• سه‌شنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401110402632
  • خبرنگار : 50250

سدهای چهارمحال و بختیاری، منتظر ذوب برف برای احیا

سدهای چهارمحال و بختیاری، منتظر ذوب برف برای احیا

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که چهارمحال و بختیاری با اختاپوس خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، بارش‌های پاییز و زمستان در سال آبی جاری نویدبخش آغاز سال‌های پربارش بود، اما باید دید این بارش‌ها ادامه پیدا می‌کنند یا اینکه هم‌چنان باید با بحران کم‌آبی مواجه باشیم، وضعیت اکثر سدهای کشور بحرانی است و باید دید بارش‌های اخیر توانسته تاثیری بر حجم آب مخازن سدها داشته باشد.

به گزارش ایسنا، چهارمحال و بختیاری در تابستان سال‌جاری با بحران تامین آب شرب مواجه شد و اوج این بحران با قطعی بیش از ۱۰ روزه آب در محلات مختلف شهرکرد به اوج خود رسید، ظرفیت ذخیره آب پشت سدها یک شاخص برای گذر از بحران کم‌آبی در تابستان سال آینده محسوب می‌شود.

سال گذشته ارتفاع یخچال‌های طبیعی در چهارمحال و بختیاری تقریبا صفر بود، بنابراین منابع آبی استان تغذیه نشدند و این مسئله بحران کم‌آبی را در چهارمحال و بختیاری تشدید کرد.

سدهای خاکی در چهارمحال و بختیاری تاثیر بسزایی در کنترل روان‌آب‌ها و همچنین تغذیه منابع آب زیرزمینی در استان دارند، در بارش‌های پاییزه اکثر سدهای خاکی استان به‌طور کامل آبگیری شدند و آب موجود در سدها نیز به داخل زمین نفوذ کرد.

ذوب برف موجود در ارتفاعات همچنین تاثیر بسزایی در افزایش دبی آب چشمه‌ها و آب‌های سطحی دارد، ارتفاع برف اکنون به بالای یک متر در شهر چلگرد رسیده است و قطعا ارتفاع برف در ارتفاعات بیش‌تر از این میزان است و برودت هوا ماندگاری برف را افزایش داده است.

قطعا استفاده بهینه از بارش‌های سال‌جاری می‌تواند کمک بزرگی به تغذیه منابع آب زیرزمینی، سطحی و همچنین ذخیره آب در مخازن سدها بکند و باید بتوانیم در فصول گرم سال به بهترین نحو از این منابع استفاده کنیم.

آخرین وضعیت سدهای چهارمحال و بختیاری

وحید تقوی‌نژاد- رئیس گروه دفتر بهره‌برداری از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بارش برف در استان، اظهار کرد: بارش برف تاکنون تاثیر چندانی بر ورودی سدها و منابع آبی سطحی استان نداشته است.

وی با بیان اینکه مدیریت سه سد چغاخور، سورک و ناغان تحت اختیار شرکت آب منطقه‌ای در چهارمحال و بختیاری است، عنوان کرد: گنجایش ذخیره سد چغاخور در استان ۵۹.۲۹ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۲۵.۲۱ میلیون متر مکعب حجم آب دارد و معادل ۴۳ درصد مخزن این سد پُر است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته موجودی آب مخزن سد رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

تقوی‌نژاد در خصوص آخرین وضعیت سد ناغان در شهرستان کیار، توضیح داد: گنجایش ذخیره این سد ۵ میلیون متر مکعب می باشد که در حال حاضر ۹۹۰ هزار مترمکعب حجم آب این سد است که نشانگر این است که ۲۰ درصد مخزن این سد موجودی آب دارد، در سال گذشته در این زمان موجودی آب سد ۷ درصد بود و اکنون ذخیره سد رشد ۱۶۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

رئیس گروه دفتر بهره‌برداری از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به آخرین وضعیت سد سورک، گفت: حجم مخزن این سد ۲۷ میلیون متر مکعب است که با احتساب ۶۵۰ هزار متر مکعب موجودی آب، این سد دو درصد پُر است نسبت به سال گذشته در این زمان تغییر نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با ذوب برف در چند ماه آینده پیش‌بینی می‌شود که وضعیت سدهای چغاخور، سورک و ناغان بهبود پیدا کند.

در حال حاضر تنها ۲۰ درصد مخازن سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری پُر است

بختیار احمدی‌فرد- رئیس اداره آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آخرین وضعیت سدهای خاکی استان در پی بارش‌های اخیر، اظهار کرد: بارش‌های پاییز که عمدتا به‌صورت باران بود، به سرعت موجب پر شدن مخازن سدهای خاکی استان و سپس نفوذ آن‌ها به منابع آب زیرزمینی شد.

وی افزود: بارش برف تا زمانی‌که تبدیل به روان‌آب نشود، تاثیری بر پُر شدن مخازن سدهای خاکی استان ندارد، در حال حاضر تنها ۲۰ درصد مخازن سدهای خاکی چهارمحال و بختیاری دارای آب است.

احمدی‌فرد با بیان اینکه ۱۱۰ سازه سد خاکی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود با تامین اعتبار در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ سد خاکی دیگر در استان احداث شود.

رئیس اداره آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: قطعا روان‌آب ناشی از ذوب شدن برف در ماه‌های آینده بر ورودی سدهای خاکی استان نیز تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha