• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401110100188
  • منبع : نمایندگی سمنان

معاون جنگل‌های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خبر داد:

تولید سالانه ۲.۵ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های استان سمنان

تولید سالانه ۲.۵ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های استان سمنان

ایسنا/سمنان معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بااشاره به برنامه‌ریزی دولت برای تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال از خیز منابع‌طبیعی سمنان برای تولید ۲.۵ میلیون اصله نهال در نهال‌ستان‌های این استان خبر داد.

نقی شعبانیان اول بهمن‌ماه دربازدید از نهالستان شهید عموزاده سمنان با اشاره به اجرای طرح تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور و ظرفیت نهالستان‌های استان سمنان در اجرای این طرح اظهار کرد: تولید و کاشت سالانه ‌دو و نیم میلیون اصله نهال در استان سمنان هدفگذاری شده است که امسال ۹۰۰هزار اصله نهال در این نهالستان‌ها در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری توزیع می‌شود.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به اهمیت منابع طبیعی پرداخت و گفت: امروز دنیا با چالش‌های زیست محیطی زیادی از جمله بلایای طبیعی ، آلودگی خاک،آب، فرسایش، ریزگرد، سیل، طوفان و تغییر اقلیم و عوامل ناشی از آن روبرو است و در کشور ما نیز همین بحران‌ها وجود دارد.

شعبانیان با بیان اینکه تمام این بحران‌ها ناشی از کم توجهی و بی توجهی به منابع طبیعی در سراسر دنیا است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، افزود: عرصه منابع طبیعی کشور از نظر کمیت مناسب است اما قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک زمین موجب کاهش کیفیت این منابع شده است که این موضوع وظیفه ما را در مقابل حفظ عرصه‌های خدادادی سنگین تر می‌کند.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حفظ منابع طبیعی وظیفه شرعی، قانونی،  فرهنگی و تاریخی ماست ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز توجه زیادی به موضوع منابع طبیعی و درختکاری دارند و از نظر فرهنگی در شعارهای ما از این موضوع نیز فراوان یاد شده است.

وی با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی یکی از سخت ترین مدیریت‌ها است گفت: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست که با بحران های مختلفی روبرو است، شب و روز نمی‌شناسد و لذا اگر عاشق این کار نباشید کم می آورید.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: جنگل کاری کشور ما بیش از یک هزار سال قدمت دارد که همین نشان می دهد در بحث حفظ منابع طبیعی نباید کوتاهی کنیم.

شعبانیان شاخص دیگر صیانت از منابع طبیعی را دانش فنی عنوان کرد و گفت: تعامل مناسب با تمام دستگاه‌های اجرایی بخش مهمی از وظایف همکاران ما را به خود اختصاص می دهد.

وی به موضوع استفاده از دانش فنی و مدرن منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در بخش های مختلف جنگل و مرتع انتظار می‌رود هر طرح و برنامه ای با پشتوانه علمی باشد و هر درختی که در جنگل کاری شهری و غیرشهری می کاریم باید پاسخگوی نیاز امروز و فردای همان منطقه باشد.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآوری کرد: نیاز امروز ما در حوزه گازهای گلخانه ای و ریزگردها حائز اهمیت است و باید بسنجیم که کدام گونه های گیاهی در کاهش ریزگردها اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه عشق و علاقه به منابع طبیعی، تخصص و استفاده از تمامی ظرفیت های استان و تعامل با همه دستگاه ها برای مدیریت در منابع طبیعی نیاز است ادامه داد: دنیا امروز با آلودگی‌ها، بلایای طبیعی و کمبود آب روبه روست و متاسفانه کشور ما در این حوزه‌ها چه بسا چالش های شدیدتری دارد.

وی تصریح کرد: بی‌تردید توجه به منابع طبیعی، جنگل‌ها، مراتع و احیای بیابان‌ها یکی از راه های برون رفت از این چالش‌هاست. 

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تقدیر از عملکرد منابع طبیعی در بخش سنددار شدن اراضی خاطرنشان کرد: استان سمنان در طرح کاداستر و سنددار شدن اراضی ملی، تولید نهال، کنترل ریزگرد و جلوگیری از توسعه بیابان فعالیت‌های خوبی داشته است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha