• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401110201179
  • خبرنگار : 50107

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان:

سرما به مزارع زعفران خراسان رضوی خسارت وارد کرد/گلخانه‌های استان بیشترین آسیب را دیده است

سرما به مزارع زعفران خراسان رضوی خسارت وارد کرد/گلخانه‌های استان بیشترین آسیب را دیده است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه محصول زعفران به شدت تحت تاثیر اقلیم به ویژه ۲ پارامتر درجه حرات و بارندگی است، گفت: با توجه به سرمای سخت اخیر استان، مزارع زعفران آسیب دیده‌ و دوره رشد آن‌ نیز متوقف شده است. افت شدید درجه حرارت در روند زندگی این محصول تغییراتی ایحاد کرده و بر عملکرد آن تاثیر گذاشته است.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خسارات وارد شده به محصولات کشاورزی خراسان رضوی به دلیل برودت اخیر هوا در استان اظهار کرد: با ورود سامانه پرفشار سیبری، میانگین دما در ۶ روز منفی ۱۲.۲ درجه سانتیگراد ثبت شده است. با بارش برف هم بسیاری از محصولات زیر پوشش آن قرار گرفت و به این دلیل که اختلاف دمای زیر و بالای برف بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد متفاوت است، محصولات دچار آسیب زیادی نمی‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر کارشناسان سازمان در حال ارزیابی خسارات کشاورزان هستند. تا زمانی که برف برطرف و هوا گرمتر نشود، نمی‌توان در خصوص خسارت‌ها ارزیابی دقیقی ارائه داد.

سرما ۲۲ میلیارد تومان به محصولات گلخانه‌ای فریمان خسارت وارد کرده است

ساربان با بیان اینکه بیشترین خسارت‌ها در بخش کشاورزی مربوط به گلخانه‌ها بود، عنوان کرد: در فریمان علی‌رغم اینکه قطع گاز رخ نداد و در روزهای اول افت فشار گزارش نشد، حدود ۱۷ هکتار گلخانه آسیب دید. محصولات این گلخانه‌ها عمدتا گوجه‌فرنگی، فلفل، گل‌های زینتی، سبزی و صیفی‌جات بوده است. در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ تن از محصولات گخانه‌ای در این شهر از بین رفته و معادل ۲۲ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: گندم، جو و کلزا اصلی‌ترین محصولات کشاورزی استان است. بابت ورود آسیب به این محصولات چندان نگرانی وجود ندارد. البته برای مزارع کلزا که دیرتر کشت شد، نگرانی‌هایی هست. اگر این محصول به موقع کشت شود، خسارت جدی بابت سرما به آن وارد نخواهد شد. در حال حاضر اکثر محصولات بهاره که دیرتر کشت شد، دچار خسارت شده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha