• سه‌شنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401110403150
  • خبرنگار : 71616

چالش جدیدی برای مصرف‌کنندگان واقعی خودرو

بلوکه شدن وجه خودروها؛ راه‌حل غلط برای صورت مسئله‌ای غلط

بلوکه شدن وجه خودروها؛ راه‌حل غلط برای صورت مسئله‌ای غلط

با اجرایی شدن شرط بلوکه شدن وجه خودروها در طرح‌های فروش خودروسازان به‌ عنوان پیش شرط ثبت‌نام که با هدف واقعی‌تر شدن تقاضاها و حذف دلالان شکل گرفته، علاوه بر اینکه به نظر می‌رسد، دلالان را حذف نخواهد کرد بلکه برای همان متقاضیانی که مصرف‌کننده واقعی هستند هم به چالش جدید تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، گروه خودروسازی سایپا در آخرین طرح فروش خود در قالب پیش‌فروش یکساله برای چهار محصول خودرو، شرط تعریف حساب وکالتی را اجرایی کرد. بر اساس این شرط که با هدف واقعی‌تر شدن تقاضا و حذف تقاضاهای کاذب در نظر گرفته شده دلالان از این چرخه کنار رفته و مصرف‌کننده واقعی از این فروش‌ها بهره‌مند خواهند شد.

بر اساس این محدودیت، تنها افرادی (البته تنها متقاضیات عادی) که وجه خودرو در حساب بانکی‌آن‌ها موجود و توسط بانک مسدود شده است، می‌توانند در فرآیند ثبت‌نام شرکت کنند.

هر چند که نهادهای ذی‌ربط این محدودیت‌ را با این هدف برنامه‌ریزی کرده‌اند که شرایط برای مصرف‌کننده واقعی مهیا شود و تقاضاها به سمت واقعی‌تر شدن حرکت کند، اما موضوع مهمی که در این تصمیم دیده نشده این است که تعداد بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان که از قضا همین مصرف‌کننده‌های واقعی هستند و توان خرید از بازار آزاد ندارند و از همین روی بارها و بارها در صف انتظار برای برنده شدن باقی مانده‌اند، منتظر هستند تا چنانچه قرعه به نام این افراد افتاد و برنده این بخت‌آزمایی شدند، برخی سرمایه‌های خود همچون طلای خود یا همسران، خودرو قبلی (که مشمول شرایط فرسودگی هم نیست تا بتواند از ظرفیت طرح جایگزینی خودروهای فرسوده استفاده کند) و... بفروشند و ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

با اعمال این شرط هم، باز همان دلالان سرمایه‌داری که پیش‌از این اقدام به خرید کارت ملی‌های اجاره‌ای می‌کردند، وجه خودرو را به حساب اجاره‌کننده واریز خواهند کرد تا بتواند ثبت‌نام کند؛ بنابراین باز هم صف قرعه‌کشی پر از دلالان سرمایه‌دار خواهد ماند حال با اعمال این محدودیتِ تضمیمن وجود وجه خودرو در حساب مشتری، اگر مصرف‌کننده واقعی دیگر سرمایه خود را فروخت و برنده نشد و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی که ارزش ریال کمتر می‌شود، چه تکلیفی خواهد داشت؟. این فرد دیگر نمی‌تواند با آن پول، همان طلا یا کالای دیگر خود را خریداری کند!

بر این اساس با اعمال این شرط هم، باز همان دلالان سرمایه‌داری که پیش‌از این اقدام به خرید کارت ملی‌های اجاره‌ای می‌کردند، وجه خودرو را به حساب اجاره‌کننده واریز خواهند کرد تا بتواند ثبت‌نام کند؛ بنابراین باز هم صف قرعه‌کشی پر از دلالان سرمایه‌دار خواهد ماند؛ بنابراین  لاتاری ملی، همان لاتاری ملی خواهد بود.

یک کارشناس خودرویی: صورت مسئله که ایراد دارد، راه‌حل‌ها هم غلط ارائه می‌شود...

در این رابطه امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت و کارشناس صنعت و بازار خودرو کشور- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زمانی که صورت مسئله غلط است، راه‌حل‌ها هم غلط خواهد بود و این اشتباهات مدام بیش از پیش خواهد بود. در اینجا صورت مسئله غلط این است که می‌خواهیم با رانت‌دهی به مردم، مشکل مردم را حل کنیم.

صورت مسئله غلط این است که می‌خواهیم با رانت‌دهی به مردم، مشکل مردم را حل کنیموی افزود: قیمت‌گذاری دستوری را طراحی می‌کنیم، صف برای خرید و دریافت رانت شکل می‌گیرد. سپس صف‌ها خیلی طولانی و قرعه‌کشی به‌ راه می افتد؛ در قرعه‌کشی‌ها سیستم‌ها زیر بار تقاضای بسیار تاب نیاورده، تعداد سیستم‌ها بیشتر و زمان ثبت‌نام تمدید می شود؛ سپس یکباره ۱۰ میلیون متقاضی ثبت‌ می شود که قابل توجه است و امکان پاسخگویی به آن وجود ندارد و به‌دنبال آن شرط جدیدی تعریف می‌شود.

این کارشناس خودرویی کشور تصریح کرد: کلا این مسیر مردم را به سمت نابودی می‌کشاند. در این میان هرگونه تصحیحی هم که قرار است انجام شود، خواسته یا ناخواسته عده‌ای متحمل ضرر می‌شوند. بر اساس برآوردها، مجموع افرادی که امکان ثبت‌نام داشته‌اند، ۱۱ میلیون نفر بوده است که از این تعداد ۱۰ میلیون نفر برای شرکت در این لاتاری ثبت‌نام کرده‌اند که نشان می‌دهد میزان رانت از همیشه بالاتر رفته است.  

کاکایی گفت: دور از انتظار نیست که در مرحله بعدی همین ۱۱ میلیون نفر باز هم توسط دلالان رصد می‌شوند و با اجاره کد ملی آن‌ها و واریز وجه خودرو به حساب آن‌ها، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند؛ بنابراین مسلماً این راه‌حل هم با توجه به صورت مسئله غلط، غلط است. اما از سوی دیگر می‌توان گفت با اعمال آن پیش‌بینی می‌شود که حداقل بخش عمده‌ای از تقاضاها ریزش داشته باشد و شانس مشتری واقعی کمی بیشتر خواهد شد. بنده تاکید می‌کنم که مسیر و اصل ماجرا اشتباه است، اما در ظاهر مصرف‌کننده وارد چرخه می‌شود.

هیچ برآوردی از مصرف‌کننده واقعی وجود نداشته و نخواهد داشت

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطر نشان کرد: البته توجیه می‌تواند این باشد که فردی که خودرو دارد، چرا بفروشد تا خودروی بهتر بخرد؟؛ چرا که در ابتدا اولویت با افرادی است که اصلا خودرو ندارند؛ البته به شرط آنکه طی دو-سه روز فرآیند ثبت‌نام و قرعه‌کشی جمع شود تا سرمایه افرادی که برنده نمی‌شوند، ضایع نشود و بتواند در مسیر دیگری هزینه کند. شاید روش بدی هم نباشد تا یکبار ببینیم به صورت واقعی چند نفر می‌توانند ثبت‌نام کنند، چرا که هیچ برآوردی از مصرف‌کننده واقعی وجود ندارد؛ هر چند که در این روش هم خیلی‌ها سرمایه‌گذارانی خواهند بود که کارت ملی افراد را اجاره می‌کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید بر اینکه این روش‌ها، راه‌حل نیستند، بلکه مسئله‌سازی هستند، گفت: از قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا همین قرعه‌کشی‌ها و اعمال محدودیت‌ها همگی مسئله‌سازی هستند. اگر قرار است توزیع رانت صورت گیرد، برای همه مردم اجرایی کنید؛ اما بالعکس، اجازه دهید که خودروساز با قیمت واقعی محصول خود را عرضه کند و اگر دلسوز مردم هستند (همه این‌ها برای حمایت از مصرف‌کننده و مردم است) مالیات آن را بین مردم تقسیم کنند.

کاکایی ضمن اشاره به عدم توازن در اقتصاد کشور، اظهار کرد: در این میان علاوه بر اینکه بازار خودرو و همچنین بازار سرمایه را بر هم می‌زنند، عدالت اجتماعی را هم زیر سوال می‌برند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۶:۰۶

این راهش نیست ماکه پول نداریم چطوردرقرعه کشیهای خودروشرکت کنیم

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۶:۱۲

مردم بایدشرکتهای ایران خودرو و سایپا راتحریم کنند ودیگر اصلا خودرو نخرند

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۳ ۰۸:۴۷

بله دقيقا. اما متاسفانه مردم هیچوقت متحد نیستند. همین هجوم مردم برای خرید خودرو بی کیفیت با قیمت گزاف این خودروسازهای فاسد رو اینقدر گستاخ کرده که با راه اندازی قرعه کشی و بلوکه پول و... به شعور مردم توهین کرده و مردم را تحقیر کنند. از ماست که بر ماست

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۶:۴۳

این خبرا نیست قیمت بازار دیگه تمام شد اصلا خریدار نداره

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۷:۱۱

بلوکه شدن وجه خودرو سیاستی بسیار غلط است..فقط وفقط به ضرر افراد عادی که ارزوی خودرو دار شدن هستند ومثل همیشه به نفع دلالان.......

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۱۸:۱۷

بسیار نظر خوبی است بلوکه شدن پول قبلاً طرف می برد امتیازش می فروخت .تعداد عرضه زیاد بشه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۰:۳۰

هیچ دلالی پول تو حساب کسی نمی زنه این مسئله خودرو خودش داستانه ولی بلوکه شدن فعلا کار مثبتی هست تو هر جا سود باشه دلال هست دلال نتونه سرمایشو جای درست سرمایه گذاری کنه مطمئنا در این راه وارد میشه کلا کشور صنعت که نداره تجارت هم که نداره پس پول تو دلالی و مشکلات پس از ان برای عموم هستیم و خواهیم بود

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۱:۱۰

بازم طرحی که ب سود دلالوپولداره

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۱:۳۲

کسی که توانایی حساب بانکی به این مقدار رو داره که بلوکه شود حتما سرمایه داره چه نیازی به کمک دولتی داره؟

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۱:۴۱

آقا سنگ اندازی نکنید من نیازمند واقعی هستم دقیقا کل فامیلم و آشناهام دارند فقط بخاطر اینکه حواله را بدن دست دلال شرکت میکنند و تعدادیشون هم بردن و من بدبخت که واقعا میخوام بخرم شانسم در نیومده و مطمئنم این کار خوبی هست لطفا اعصابمون را بهم نریزید چون حداقل اینجور تعداد دلال خیلی خیلی کمتری داریم..

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۰:۱۶

اقا کسی ک داره حوالشو میفروشه ب نظرت خوشحاله نه خیلی از کسایی ک من میشناسم هم منتظرن همین کارو کنن ولی چرا با اینکه ماشین ندارن خانواده های ۵ ،۴ نفره هستن واقعا نیاز ب ماشین ولی توانایی خردید ماشین صفر رو هم ندارن میگن حالا حواله ی اینو میفروشیم یه ماشین مدل پایین میگیریم تا کارمون راه بیوفته، هیچکس از خودروی صفر فرار نمیکنه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۱:۵۵

سلام به عنوان خریدار و مصرف کننده خودرو از این طرح ها گلایه و شکایت داریم این همه شروط برای خرید خودرو کجای دنیا و کدوم خودرو ساز داره انجام میده که ما دومی باشیم از لاتاری امریکا سخت تره جدید یه شرط دیگه اضافه کرده که نباید عملی بشه خودم شخصا طلا خریدم که ارزش سرمایه ام حفظ بشه اگه اینارو بفروشم بزارم حسابم پر بود خودرو میدن والا به اسمم در نیومد ضرر زیان منو این اقایون میدن ؟فقط من نیستم خیلی ها اینطوری کردن با خرید طلا جواهر دلار یورو زمین و... که ارزش پول حفظ بشه این شرط رو بردارین و نزارین عملی بشه اگه هم کلا قرعه کشی حذف بشه عالی میشه و دلال زیاد نمیشه چون هرلحظه که خریدار اراده کنه خودرو دم دست هست و نهایتا تحویل ۳ ماهه که هیچ عاقلی به خاطر ۳ ماه ۳۰۰ ملیون تومن پول اضافی نمیده این بورس رو جمع کنید قضیه چن سال پیش کلاهبرداری از مردم رو انجام ندین

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۱:۵۷

من الان طلاهام رو فروختم نبردم چیکارکنم

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۲:۰۵

اتفاقا خیلی هم خوبه.دیگه هر کسی نمیاد ثبت نام کنه.۹ میلیون نفر ثبت نام کردن یعنی هر کی گواهینامه داشت گفت تیری هست میندازیم اگه گرفت حوالشو می‌فروشیم.این طرح به نفع مصرف کنندست.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۲:۲۳

در بازار انحصاری خودروسازها با عرضه قطره چکانی قیمتها را بالا نگه می دارند وقتی عرضه و تقاضا همخوانی نداره بالاخره به یک شکلی باید دید تقاضای واقعی چه تعداده

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۲:۲۵

این شرط خوب شرطی نیس شاید ی بد بختی نداشته باشه تو حسابش شاید بخواد ی چیز بفروشه خودرو رو دریافت کنه و خیلی شایدهای دیگه با این کار اونایی که احتیاج به خودرو رو دارن بد بخت نکنید خواهشن

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۲:۳۹

بنظر من بهترین روش این هست که همه شرکت کنندها رو براساس تاریخ خاص برنده کنن حالا هرکسی که نخواست خودش انصراف میده

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۳:۰۲

اتفاقا امری مبارک هست. این طوری دلالان کنار گذاشته شده و ومشتریان وخریدران واقعی شناخته خواهند شد.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۴ ۰۱:۲۴

توی که دلالی راست میگی

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۳:۰۳

حداقل برای مادران این طرح بلوکه پول نگذارند بخدا ما خواستیم اگه برنده بشیم طلای خودمون میفروختیم حالا چکار کنیم مجبوریم بدهیم 15تومان به دلالان بگذار سودش اونها ببرن نه مادران نیازمند

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۳:۲۱

آره واقعا درسته این کار باعث میشه که بیشتر دلال برنده شه نه مردم معمولی طرف مجبوره کل سرمایه زندگیش رو بزار بانک تا ببینم برنده شه یا نه خب اگه برنده نشد چی غلط ترین کاری که می‌شد انجام داد تا بیشتر دلال سود کنه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۴ ۲۳:۲۵

مردم آنقدر سرمایه ندارن که تو بانک بلوکه کنن برای قرعه کشی که معلوم نیست برنده شن یا نه خیلیا بعد از قرعه کشی برای پرداخت وجه قرض میکنن وام میگیرم سرمایه های کوچیکش ن رو نقد میکنن طلا میفروشن اینا چطور انتظار دارن طرف خودشو بترکونه پولشو بزار بانک تا بینم چی میشه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۰:۰۴

چرابه کسانی که تاحالاحتی یکبارماشین به نامشان نبوده یااینکه ۱۰ سال ماشین ندارن چرابه اونا نمیدید اگه بررسی کنید تو سامانه مشخصه کی ماشین داره کی نداره لطفا پیگیر بشید ممنون

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۰:۲۱

اونی که ماشین داره چرا باید بخره اونی ماشین نداره چرا باید از بازار ماشین بخره بهترین راه حل اینه که حساب بلوکه بشه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۰:۳۱

اين شرط که گذاشته شده کلا اشتباه است خواهشا بردارید

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۱:۰۵

ازیک لحاظ خیلی خوبه..خیلیها دهها نام داشتن ودلال بودن.وثبت نام میکردن ولی من که چهارفرزنددارم وشدیدا به ماشین نیازداریم درطرح مادرانه شرکت میکردم وبرنده نشده ام

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۱:۲۷

چون با این طرح دیگه راه دزدی و رانت از بین میره ، یک نفر میاد با سی عدد کارت ملی که رفته از روستا جمع کرده ثبت نام میکنه، اون اشتباه نیست . اگه مصرف کننده واقعی باشه که باید پول داشته باشه که رو حسابش بلوکه بشه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۱:۳۵

خدا خیرت بده این بهترین نظره.ک چرا کسانی رو ثبت نام نمیکنن ک تا الان هیچ ماشین نداشتن...اگر خدایی باشه این هست..

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۰۹:۰۷

این طرح به نفع خودشونه منی که یک ماشین مدل پایین دارم اگه الان بفروشم وتوی حساب بذارم وتوی قرعه کشی برنده نشم وهمان ماشینم دیگه نمی توانم بخرم طرح مزخرفیه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۰:۰۵

خدا وکیلی این تصمیمات رو‌کی میگیره این ن نتها دلالان رو کم نمیکنه بیشتر هم میشن چون پول تو دستشون دارن خردید و فروش میکنن من مصرف کننده ی واقعی ک ۳۰بار ثبت نام کردم اسمم درنیومده اگه حالا اگه اسمم در اومد تا ۳ روز باید تلاش کنم پول جور کنم مرد حسابی من اگه توانایی داشتم میرفتم از بازار میخریدم کمی تفکر لطفا

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۰:۵۰

خوب فقط تخریب وانتقاد میکنی چرا راه حل نمیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۵ ۱۱:۲۳

بنظرم راه حل خیلی خوبیه به شرطی که ظرفیت متقاضیان عادی بالاتر بره و جوانی جمعیت وفرسوده حذف شه یعنی چی چون طرف بچه داره باید خودرو بدن یا خودرو فرسوده شه

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۷ ۰۳:۳۰

خودرو سازی های دنیا با اون کیفیت، التماس مردم را می کنند بعد تو این مملکت دوتا از بی کیفیت ترین های دنیا، برای مردمشون ۱۰۰ تا شرط می ذارند تا ۴ تا لگن تحویلشون بدهند وقتی ۴ تا آدم فاسد و بی تدبیر مدیر بشند داستان این می شه تنها راهش نخریدنه.... جونتون که بالا نمی یاد...نخرید

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۷ ۱۰:۰۱

دلمون به این قرعه‌کشی خوش بود این هم از ما گرفتین خدا از شما حساب بگیره انشالله

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۷ ۱۳:۳۴

سایپا ازیک طرف بخشنامه دروغین میده وسایتش می بنده که هیچکس نتواند ثبت نام کنند ایران خودرو هم که باسایپا همدستن وتوبورس میزارن تا سود کنند مگه دلشون برای مردم می سوزه الان دونوبت سایپا فروش گذاشته ولی دروغین ویک نفرم ثبت نام نشد

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۷ ۱۵:۲۸

جمع کنید این مسخر بازیها رو هروز یه چیزمیگین

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۸ ۲۲:۵۱

اگر بردم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عالی

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۱ ۰۷:۵۶

خیلی طرح مسخره ای هستش طرف اگه پول ثبت نام رو داشت می‌رفت ی مدل پایین تر می‌خرید خیالش راحته نه اینکه بیاد پولش رو بزار برا قرعه کشی شانس برنده شدن خیلی پایین بهترین را ه برین بررسی کنید ببینید کسانی که چند سری شرکت کردن و برنده نشدن که شاید 10بار بیشتر اونا رو شناسایی کنید و شرط بعدی اینکه از هر خانواده فقط یک نفر بتونه شرکت کنه نه اینکه پدر و پسر و دختر و مادر که گواهینامه دارن همه شرکت میکنن بلاخره یکی برنده میشه حتی کسانی هستن که از ی خانواده دوتا ماشین برنده شدن برین دنبال این برنامه ها و دنبال خریداران واقعی

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۰ ۲۰:۳۹

اگر مسولین بخواهند دست دلال کوتاه کنند باید پیگیری اینکه پولی که به حساب شخص جهت بلوکه کردن واریز می‌شود آیا خودش در حساب داشته یا از طرف خانواده درجه یک واریز شده یا پای دلال در کار است

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۱ ۰۸:۱۳

این طرح مزخرف رو کدوم .گذاشته من اگه پول داشتم ازبازار میخریدم دیگه ۲۰ بار ثبت نام نمیکردم به امید برنده شدن...میخواستم طلا بفروشم اگه برنده نشم کی زیانمو میده...با این کار آرزوی داشتن ماشین رو به دلمون گذاشتین .نه میتونین قیمت بازاررو کنترل کنید نه میزارید از کارخانه صاحب ماشین شیم.ک.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۱۸ ۱۵:۲۴

باسلام خدمت هم وطنان به نظر من خیلی هم طرح وکالتی خوب و عالیه چون دست دلال بی شرف را بیشتر قطع میکنه من ۳ ساله ماشین برای خودم و خانواده ام ندارم

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۲۴ ۱۳:۰۸

تنها راهکار اینه که واردات خودروهای خارجی با تعرفه‌ی وارداتی صفر درصد انجام بشه؛ اونم تا زمان به تعادل رسیدن سطح عرضه و تقاضا. منابع واردات: تهاتر با بهای نفت. بقیه راهکارها مُسکّنه!

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۵ ۰۴:۴۴

این طرح کلاه گذاشتن سر مردم هست میلیون ها نفر پول به حساب بانک‌ها واریز می کنند بانک ها دارای سپرده بیشتر و بیشتری می شوند و حسابی سود می کنند و اونایی برنده نشده اند در حقیقت پول از دست می دهند چون ارزش پول اونها با تورم و گرانی کمتر و کمتر می شود و اینکه بانک از همین پول ها به عنوان سپرده برای بنگاه داری بورس بازی و کارهای خلاف سواستفاده می کند...فقط مردم ضرر و جیب صاحبان سرمایه پرتر می شود....