• پنجشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401110604545
  • خبرنگار : 71424

وزیر آموزش و پرورش:

بیش از ۶۹ هزار مدرسه نمازخانه دارند /لزوم توانمندسازی معلمان برای پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان

بیش از ۶۹ هزار مدرسه نمازخانه دارند /لزوم توانمندسازی معلمان برای پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۶۹ هزار نمازخانه و ۴۷ هزار امامت جماعت در مدارس داریم؛ در عین حال از توانمندسازی معلمان در دانشگاه فرهنگیان برای ترویج نماز خبر داد و گفت: باید برای معلمان دوره‌های توانمندسازی داشته باشیم به نحوی که معلمان در پاسخگویی به شبهات دانش آموزان مهارت پیدا کرده و الگو و اسوه آنها برای نماز شوند.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با بیان اینکه تقریبا در سی‌امین سال برگزاری اجلاس نماز هستیم و خاطرم هست آن اوایل بسیاری مدارس ما نمازخانه نداشتند، گفت: اما در حال حاضر بیش از ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس داریم و یکی از برکات اجلاس نماز است که از سال ۷۱ شروع شد.

وی افزود: همچنین اکنون بیش از ۴۷ هزار امامت جماعت در مدارس داریم. البته با چالش‌هایی نیز در این زمینه مواجه‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس تحقیقات انجام شده در جامعه ایرانی مردم اعتقاد حداکثری و بیشینه به وجوب نماز دارند اما وقتی وارد می‌شویم می‌بینیم آگاهی کمینه و حداقلی نسبت به فلسفه نماز دارند گفت: ما نسبت در استفاده از روش‌های ترویج فلسفه نماز فقیر هستیم و لازم است این نیاز فطری و عالی با روش‌های نوین یعنی ابزارها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جدید پاسخ داده شود.

نوری ادامه داد: به همین خاطر است که گفته می‌شود باید روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز کنیم، زیرا معلم اولین کسی است که در نظام رسمی تعلیم و تربیت با متربی سروکار دارد. مواجهه ما با دانش‌آموزان در بعد اعتقادات و در بعد نماز یک مواجهه کامل نیست و آموزش‌های کوتاه و معمولا سطحی داده می‌شود. درباره فلسفه نماز کتاب‌های کمی داریم که در حوزه کودکان کمتر هم هست. در حالی که شمار کتب احکام نماز بیشتر است.

وی با بیان اینکه گرانیگاه چالش‌های فرهنگی اجتماعی نماز عموما در دوران کودکی است و باید روی این دوران کار کنیم، اظهار کرد: اگر تربیت در دوران کودکی خوب شکل بگیرد می‌توانیم رشد خوبی در این حوزه در بزرگسالی داشته باشیم. مدرسه کانون تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دانشگاه فرهنگیان برای سال‌هایی دستخوش حوادثی شده و علی‌رغم اینکه کتاب‌های خوبی داریم اما این موضوع در دانشگاه فرهنگیان آموزش داده نشده و در نتیجه معلم برای این کار آماده نشده است. در دوره جدید این ائتلاف وجود دارد که روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز کنیم؛ چه دوره‌های توانمندی برای معلمان فعلی و چه مهارت آموزی برای معلمان جدیدالورود.

نوری با اشاره به اینکه امسال ۷۰ هزار هنرستانی به جمعیت دانش‌آموزی ما اضافه شد که به معنای شغل پایدار است، گفت: برای معلمان هم باید دوره‌های توانمندی ایجاد کنیم به نوعی که در پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان مهارت داشته باشند و الگو و اسوه آنها برای نماز شوند. این خلاء در مدرسه با معلمِ آماده و دارای شایستگی‌های حرفه‌ای پر می‌شود. معلم باید بتواند دانش‌آموز را به نماز جذب کند، دانش‌آموزان این زمینه را دارند.

وی افزود: بخصوص در شرایط جدیدی که پیش آمده همه ما را متوجه این موضوع کرده که باید در آموزش و پرورش کاری انجام شود، زیرا فناوری‌های نوین سریع حرکت می‌کنند. برخی فقط فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را می بینند؛ درست است که شبکه‌های اجتماعی بچه‌های ما مدیریت و چارچوب‌بندی می‌کنند، اما در  فناوری‌های زیستی هم همینطور است. تحقیقی در کشور روسیه انجام شده بود که نشان می‌داد به دلیل استفاده از تراریخته‌ها، سن بلوغ یک تا سه سال در این کشور پایین آمده است و علت در معرض رسانه قرار گرفتن و تغذیه، تراریخته بوده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این اتفاقات می‌افتد و بچه دچار خلاء و چالش می‌شود که باید با ابزارهای نوین پاسخ داده شود.

نوری با اشاره به اینکه باید نسل نگاری کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم بچه‌ها که بی‌دفاع‌ترین افراد هستند دچار زوال کودکی می‌شوند که یکی از ابعاد زوال کودکی، حوزه دینی و یک شاخصه آن نماز است.

وی ادامه داد: یک هدف مهم اجلاس نماز، بسیج عمومی است تا از همه ظرفیت‌ها برای آینده‌سازان استفاده کنیم. رئیس جمهور به این امر معتقد و باورمند است و همواره تذکر داده که درباره این موضوع مخصوصا نماز و معارف دینی کار کنیم و سرلوحه کار ما و دولت شود. در سایر قوا و ارکان نظام هم همینطور است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر بخواهیم نماز اقامه شود حتما باید به نهاد تعلیم و تربیت توجه کنیم، خطاب به ائمه جماعات و حاضران در جلسه گفت: بستر اجرای احکام، نظام آموزش و پرورش است. بستر اعمال حکمرانی نظام قطعا آموزش و پرورش است و ما هرگونه آمادگی داریم، این در به روی شما باز است. مهمتر از همه دانش شما و الگو بودن شماست که دانش آموزان ما ببینند و ان‌شاءالله همه از نمازگزاران باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha