• سه‌شنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401110403126
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ثبت آیین سحرخوانی روستای پنداس در میراث فرهنگی ناملموس

ثبت آیین سحرخوانی روستای پنداس در میراث فرهنگی ناملموس

ایسنا/اصفهان  معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از ثبت آیین سحرخوانی روستای پنداس در فهرست میراث فرهنگی ناملموس خبر داد.

عباس ترابزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روستای تاریخی پنداس کاشان، دارای آیین‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی غنی است که هر کدام به تنهایی می‌تواند میراثی گرانبها از گذشتگان باشد تا برای آیندگان به یادگار بماند.

وی افزود: سحرخوانی ماه رمضان، بارزترین آیین مردم روستای پنداس است که بر اساس یک سنت دیرینه، پیش از آغاز سحر از ‌بام منزل خود یا قدم زدن در کوچه‌های روستا با خواندن اشعار محلی و مذهبی مردم را بیدار می‌کنند و گاهی نیز با زدن درهای خانه‌ها، بیدارباش همگانی را اعلام می‌کنند.

مسئول ثبت پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس گفت: تاکنون ۴۱ رویداد فرهنگی، مذهبی شهرستان کاشان در فهرست میراث  فرهنگی ناملموس به ثبت ملی و دو اثر نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ترابزاده تصریح کرد: قلعه چهار برج صفویه تک برج دیده‌بانی دوره قاجار و بقعه ابامحمودالدین انصاری سه اثر تاریخی روستای پنداس است که تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گفت: مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه‌کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح‌گردانی و مهارت سفره‌بافی شهر کامو و چوگان،گویش تعزیه‌خوان‌های روستای نشلج، آیین اسفندی و مهارت پخت غذای دونجه روستای آزران مطالعات و مستندنگاری شده و در دست بررسی برای ثبت ملی است.

همچنین دهیار روستای پنداس گفت: برنامه پنج ساله‌ای برای رسیدن به توسعه  پایدار روستا تدوین شده که خود را ملزم به حفظ آیین‌ها و سنت‌ها دانسته و تمام توان خود را برای این میراث غنی به‌عنوان گنجینه‌های ارزشمند حفظ کنیم.

 محمد محمدی سده افزود: آیین و سنت سحرخوانی روستای پنداس آیین جاودانه‌ای است که ریشه در تاریخ این روستا دارد و سحرخوانان در نقطه‌ای به نام «بوم‌جار» یعنی «محلی برای جار زدن و مکانی که حکم اطلاع رسانی برای اهالی» را داشته اذان می‌گفتند.

وی اظهار کرد: بوم جار، نقطه مرکزی روستا بوده که صدا پس از برخورد به کوه‌های اطراف در تمام روستا پخش شده و به وضوح شنیده می‌شود و  سحرخوان ها با خواندن شعرهای خواجه عبدالله انصاری و بابا طاهر، مردم روستا را بیدار می‌کنند.

دهیار روستای پنداس گفت: امیدواریم که راه‌اندازی اولین دفتر میراث‌بانی کشور در روستای پنداس با توجه به ارزش میراث فرهنگی، طلایه‌دار معرفی، اشاعه و حفاظت از میراث فرهنگی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha