• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401110201181
  • خبرنگار : 50177

یک متخصص بیماری‌های عفونی:

واکسنی که به لحاظ ژنتیکی به ویروس‌های BQ۱ , XBB نزدیک باشد تزریق شود

واکسنی که به لحاظ ژنتیکی به ویروس‌های BQ۱ , XBB نزدیک باشد تزریق شود

ایسنا/لرستان یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: واکسنی که به لحاظ ژنتیکی به ویروس‌های BQ۱ , XBB نزدیک باشد تزریق شود.

دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سویه جدید کرونا ویروس نیاز است افراد پنج نکته کلیدی همچون عدم حضور در تجمعات، زدن ماسک در مکان‌های سربسته، شستن دست‌ها و در مجموع رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا واکسن کرونا ویروس تمام مراحل تاییدیه را نداشته و دچار ضعف‌هایی بوده، اما با تزریق واکسن میزان مرگ و میرها کاهش یافته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با توصیه به افرادی که نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کرده‌اند، اظهار کرد: بهتر است این افراد رعایت نکات بهداشتی را داشته باشند تا بدن بتواند با تزریق واکسن به ایمنی لازم برسد و مجددا دچار بیماری آن هم از نوع شدید نشوند.

ناظر تصریح کرد: افرادی که دچار کرونا ویروس می‌شوند باید از مواد غذایی مطمئنی استفاده و در برنامه تغذیه‌ای خود از سبزیجات و میوه‌جات بیشتر مصرف کنند و استراحت کافی داشته و از خوردن غذاهای سرخ‌کردنی پرهیز تا شانس ایجاد آمبولی کمتر شود.

وی ادامه داد: عوارض واکسن کرونا ویروس با نوشیدن مایعات، استراحت کافی و تغذیه مناسب کمتر می‌شود و واکسن‌هایی که نیاز است تزریق شوند باید براساس سویه جدید باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: مدرنا و جانسون تغییرات لازم را براساس ویروس جدید ایجاد کردند و این دو واکسن به لحاظ علمی مورد تایید هستند.

ناظر بیان کرد: تغییراتی هم روی واکسن پاستور پلاس انجام شد و چنانچه ادامه پیدا می‌کرد گزینه خوبی برای مقابله با امیکرون می‌شد.

وی اضافه کرد: امیکرون، BQ۱ و XBB جهش ژنتیکی داشته‌اند و ضرورت دارد واکسنی تزریق شود که به لحاظ ژنتیکی به BQ۱ , XBB نزدیک باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: تزریق واکسن‌کرونا ویروس در کشورمان سبب کنترل و مهار بیماری شد و در حال حاضر سویه جدید شدت پیدا نکرده که بخواهیم در مورد آن اظهارنظری انجام دهیم اما باز توصیه می‌شود مردم موازین بهداشتی را رعایت و حتی‌الامکان از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha