• پنجشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۱ / ۰۴:۱۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401102819723
  • خبرنگار : 30165

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

وقتی پژوهشگر بودجه اولیه تحقیقات را از جیب پرداخت می‌کند

وقتی پژوهشگر بودجه اولیه تحقیقات را از جیب پرداخت می‌کند

پژوهشگر برگزیده جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی در مورد مشکلات تامین بودجه تحقیقاتی، با بیان این‌که ما برای تهیه یک کیت کوچک باید هزینه را از بودجه خودمان پرداخت کنیم، گفت: پژوهشگر اگر خودش بودجه اولیه را نداشته باشد، به دلیل این‌که شرکت‌ها پول نقد می‌خواهند؛ دچار مشکل می‌شود.

دکتر مهرداد روزبه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مهم‌ترین چالش پژوهشگران در کشور، این است که بودجه‌ها متناسب با طرح‌های تحقیقاتی نیست، گفت: برای انجام تحقیق، پیدا کردن فرد و نهادی که حمایت مالی انجام دهد، کار مشکلی است. چند نهاد مثل «نیماد» وجود دارد که گرنت پژوهشی می‌دهند، ولی به تازگی دریافت گرنت از آن هم کمی مشکل شده است.

وی افزود: پیش‌تر خیّرین نیز برای انجام تحقیقات کمک می‌کردند؛ ولی اخیراً استقبال چندانی از این موضوع نمی‌شود. به همین خاطر بودجه‌ای که داریم، متناسب با مشکلات ما نیست.

پژوهشگر برگزیده جشنواره پژوهشی ابوریحان با اشاره به این‌که بودجه تحقیقاتی کشوری مثل ژاپن چندین برابر ما است، خاطر نشان کرد: با این حال از نظر خروجی پژوهش، ما جایگاه بهتری داریم. اگر بتوانیم هزینه‌ها را متناسب‌تر کنیم، فشاری که روی پژوهشگران است، کم‌تر می‌شود.

این پژوهشگر نوروساینس به مشکلات تهیه وسایل اولیه برای انجام تحقیقات اشاره کرد و گفت: ما در تهیه وسایل اولیه تحقیق، به خاطر مسائل ارز و تبادلات بانکی با مشکلات زیادی مواجه هستیم. تا زمانی که این بستر فراهم نشود، نمی‌توان انتظار کارهای خارق‌العاده را داشت.

وی اظهار کرد: من دوستانی دارم که در خارج از کشور کار می‌کنند و هر تجهیزاتی که نیاز دارند، روز بعد در اختیارشان قرار می‌گیرد. ولی اینجا برای یک کیت کوچک، باید هزینه از بودجه خودمان پرداخت کنیم، بعد فاکتور کنیم، دانشگاه آن را تایید کند و بعد از چند ماه شاید پرداخت کنند و شاید هم ایرادی بگیرند و کامل پرداخت نکنند!

روزبه افزود: مسئله اصلی پژوهشگران در حال حاضر همین است. وقتی فرد بخواهد یک هزینه بزرگی انجام دهد، اگر خودش بودجه اولیه را نداشته باشد، به دلیل این‌که شرکت‌ها پول نقد می‌خواهند؛ دچار مشکل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha