• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۱:۰۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1401110100785
  • خبرنگار : 71619

شروع جشنواره‌های فجر با تئاتر، رفع ابهام «هفت» و صدایی از جشنواره موسیقی فجر

شروع جشنواره‌های فجر با تئاتر، رفع ابهام «هفت» و صدایی از جشنواره موسیقی فجر

بهمن ماه سال ۱۴۰۱ همزمان با افتتاحیه و آغاز بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر، فراخوانی درباره جشنواره موسیقی فجر و رفع ابهامات برنامه «هفت» آغاز شد.

به گزارش ایسنا، چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر آغاز جشنواره‌های فجر شد و مراسم افتتاحیه  آن با برگزاری دو بزرگداشت و معرفی برگزیدگان سه بخش از این رویداد در حالی روز شنبه برگزار شد که اجراهای صحنه‌ای و خیابانی آغاز و داوران این جشنواره معرفی شدند.

از طرفی ویژه‌برنامه رادیویی و تلویزیونی «تئاتر ۴۱» از یکم بهمن ماه همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر فجر، از شبکه رادیویی نمایش و شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

همچنین در روز شروع فعالیت جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر، مروری بر دوره دهم آن داشتیم که در ایام فجر سال ۱۳۷۲ برگزار شد و قطب‌الدین صادقی نمایش «بهرام چوبینه» را در این دوره به اجرا درآورد، همچنین آتیلا پسیانی و محمد چرم‌شیر در ادامه همکاری‌های خود در گروه تئاتر بازی نمایش «بودن یا نبودن» را اجرا کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز با راه‌اندازی صفحه‌ ویژه‌ای برای جشنواره‌های فجر ۱۴۰۱، اخبار، گزارش‌ها و تصاویر مربوط به این رویدادهای فرهنگی هنری را به صورت مجزا برای علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی می‌کند. صفحه ویژه جشنواره‌های فجر ۱۴۰۱ از شنبه ـ یکم بهمن‌ماه ـ کار خود را آغاز کرده و فعالیت آن تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

در این صفحه، جدیدترین خبرها ، گفت‌وگوها و گزارش‌ها مربوط به جشنواره‌های تئاتر، فیلم، موسیقی، هنرهای تجسمی و شعر فجر ۱۴۰۱ به تفکیک منتشر می‌شود و قابل رؤیت است. همچنین گزارش‌های تصویری، ویدیویی و اینفوگرافیک جشنواره‌ها هم در بخش‌های جداگانه‌ای قابل دسترسی است. برای ورود به این صفحه اینجا را کلیلک کنید.

خاطره‌بازی با جشنواره‌ای که هنوز مبهم است

کمتر از دو هفته تا شروع چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده و امسال قرار است پس از چند دوره که جشنواره فقط مختص سینمای ملی ایران بود، بار دیگر به صورت بین‌المللی برگزار شود. در مدت زمان کوتاهِ تا شروع این رویداد هنوز جزئیات مهمی مثل اسامی فیلم‌ها منتشر نشود؛ هر چند برای این موضوع به دلایلی همچون آماده نبودن آثار و درخواست سازندگان آن‌ها برای زمان بیشتر اشاره می‌شود. با این حال در روزهایی که به یکی از خاص‌ترین دوره‌های جشنواره فجر نزدیک می شویم مروری داشتیم بر برخی از لحظه‌های خاطره‌انگیز جشنواره که شادی و غم و اشک و خنده را با هم داشتند.

به علاوه این‌که همزمان با برپایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای اولین بار در شهرهای پرند و قرچک جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد و همزمان با این رویداد پردیس‌های سینمایی این شهرها افتتاح خواهد شد. همچنین برای اولین بار پردیس سینمایی اطلس در منطقه یک تهران میزبان فیلم های جشنواره خواهد بود.

«هفت» رفع ابهام شد

«هفت» برنامه تلویزیونی است که در چند سال گذشته و دوره‌های مختلف، با مجری‌های متنوع، به مباحث سینمای ایران توجه داشته که در جریان جشنواره فیلم هر سال به اوج رونق خود می‌رسد. این برنامه اما گاهی با وقفه‌ها و حاشیه‌ها چیزی در حد توقف پخش برای مدتی به نسبت طولانی همراه بوده است، اما در روزهای اخیر معاون سیما از شروع دوباره این برنامه خبر داد در حالیکه ابهاماتی درباره آن وجود داشت، از جمله این‌که سکان‌دار این سری از برنامه «هفت» چه کسی است. این در حالی بود که روز شنبه به این حاشیه‌ها و ابهامات پایان داده شد.

سرانجام بهروز افخمی به عنوان مجری«هفت» انتخاب شد و او درباره اجرای این برنامه تلویزیونی به ایسنا گفت: با خودم فکر کردم امسال که جشنواره‌ تغییراتی کرده، خوب است یک دوره‌ دیگر دون‌کیشوت بازی دربیاورم.

صدایی از جشنواره موسیقی فجر 

یکی دیگر از جشنواره‌های فجر مختص به جشنواره موسیقی است که تا امروز خبری رسمی از آن منتشر نشده بود و تازه‌ترین خبر درباره برگزاری این جشنواره، اعلام فراخوان ثبت‌نام اصحاب رسانه برای حضور و پوشش خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود. سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

فیلترینگ اینستاگرام دلیل تعطیلی تئاتر؟ 

در چند ماه اخیر، شاهد توقف جریان تئاتر بودیم که شماری از جمع تئاتری‌ها به این موضوع معترض بودند و بر این عقیده بودند ه تئاتر هم مانند تمامی شماغل باید جریان داشته باشد و تا هنرمندان این عرصه هم بتوانند امرارمعاش کنند و این نسخه اشتباهی است که برای تئاتر می‌پیچند. محمد حاتمی ـ کارگردان و بازیگر تئاترـ نیز از این وضعیت گله‌مند است و به ایسنا گفت: نمی‌دانم این حکم از کجا صادر شده که فیلترینگ اینستاگرام باید باعث تعطیلی کار ما شود. این پرسش من است که نظریه تعطیلی تئاتر در شرایط فعلی ، از کجا نشات گرفته است؟

تحریم از نگاه مدیران برلین

همچنین در روزهای گذشته هم خبرهای تلخی درباره تحریم سینمای ایران در جشنواره برلین که به‌عنوان یکی از سیاسی‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان شناخته می‌شود، شنیده شد؛ بر این اسا تمامی کمپانی‌های فیلمسازی، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ایرانی اجازه حضور در دوره آتی این رویداد سینمایی را نخواهند داشت. حال مدیران جشنواره برلین در گفت‌وگویی درباره دوره آتی این رویداد سینمایی و ساز وکار تحریم سینمای روسیه و ایران صحبت کردند. مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

نقد به جایزه «جلال» وارد است؟

جایزه ادبی «جلال» (جلال آل احمد) یکی از جایزه‌های ادبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه‌گذاری شده‌ است. این جایزه که به نام جلال آل احمد نویسنده مشهور ایرانی نام‌گذاری شده‌ و از سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرده است، گران‌ترین جایزه ادبی ایران است. ابتدا قرار بود این جایزه به برگزیدگان خود ۱۱۰ سکه بدهد که در اولین دوره برگزاری خود، اعلام کرد در هیچ‌کدام از رشته‌های داستان کوتاه، رمان، نقد ادبی و تاریخ، برگزیده ندارد و به اعلام آثار شایسته تقدیر اکتفا کرد. این موضوع در سال‌های بعد هم تکرار شد و کم پیش آمده، نویسنده‌ای گران‌ترین جایزه را با خود به خانه ببرد. از این رو انتقادهای زیادی به این ماجرا شده است که دبیر علمی جایزه «جلال» درباره این نقدها به ایسنا چنین گفت: در طول فرایند داوری، هرگز محدودیت و منعی در دادن جایزه و هیچ تذکری نسبت به نداشتن برگزیده در جهت کاهش هزینه‌ها نداشتیم.

باستان‌شناسان حکم نابجا دادند؟

یکی از دغدغه‌های این روزها برای دوستداران میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست، آبگیری سد «چم‌شیر» است، با آبگیری این سد، محوطه‌ گسترده‌ای از دوره ساسانی برای همیشه غرق خواهد شد. با این حال با اعلام کفایت مطالعات باستان‌شناسی در حوضه سد چم‌شیر در هفته‌های پایانی دی‌ماه ۱۴۰۱ و آماده‌سازی سد برای آبگیری، مدیر پیشین پروژه مطالعات باستان‌شناسی «چم‌شیر»، حکم پایان مطالعات باستان‌شناسی در چم‌شیر را «نابجا» خواند و گفت: می‌خواهند پروندۀ منطقه‌ای بکر از نظر باستان‌شناسی که می‌توانست پاسخگوی پاره‌ای از ابهام‌های تاریخی و فرهنگی این سرزمین باشد را با وضعی نامطلوب‌ ببندند.

رد پای معماری ایرانی در «تاج‌محل»

در سالروز پایان ساخت عمارت تاج‌محل گزارشی از معماری این سازه معروف داشتیم که  یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. گیوین هامبلی، نویسنده کتاب «شهرهای هندوستان گورکانی»، نوشته است که ریشه‌های ایرانی تاج‌محل، نخستین و پایدارترین برداشتی خواهد بود که یک دانش‌پژوه رشته معماری اسلامی با دیدن این بنای یادبود حاصل می‌کند. به نظر او، تاج‌محل نمونه‌ای از معماری صفوی است و در واقع، نمایانگر حد اعلای نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است. هامبلی با استناد به سخنان هرمان گوتز، کارشناس تاریخ هنر، گفته است: «تاج‌محل از بهترین نمونه‌های معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شده ‌است.»

دست آخر این‌که مراسم بدرقه پیکر استاد شهروز ملک آرایی روز یکشنبه (دوم بهمن ماه) ساعت ۱۰ صبح از محل سالن عروجیان بهشت زهرا (س) به سمت قطعه هنرمندان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha