• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1401110100518
  • خبرنگار : 71536

چه کسی از "خلیج فارس" در برابر تحریف فیفا دفاع می‌کند؟

چه کسی از "خلیج فارس" در برابر تحریف فیفا دفاع می‌کند؟

در دفاع از هویت خلیج فارس و نام تاریخی‌اش در برابر تحریف آشکار نهادهای بین‌المللی فوتبال از جمله فیفا و فدراسیون فوتبال کشورهای عربی، فدراسیون فوتبال ایران باید با جدیت بیش‌تری اقدام کند.

به گزارش ایسنا، سرمایه‌گذاری هنگفت دولت‌های عربی برای جا انداختن یک نام جعلی به جای نام اصیل و تاریخی "خلیج فارس" و برگزاری مسابقات کشورهای عربی با همین عنوان جعلی که قدمتش به چند ده سال‌ قبل بازنمی‌گردد، روی اعصاب مردم ایران و حتی فوتبال‌دوستان است. این که چند کشور به واسطه خرج دلارهای زیاد و لابی با مسئولان بلند پایه فیفا در حال دزدیدن تاریخ و قدمت بلندبالای "خلیج فارس" هستند، چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد!

البته سال‌هاست که دولت‌ها و سیاستمداران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس - که توانسته‌اند ظرف چند دهه اخیر زیرساخت‌های خود را دست‌خوش تحولات بسیاری کنند - با خود اندیشیده‌اند که حالا که با پول، همه چیز ممکن می‌شود، چرا تاریخ را دست‌کاری نکنند؟

اما سوال این‌جاست که آیا تا زمانی که کشورهای عربی پول داشته باشند، کسی نمی‌تواند سد راه آن‌ها شود؟ وقتی فردی مانند اینفانتینو بر سر قدرت باشد، قانع کردن فیفا برای برگزاری مسابقاتی که نام و اساس آن بر تحریف تاریخ است، کار چندان سختی نیست. برای رئیس سوییسی فیفا فرقی ندارد پول‌هایی که به جیب فیفا سرازیر می‌شود، از چه راهی به دست می‌آید و همین وضعیت، ایستادن جلوی برگزاری یک مسابقات جعلی را سخت‌تر می‌کند.

تا قبل از این و برای حدود دو دهه کشورهای عربی مسابقات فوتبال کشورهای عرب را با نام «خلیج» برگزار می‌کردند و نام جعلی "خلیج ع ر ب ی" را به کار نمی‌بردند. نهادها و مسئولان سازمان‌های جهانی هم برای جلوگیری از جنجال، حد وسط را در این زمینه می‌گرفتند اما حالا که فیفا دست بیعت با کشورهای شیخ‌نشین عربی داده است، برگزاری این رویداد با نام مجعول، سخت نیست.

فدراسیون فوتبال ایران چند هفته قبل نسبت به اقدام اینفانتینو برای به کار بردن این نام مجعول اعتراض کرد و بعد نام جام حذفی را به جام خلیج فارس تغییر داد اما بیانیه فدراسیون آنقدرها که باید تند و تیز نبود و اقدامی نبود که بتواند به فیفا برای جلوگیری از به کار بردن این نام جعلی و به رسمیت شناختن آن نهیب بزند.

بیشتر بخوانید:

اعتراض فدراسیون فوتبال به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس

برگزاری جام حذفی به نام "خلیج فارس" + برنامه مسابقات

تاج: موضع ما برای خلیج فارس، قاطع است/ مراکشی‌ها واقعا مرد هستند

دستور وزیر ورزش برای پیگیری تحریف نام «خلیج فارس» در مسابقات کشورهای عربی

حالا بعد از چند هفته و اتمام مسابقات، باز هم اینفانتینو در حال خوش‌رقصی برای کشورهای عربی است و نام مجعول را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نشر داده است تا نشان دهد برای او پول‌های نفتی سران عرب خلیج فارس جذاب‌تر است.

البته این خاصیت نظام سرمایه‌داری است که هر چیزی را می‌توان معامله کرد. در دنیایی که "مدافعان صلح،" به طور هم‌زمان به طرف‌های جنگ، سلاح و مهمات می‌فروشند، معامله بر سر تغییر تاریخ سایر ملت‌ها کار چندان سختی نیست. پول و قدرت عامل اصلی در نفوذ نمایندگان کشورها در نهادهای بین‌المللی است. برای عرب‌ها که بازوهای مالی نهادهای بزرگ دنیا هستند و سهم بزرگی از قراردادهای تبلیغاتی را برای فیفا و یوفا در اختیار دارند، پیروزی در میدان دیپلماسی کم‌دردسرتر خواهد بود.

تنها راه موجود برای ایران درباره برگزاری این رویداد با این نام جعلی و حداقل جلوگیری از به رسمیت شناختن این نام، پیگیری پرونده در نهادهای قضایی بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری است که در لاهه هلند قرار دارد.

البته نمی‌توان سرمایه‌گذاری کشورهای عربی برای تحریف تاریخ و سند زدن نام "خلیج‌فارس" با یک عنوان جعلی را در حد و اندازه‌های جهان فوتبال تقلیل داد چرا که اکنون با سیاستمداران و شاهزادگان عربی مواجه هستیم که با رییسان دولت‌های ابر قدرت برای کمک به تحریف تاریخ، لابی کرده‌اند. با این حال، با وجود این که فقط فدراسیون فوتبال نیست که باید حق تاریخی و قانونی ایران را دنبال کند و نگاه‌ها به وزارت ورزش، وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران هم معطوف است - که به هر نحو ممکن و از طریق دیپلماسی و نهادهای قضایی، جلوی یک تحریف تاریخی بزرگ را بگیرند - فدراسیون فوتبال ایران نخستین سنگر دفاع از هویت "خلیج فارس" و نام تاریخی‌اش در برابر تحریف آشکار نهادهای بین‌المللی فوتبال از جمله فیفاست و باید با جدیت بیشتری در این زمینه اقدام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۰:۳۰

تورا به خدا زودتر اقدام کنید اونا نقشه هارو تغییر دادن گوگل مپ رابزنیدزیر نام خلیج فارس خلیج عربی ثبت شده این اقدام جدی میطلبه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۳ ۱۰:۰۰

چون ساحل مثلاً قشنگ تری دارن بیخیال اسم خلیج فارس بشیم?بعدش تو ویزای بن زاید رییس امارات نوشته بود خلیج فارس،،خلاصه تاریخ اینقدر گواه اسم این خلیج بنام خلیج فارس داره که چندتاکشور فسقلی ورئیس پول پرست یک نهاد فوتبالی نمیتونه تغییری حاصل کنه مهم اینه ناوهای آمریکایی وقتی میان تواین خلیج به فارسی باید سوالات راجواب بدن،،،اون کوچولوها که آمریکا عددی حسابشون نمیکنه فقط هرماه پول مفت نفت امارات وعربستان وعراق رامیخوره ومیخنده

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۲:۱۷

چرا نمیخواهیم واقعیت را بپزیریم به ساحل انها نگاه کنیم و زندگی برای ملتهای انها بعد نگاه خودمان کنیم ...

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۴:۲۶

چرا سفیر عراق را احضار نکردید شاید کشورهای عربی پولدار یه عده ای رو هم از پول سیر کرده باشند!

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۴:۴۳

هیچ کس نیست!!!

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۵:۰۴

این مسئله یک عزم جدی و ملی می خواهد که دولتمردان ما آن را با جدیت دنبال کنند اینکه رئیس فیفا واژه جعلی را به کار ببرد و حتی خود او نیز از این قضیه آگاهی کامل داشته باشد دقیقا مشخص است اتاق فکر پشت این قضیه قرار دارد پس بنابراین تا دیر نشده مسئولین کشورم دست بجنبان ند که یک سرقت تاریخی اتفاق نیفتد و تا زمانیکه مسئولین فدراسیون وای اف سی به دنبال صندلی ها و جایگاهشان باشند مطمئن باشید که آقای تاج کفاشیان هیچگونه دفاع قدرتمندی از نام خلیج فارس نخواهند کرد به امید روزی که تاریخ حقایق را پنهان نکند

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۵:۵۲

سکوت فوتبالیست‌ها علامت رضایت آنان هست غیر از وریا همه ساکت اند مبادا اعتراض به اینفانتینو بر بخوره فقط کنعانی سخنگو جواب بدهد

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۶:۱۵

خلیج تا ابد فارس... خلیج فارس... تنگه هرمز... تنگه باب المندب.... و..

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۷:۱۲

گاش اینهمه که به فکر به اسم یک یک مشت آب بودید!!!! به فکر کاخ نشینان که با پول مستضعفین، هر کاری میکنن، بودید

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۲ ۱۷:۲۱

جناب تاج وحسین شریعتمداری با بستن تنگه هرمز

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۳ ۰۰:۲۸

وقتی که سر خیلی از مسایل کوتاه بیایی آخرش همینه مثل فیلم ضد ایرانی سیصد که چه راحت از آن گذشتن تا کی باید در برابر کشورهای عربی کوتاه بیاییم چون همسایه هستیم آیا آنها رعایت میکنند لااقل داخل پاسپورتهای ورودی هر کسی که وارد ایران میشود مهر خلیج فارس را حک کنند

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۳ ۰۷:۲۰

علی دایی و علی کریمی ویحیی گل محمدی ا ز نام خلیج فارس دفاع میکنند!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۳ ۱۰:۱۶

یکی هم تعیین کنید برای گرانی‌ها اختلاس ها آلودگی هوا بی آبی و هزار بدبختی دیگه مردم

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۲۱:۰۱

آقای تاج مراکشی هاهرچند مردباشن کوری شفا نمی‌دهند ماخودمان بایدراه رفتن یادبگیرند وببینیم برای چکار آمده ایم