• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401110100311
  • خبرنگار : 71610

یک فعال حقوقی: ریاض بر اساس اتهامات واهی درصدد اعدام یک مبلغ مشهور است

یک فعال حقوقی: ریاض بر اساس اتهامات واهی درصدد اعدام یک مبلغ مشهور است
عبدالله العوده

یک فعال حقوقی سعودی اعلام کرد که حکومت عربستان درصدد اعدام یک مبلغ مشهور بر اساس اتهامات واهی است.

به گزارش ایسنا، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر محکوم شدن "عوض القرنی"، مبلغ سعودی به اعدام، عبدالله العوده، مدیر منطقه خلیج‌فارس سازمان دموکراسی اکنون جهان عرب (داون) و پسر سلمان العوده، مبلغ سرشناس سعودی دربند آل سعود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه فاش کرد: دادستانی عربستان خواستار اعدام القرنی بر اساس «اتهامات واهی» است.

وی گفت: محاکمه القرنی و پدرم بر اساس اتهامات دروغین مربوط به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز، کتاب‌ها و توییت‌های آنها است.

العوده در ادامه نحوه عملکرد سیستم قضایی در عربستان سعودی را محکوم کرد و گفت، دستگاه قضایی ریاض درصدد صدور احکام ظالمانه علیه پدرش، القرنی و دیگر واعظان است.

یک فعال حقوقی: ریاض بر اساس اتهامات واهی درصدد اعدام یک مبلغ مشهور است

پیشتر منابع مطلع اعلام کرده بودند، عوض القرنی که یک استاد برجسته حقوق در عربستان است به اتهام داشتن حساب کاربری در توییتر و استفاده از واتس‌اپ و به اشتراک گذاری اخباری که برای این این کشور "خصمانه" تلقی می‌شود به اعدام «تعزیری» محکوم شده است.

اعدام تعزیری به معنای کشتن فرد بنابر منافعی است که حاکم شرع تشخیص می‌دهد. در کیفر خواست القرنی آمده است که وی از طریق، تحریک جامعه علیه حکومت و ایجاد نگرانی در پی ناامن کردن میهن بوده است.

عوض القرنی ۶۵ ساله در سپتامبر ۲۰۱۷ و در آغاز سرکوب‌ها علیه اپوزیسیون و مخالفان دولت ولیعهد جدید محمد بن سلمان، دستگیر شد.

تصویری که از القرنی در رسانه‌های تحت کنترل عربستان منتشر کرده‌اند اینگونه است که او یک "واعظ خطرناک" است اما مخالفان می‌گویند او یک شخص برجسته است که در رسانه‌های اجتماعی پیرو زیاد داشت و در توییتر دو میلیون نفر او را دنبال می‌کنند.

حامیان حقوق بشر و مخالفان سعودی که در تبعید زندگی می‌کنند، هشدار داده‌اند که مقام‌های این کشور درگیر سرکوب شدید و جدید علیه افرادی هستند که به نظر می‌رسد منتقد دولت عربستان هستند. سال گذشته میلادی، "سلما الشهاب"، دانشجوی دکتری دانشگاه لیدز و مادر دو فرزند، به دلیل داشتن حساب کاربری در توییتر و دنبال کردن و بازنشر توییت‌های مخالفان و فعالان، به ۳۴ سال زندان محکوم شد. یک زن دیگر به نام "نورا القحطانی" به دلیل استفاده از توییتر به ۴۵ سال زندان محکوم شده است.

دولت عربستان و سرمایه گذاران تحت کنترل دولت اخیرا سهام خود را در پلتفورم‌های رسانه‌های اجتماعی ایالات متحده از جمله توییتر، فیسبوک و شرکت‌های سرگرمی مانند دیزنی افزایش داده‌اند.

شاهزاده الولید بن طلال، سرمایه گذار سعودی، دومین سرمایه گذار بزرگ توییتر پس از تسلط ایلان ماسک بر این پلتفورم رسانه‌های اجتماعی است. این سرمایه‌گذار خود به مدت ۸۳ روز در جریان یک پاکسازی به اصطلاح ضد فساد در سال ۲۰۱۷ بازداشت شد. این شاهزاده اذعان کرده که پس از "تفاهم" با دولت عربستان که به گفته خودش "محرمانه و مخفی بود" آزاد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha