اما ۹۵ درصد گاز تولیدی را در داخل مصرف می‌کنیم که لازم است بحث اصلاح الگوی مصرف را مورد توجه قرار دهیم.

عباس زاده خواستار همراهی مردم با پویش‌های کاهش مصرف انرژی شد و ادامه داد: همراهی صنایع و اصناف استان برای بهره مندی بخش خانگی از گاز ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه از منظر اجرایی و فنی در دو دولت یازدهم و دوازدهم هیچ اقدام شاخصی برای زیرساخت‌های برق و گاز کشور رخ نداده است، گفت: تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان، برای فردا سه شنبه ۲۷ دی ماه تمدید شد.

عباس زاده با تأکید بر اصلاح الکوی مصرف در بخش خانگی، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرما و برودت هوا همچنان ادامه دارد و شاهد کاهش فشار گاز در شبکه و خطوط انتقال هستیم، لذا تدابیر برای مدیریت شرایط موجود در حال اتخاذ است و یکی از راهکارهای مؤثر در زمینه صرفه جویی در مصرف گاز، تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی است.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی با بیان اینکه همه باید صرفه جویی را ادامه دهیم تا بتوانیم پایداری شبکه را حفظ کنیم، یادآور شد: شرایط برای فعالیت همه واحدهای کاری وجود دارد، اما به جهت اهمیت تأمین گاز بخش خانگی، در استفاده از گاز محدودیت داریم؛ بانک‌ها نیز از طریق شعب منتخب به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

عباس زاده با بیان اینکه فعالیت همه مراکز غیر دولتی، تجاری و صنفی در صورتی که می توانند از سوخت جایگزین استفاده کنند، بلامانع است، یادآور شد: از همه مردم در خراسان جنوبی خواستاریم صرفه جویی را سرلوحه کار خود قرار داده و به پویش هر خانه یک اتاق گرم، هر هموطن یک خانه گرم بپیوندند تا قطعی گاز را در هیچ نقطه‌ای شاهد نباشیم.

در این نشست روابط عمومی‌های دستگاه‌های خدمات رسان به شرح فعالیت‌ها در شرایط بحران پرداخته و خبرنگاران و فعالان فصای مجازی نیز خواستار شفافیت و آگاهی رسانی به موقع به مردم شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha