• دوشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401110302116
  • خبرنگار : 71592

آینده عملیات نظامی ترکیه در سوریه در میان ازسرگیری گشت‌زنی آمریکا و قسد

آینده عملیات نظامی ترکیه در سوریه در میان ازسرگیری گشت‌زنی آمریکا و قسد

تحلیلگران معتقدند، از سر گیری گشت زنی‌های مشترک آمریکا و نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال سوریه به عملیات نظامی ترکیه در سوریه پایان نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی۲۱، نیروهای آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه گشت‌زنی‌های مشترک با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) را از سر گرفتند که به دلیل عملیات «پنجه شمشیر» ترکیه علیه مواضع «یگان‌های مدافع خلق کرد» و «حزب کارگران کردستان» "پ.ک.ک" در نوار مرزی کاهش یافته بود.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، به منظور ممانعت از سازمان دهی مجدد داعش، گشت زنی‌های مشترک با نیروهای سوریه دموکراتیک را به طور کامل در شمال سوریه از سر گرفته است.

تحلیلگران نظامی بازگشت گشت‌زنی مشترک بین نیروهای آمریکایی در ائتلاف بین‌المللی و "قسد" را به بازگشت آرامش در شمال شرق سوریه مرتبط می‌دانند، اگرچه تهدیدات ترکیه برای آغاز عملیات زمینی همچنان وجود دارد.

فایز الاسمر، تحلیلگر نظامی می‌گوید، بازگشت گشت‌ها به وضعیت قبلی پس از تهدید به توقف هماهنگی عملیاتی با ائتلاف بین‌المللی و نارضایتی نیروهای سوریه دموکراتیک از موضع ضعیف آمریکا و واکنش‌های آن به عملیات ترکیه صورت گرفت.

عملیات نظامی پنجه شمشیر ترکیه ۲۰ نوامبر شروع شد و همزمان ارتش این کشور با توپخانه مواضع و مقرهای نیروهای سوریه دموکراتیک را در شمال سوریه هدف قرار داد.

الاسمر تاثیر فعال‌سازی مجدد گشت‌های مشترک بر تصمیم ترکیه در مورد آغاز عملیات زمینی در شمال شرق سوریه و اجرای تهدیدات آنکارا مبنی بر خروج نیروهای قسد از مرز تا فاصله ۳۰ کیلومتری را بعید دانست. اسعد الزعبی، تحلیلگر نظامی هم این مساله را تایید کرده و گفت، گشت زنی‌های مجدد به منزله پایان عملیات ترکیه نیست.

الزعبی گفت، گشت زنی‌های مشترک ائتلاف بین‌المللی و قسد یک مانور آمریکایی است تا به نیروهای سوریه دموکراتیک در مورد کاهش تنش در منطقه اطمینان دهد زیرا نفع واشنگتن مخصوصا در حال حاضر با ترکیه است نه با یگان‌های کرد.

انس الشواخ، پژوهشگر سوری گفت، این گشتی زنی‌های مجدد تنها یک پیام دارد اینکه آمریکا وعده داده تنش در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک کم باشد؛ اما لغو عملیات ترکیه بعید است.

وی افزود، واشنگتن در توجیه حضور خود در خاک سوریه و حمایتش از قسد کاملا روشن است که آن را به مبارزه با داعش به دست شریک محلی خود قسد ربط می‌دهد.

عبدالله الاسعد، تحلیلگر نظامی نیز گفت که بازگشت کامل هماهنگی بین آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه پیامی به ترکیه است که همکاری و هماهنگی بین آمریکا و نیروهای سوریه دموکراتیک تغییر نخواهد کرد.

وی معتقد بود که بازگشت گشت‌ها نشانه اصلی به تعویق انداختن عملیات مورد انتظار ترکیه خواهد بود، به ویژه که فشار زیادی از سوی روسیه و آمریکا بر ترکیه برای عقب نشینی از عملیات وجود دارد. این عملیات فعلا می‌تواند به تعویق بیفتد، اما نمی‌توان انتظار داشت که از سوی آنکارا لغو شود.

الاسمر درباره دلایل بازگشت گشت‌های مشترک توضیح داد که پس از آن که آنکارا به نیروهای آمریکایی و روسیه برای اجرای تعهدات خود و موفقیت تلاش‌هایشان برای عقب راندن نیروهای سوریه دموکراتیک مهلت داد، هماهنگی مجدد یک رویه میدانی طبیعی برای توقف عملیات زمینی ترکیه محسوب می‌شود.

با وجودی که ترکیه و آمریکا هر دو عضو ناتو هستند؛ اما این کشور بر حمایت از "قسد" اصرار دارد که آنکارا آن را در لیست گروه‌های تروریستی طبقه بندی کرده و با توجه به حضور در مرز سوریه و ترکیه آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

الاسمر درباره دلایل اصرار آمریکا بر حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک گفت: حمایت واشنگتن در چارچوب جنگ نیابتی انجام می‌شود تا حضور نیروهای خود را در سوریه حفظ کرده و از تلفات نیروهای خود در مبارزه با داعش جلوگیری کند، پنتاگون «قسد» را در اجرای استراتژی و اهداف موقت خود، بازوی خود قرار داده است.

وی گفت، احتمال دارد آمریکا از نیروهای سوریه دموکراتیک بی‌نیاز شده و آنها را به دست ترکیه و دولت سوریه بسپارد؛ کاری که با حامیان خود در افغانستان کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha