• جمعه / ۳۰ دی ۱۴۰۱ / ۰۲:۲۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401103020475
  • خبرنگار : 71282

از جلسه دستمزد تا آمار ثبت نام جویندگان شغل

از جلسه دستمزد تا آمار ثبت نام جویندگان شغل

مهمترین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری به تشکیل نشست نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت برای آغاز فعالیت کمیته دستمزد، کاهش زمان صدور ضمانت نامه های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و آمار ثبت نام متقاضیان کار در سامانه جست و جوی شغل اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، سیصد و دهمین نشست شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت شنبه یکم بهمن ماه برگزار می شود.

در این نشست موضوع آغاز به کار کمیته دستمزد و بررسی ماموریت های آن در دستور کار قرار دارد و آنطور که نماینده کارگران در شورای عالی کار به ایسنا خبر داده قرار است گزارش پژوهشی پیامدهای تعیین دستمزد بر اساس صنایع و مناطق هم ارائه شود.

هرچند که پیش از این از جانب گروههای کارگری اعلام شده بود که شرایط تعیین مزد منطقه ای در کشور فراهم نیست و به گفته حمید نجف - کارشناس حوزه کار، مزد منطقه ای فراتر از مزد حداقلی است.

وی خطاب به کسانی که درصدد تعیین حداقل مزد بر مبنای مزد منطقه ای هستند پیشنهاد کرده به‌جای دنبال کردن این طرح برای کارگران و نیروهای شاغل در صنایع وصنوف مختلف که در شرایط بد آب و هوایی یا سختی کار قرار دارند، فوق العاده ویژه حقوق درنظر گرفته گرفته شود.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون هم از کاهش زمان صدور ضمانت نامه در این صندوق به سه روز خبر داده و سه بسته حمایتی شامل کاهش ۵۰ درصدی نرخ کارمزد، حمایت از تعاونی های ممتاز و حمایت از شرکت های دانش بنیان را تدارک دیده است.

وی همچنین گفته، دیجیتالی کردن خدمات صندوق، افزایش سرمایه و توسعه نمایندگی های استانی را به عنوان برنامه های آتی صندوق دنبال خواهد کرد.

اعلام آمار ثبت نام متقاضیان کار خبر دیگری بود که این هفته انتشار یافت.

بر اساس آمار منتشره از سامانه جست و جوی شغل وزارت کار بیش از ۷۸ هزار و ۴۰۰ کارجو و ۷۷۰۰ کارفرما ثبت‌نام کرده و درخواست خود را برای پذیرش شغل و تامین نیروی کار مورد نیاز اعلام کرده‌اند. بیش از ۳۶۵ هزار و ۷۰۰ شغل نیز در سامانه معرفی شده تا جویندگان کار بتوانند از ظرفیت‌های شغلی موجود در کشور مطلع شوند.

این سامانه به شکلی طراحی شده که کارجویان به شکل مستقل وارد آن شده و ثبت نام می‌کنند و پس از تکمیل رزومه، فرصت‌های شغلی مورد نظر را جست وجو و در صورت نیاز درخواست استخدام خود را ثبت می‌کنند.

در لابه‌لای خبرهای این هفته، اعلام آمار پرونده های دعاوی کارگری وکارفرمایی در سال ۱۴۰۱ نیز در نوع خود قابل توجه بود.

آنطور که معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفته از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار پرونده دعاوی کارگری و کارفرمایی در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف سراسر کشور رسیدگی شده که ۳۲۰ هزار پرونده مربوط به هیاتهای تشخیص و ۸۰ هزار پرونده مربوط به هیاتهای حل اختلاف بوده است.

به گفته وی، ۲۰ هزار پرونده هم در پی اعتراض طرفین شکایت به دیوان عدالت اداری ارجاع شده که از این تعداد پرونده رسیدگی شده، براساس رأی دیوان حدود ۷۰۰۰ رأی صادره تغییر کرده است.

رشد ۶۵ درصدی صدور مجوز کاریابی ها در تهران نیز از جمله خبرهایی بود که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام کرد.

وی از افزایش ۲۵۷ درصدی تاسیس دفاتر کاریابی نسبت به سال گذشته خبر داده و با اشاره به فعالیت ۲۴۰ مرکز کاریابی در استان تهران گفته طی ۹ ماه گذشته جمعا ۵۶ مجوز در حوزه‌های مختلف کارآفرینی مشتمل بر ۳۳ مجوز مرکز مشاوره کارآفرینی، ۱۰ مجوز شتاب دهنده، ۵ مجوز فضای کاری مشترک و هشت مجوز کافه کارآفرینی صادر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۳۰ ۱۶:۲۱

افزایش حقوق دیگر جواب گو نیست !!!! به واقع سازمان تامین اجتماعی دارای بازنشستگان ده سال سابقه زیادی هست که حداقل حقوق می‌گیرند!!!! به واقع اگر بیست درصد هم حقوق بازنشستگان افزایش یابد و به ۷۲۰۰ برسد بر حسب سابقه این قشر که ده سال هست ۲۴۰۰ حقوق آنها خواهد شد یعنی چهارصد تومان افزایش حقوق ....! به واقعه صندوق های بازنشستگی علاوه بر اینکه کسری دارند و یک بحث تزریق منابع هست با جمع عظیم حداقل حقوق مواجه هستند که آسیب پذیر هستند !!! بله داستان خط فقر و دولت سیزدهم همین جا هست که سیاست های یارانه و تورم به حداقل حقوق ها توجه نمی‌شود! جامعه ایران بر حسب سنت ناپسند قدیم بیمه نبوده اند و با پیشرفت جامعه و اجبار بیمه شده اند و حال در زمان بازنشستگی چون حداقل بیمه ده سال هست و سازمان تامین اجتماعی قانون ضعیف پنجاه برای بازنشستگی دارد با مشکلات و بحران حداقل حقوق ها دست و پنجه نرم می‌کنند و دولت و مجلس امسال با بحران حداقل حقوق ها دست و پنجه نرم می‌کنند به واقع تورم وحشتناک ایام باعث فقر مطلق این جامعه را فراهم آورده است و سیاست های افزایش حقوق هیچ کمکی نخواهد کرد به واقع مجلس باید منبع ای برای پرداخت به این قشر و استعلام از سازمان تامین اجتماعی به تعداد فراهم کند و حداقل حقوق ها دریابد که چگونه باید حمایت شوند