• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401102819411
  • خبرنگار : 50040

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد

سهم ۳۰ درصدی مشارکت های بین المللی در تولید علم ایران

سهم ۳۰ درصدی مشارکت های بین المللی در تولید علم ایران

ایسنا/گیلان معاون وزیر بهداشت، دیپلماسی علمی را یکی از مولفه های مرجعیت علمی دانست و گفت: ۳۰ درصد تولید علم در ایران با مشارکت های بین المللی است.

دکتر یونس پناهی امروز، ۲۸ دی ماه در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، دو مقوله سلامت و امنیت را یکی از جدی ترین خوسته های مردم از حکمرانان دانست و اظهار کرد: در مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی و بیانات مسئولان همواره بر سلامت و امنیت تاکید فراوانی شده است.

وی مرجعیت علمی را یکی از جدی ترین ابزارها برای ارتقاء سلامت دانست و افزود: در دنیای امروز کشورهایی قدرتمند و توانمند محسوب می شوند که عمدتا در تولید علم و دانش و فناوری مرجعیت دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از ماموریت های اصلی این وزارتخانه را دستیابی به مرجعیت علمی دانست و تصریح کرد: مرجعیت علمی چند مولفه دارد که همه این مولفه ها جزو وظایف وزارت بهداشت است.

پناهی، اولین مولفه مرجعیت علمی را تربیت نیروی انسانی توانمند، کوشا و مسئولیت شناس دانست و بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه همتاپروری صورت گرفته که قابل مقایسه با سال های قبل از انقلاب نیست؛ امروزه با سیاست ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت و درمان توانسته ایم حوزه توانمندسازی نیروی انسانی و همتاپروری را به حد اعلا برسانیم.

وی یکی از دستاوردهای نظام را کاربردی کردن پزشکی و علوم پزشکی دانست و متذکر شد: دومین مولفه مرجعیت علمی در تولید علم و دانش و فناوری خلاصه می شود؛ البته تولید علم با تولید مقاله برابر نیست و تولید علم و فناوری باید منجر به رفع نیازهای حوزه سلامت جامعه شود.

معاون وزیر بهداشت، با اشاره به جایگاه نخست ایران در منطقه از نظر تولید علم، اضافه کرد: در دنیا نیز جایگاه ۱۵ را داریم که با برنامه ریزی های صورت گرفته به دنبال ارتقاء این جایگاه هستیم.

وی همچنین به جایگاه ۵۳ ایران در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در حوزه فناوری باید به جایگاه ۳۸ برسیم؛ این در حالی است که سرعت تولید علم در کشورهای منطقه و آسیای شرقی و اروپا بسیار بالاست و ایران میانگین سرعت ۷.۴۴ را در تولید علم دارد.

پناهی، سرعت تولید علم فقط در حوزه سلامت را ۸.۳۳ دانست که نشان دهنده ظرفیت علمی دانشگاه های علوم پزشکی است و بیان کرد: دیپلماسی علمی سومین مولفه مرجعیت علمی است و لذا همانگونه که دیپلمات های سیاسی وظیفه حفاظت از منافع کشور را دارند، در حوزه علم نیز باید دیپلمات علمی داشته باشیم و همه دانشجویان و محققین و پژوهشگران و اساتید ما باید حافظ منافع علمی کشور باشند.

معاون وزیر بهداشت، ۳۰ درصد تولید علم در ایران را با مشارکت های بین المللی دانست و تاکید کرد: این نرخ در کشورهای منطقه به ۷۰ درصد می رسد که نشان می دهد از ظرفیت های دیپلماسی علمی به خوبی استفاده نکردیم.

وی اقتصاد دانش بنیان را چهارمین مولفه مرجعیت علمی دانست و ادامه داد: علم باید ثروت آفرینی کند و لذا باید به سمت دانشگاه های نسل سوم برویم و بتوانیم نیازهای حوزه سلامت کشور را رفع کنیم؛ البته امروزه دانشگاه های دنیا از نسل سوم عبور کرده به نسل چهارم و پنجم یعنی دانشگاه های اجتماعی رسیده اند و نیازمحور و مدیرپرور عمل می کنند.

پناهی، تحقیقات و آموزش را جزو برنامه های اصلی وزارت بهداشت در عرصه مرجعیت علمی دانست و بیان کرد: به دنبال ارزیابی و بررسی تهدیدات حوزه سلامت کشور هستیم.

وی بیماری های قلبی و عروقی، نورولوژی، کنسرها و بدخیمی ها، بیماری های تنفسی، تصادفات و تروما را دارای بار بیماری در کشور دانست و از این بیماری ها به عنوان تهدید اول یاد کرد و گفت: در سال ۱۹۹۹ سرطان هشتمین عامل مرگ و میر در کشور ما بود که در سال ۲۰۲۰ به سومین عامل رسید و لذا نیازمند شناسایی رژیم غذایی و فرهنگی و سبک زندگی هستیم.

معاون وزیر بهداشت، دومین تهدید حوزه سلامت را پیری جمعیت دانست و اضافه کرد: نرخ باروری در ایران از شش به ۲.۲ و اکنون به زیر ۱.۸ رسیده، در حالی که برای گیلان و برخی از استان ها زیر یک است.

وی با بیان اینکه پنج درصد هزینه های پژوهشی دانشگاه ها باید به سمت جمعیت و سبک زندگی برود، گفت: قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت شکل گرفته و لذا نباید فقط به حوزه سلامت بپردازیم و مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است.

پناهی از اعتیاد به عنوان تهدید سوم یاد کرد و متذکر شد: در حوزه سلامت روان نیز با تهدیداتی مواجه هستیم که نیازمند پیگیری است؛ البته تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی و بی آبی ها و کم آبی ها و آلودگی های محیط زیستی نیز به عنوان تهدیدات حوزه سلامت باید مورد توجه دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha